Финансовата грамотност е условие за по-добър живот

Николай Стайков

Г-н Стойков, вече от няколко месеца компанията е с ново име. Свикнаха ли клиентите с тази промяна?

– През 2015 г. ING Животозастраховане и ING Пенсионно осигуряване промениха името си на NN. Промяната на името и марката на NN в глобален план е резултат на обособяването на бизнеса по застраховане, пенсионно осигуряване и управление на инвестициите на ING в самостоятелна публична компания – NN Group. От  2 юли 2014 г. акциите на компанията се търгуват на фондовата борса Euronext в Амстердам, а от 23 март тази година са включени в основния борсов индекс AEX 25 на най-големите публични компании в Холандия. Днес NN Group предоставя финансови решения на 15 млн. клиенти в 18 страни по света.

Разбира се, първи за промяната на името ни научиха още миналата година нашите клиенти и партньори. През тази година стартирахме рекламна кампания на глобално ниво с участието на актьора Юън Макгрегър, който информира широката общественост за промяната на името на компанията. Рекламната кампания, която тече в момента, има за цел да увеличи популярността на марката. Надяваме тя да надхвърли 75% от познатостта на предишната ни марка ING в края на тази година и 100% през следващата година.

През тази година представихте нови образователни инициативи, с които обяснявате на хората какво е пенсионна система. Какви цели си поставяте с тези инициативи?

– Нуждата от информация по въпросите на пенсионното осигуряване нарасна значително след старта на дебата, свързан с пенсионната реформа и с множеството промени, които се реализират по отношение на трите стълба на пенсионното осигуряване. Хората започнаха да се интересуват повече от темата – как работи моделът на пенсионно осигуряване, кои са пенсионните компании в България, кой фонд каква доходност  реализира и по какъв начин (с какво ниво на риск в портфейла) и т.н. Хората търсят тази информация, за да са наясно със ситуацията, както и за да изберат партньор, на когото могат дългосрочно да се доверят.

За да отговорим на обществения интерес и във връзка с останалите ни инициативи в подкрепа на финансовата грамотност, NN България създаде информационния портал за пенсионно осигуряване Pensiopedia.bg. Сайтът си поставя за цел да предоставя на достъпен и разбираем език актуална информация за функционирането на пенсионната система в страната и за възможностите и предимствата на тристълбовия пенсионен модел. Искаме осигуряващите се лица да бъдат информирани и уверени в решенията, които вземат или ще вземат в бъдеще за управлението на своите средства.

Издадохте книжка за изграждане на финансова култура и у децата. По какъв начин тя може да се превърне в помагало за най-младата аудитория?

– Да, през лятото на тази година представихме на българската публика книжката на чешката авторка Дениса Прошкова „Къде растат парите?”. Тя обяснява на децата връзката между ходенето на работа и получаването на пари и ги запознава с нови за тях понятия като заплата, разходи, спестявания, заеми, пенсия, застраховки. Докато четат книгата, децата могат да оцветяват и илюстрациите в нея. Освен за децата тя е полезна и за родители, които рано или късно се сблъскват с необходимостта да обяснят на децата си какво са парите и как трябва да организираме личните си финанси, така че да живеем по-добре.

До края на 2016 г. детската книжка „Къде растат парите?” ще бъде представена в училищата в страната чрез пилотен проект на NN България и фондация „Заедно в час”. Учителите в общо 30 училища в страната, участващи в програмите на фондацията, ще използват книжката като помагало при провеждането на своите занимания.

Имаме намерение да издадем в България и следващата книжка на същата авторка,  която е ориентирана към малко по-големи деца.

Предвиждате ли нови инициативи в сферата на финансовата грамотност?

– Имаме редица нови проекти, по които работим, свързани с подобряване на финансовата грамотност. На 16 ноември на специална пресконференция обявихме проект с "Джуниър Ачийвмънт" за проучване и повишаване на нивото на финансова грамотност (The Financial IQ Project) на учениците от 1-ви до 12-и клас в училищата в България. Предвижда се изследването да обхване 200 училища и да се осъществи по методология на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Проектът  ще продължи до края на 2017 г. с обучения за ученици и учители в страната. Ключов партньор по проекта е Министерството на образованието и науката, което  оценява нуждата от въвеждането на обучение по финансова грамотност в българските училища като част от обучението по предприемачество.

Друг проект, който стартирахме преди дни, е с фондация „Инициатива за финансова грамотност”. Чрез него ще подпомогнем създаването на образователен продукт, който под формата на интерактивни уроци ще улесни учениците от горните класове да научат за управлението и планирането на своите финанси, като ги поставя в близки до реалността ситуации. По-доброто управление на личните средства ще помогне на младите хора да бъдат по-самостоятелни и по-подготвени за предстоящи житейски предизвикателства, както и за реализиране на бъдещите им планове.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст