Депутатите оттеглиха скандалния законопроект за изменение на Административнопроцесуалния кодекс (АПК), който предвиждаше драстично увеличаване на таксите за обжалване на незаконосъобразни административни актове.
Проектът бе внесен през септември от група депутати на Реформаторския блок: Найден Зеленогорски, Борислав Миланов, Борислав Великов, Румен Христов, Корман Исмаилов, Румен Христов, Антони Тренчев, Бойка Маринска, Настимир Ананиев, Никола Хаджийски, Борис Станимиров и Димитър Шишков. Впоследствие стана ясно, че зад идеите в него стои "авторски колектив", в който влизат проф. Кино Лазаров, заместник-председателят на ВАС Боян Магдалинчев и няколко адвокати.
Още с появата си законопроектът предизвика бурни дискусии сред юристите и твърде остри критики – главно заради опасенията, че с него практически ще се ограничи достъпът на гражданите до съд.
Да припомним, че проектът предвиждаше таксата за обжалване на административни актове, която сега е 10 лв. за граждани и 50 лв. за фирми, да скочи до 250 лева. Отделно след края на делото загубилата страна ще плати още една такса – вече пропорционална, която ще бъде 2% върху "материалния интерес" по делото. А при данъчните дела се предвиждаше пропорционалната такса да е 4% върху сумата в ревизионния акт например.
Вносителите изтъкнаха в мотивите си като причина за това драстично поскъпване, че така ще се "дисциплинират" гражданите да не водят излишни дела. Очевидно забравяйки, че административното правораздаване съществува, за да защитава правата на хората от своеволията на държавната власт, която твърде често просто злоупотребява с правомощията си.
Оскъпяването на правосъдието обаче далеч не беше единственият "кусур" на проекта, макар че беше най-фрапиращият. Твърде много спорове предизвика и идеята да се ограничи изначално правото на обжалване пред Върховния административен съд на решенията по някои видове дела. Например за данъчните, които са едни от най-многобройните, а са и най-сложни за решаване. Предложена бе необжалваемост за оспорването на ревизионните актове пред ВАС, ако те са на стойност под 5000 лв. за граждани и под 25 000 лв. за юридически лица. Така делата на практика ще се гледат само в един местен административен съд, чието решение ще е окончателно. Причината за такова орязване на достъпа до последната възможна инстанция според вносителите е, че така ще се разтовари Върховният административен съд, защото съдиите там били претоварени с дела.
С големи резерви бе прието и въвеждането на електронното призоваване: идеята беше то да става по интернет, по електронна поща, посочена от страната, или с SMS на мобилен телефон и да се счита за редовно, ако съобщението е получено, независимо от това дали е било отворено и прочетено, или не.
Справката в базата данни на Народното събрание обаче показа, че проектът е бил оттеглен на 12 октомври. А обяснението, което вносителите дадоха за това, беше, че ще бъде преработен – основно в частта за таксите, за да бъде съобразен техният размер с финансовите възможности на населението.
Очаква се, след като бъде преработен, проектът отново да бъде внесен в Народното събрание. Но кога ще стане това и дали изобщо ще се случи след гръмовния скандал, който се разрази около него – засега не е обявено.