Виното и борсата
((Хранително-вкусовата промишленост е добре представена на "БФБ-София", но само три са публичните дружества от винарския бранш. Книжата на асеновградският "Винзавод" АД се търгуват на регулирания пазар след приключването на масовата приватизация, докато шуменската фирма "Херти" АД и винарнската изба "Тодоров" АД, стъпиха там по-късно \\след първично публично предлагане на свои акции.
Българска следа откриваме и в спора, който фокусира винарската индустрия в последните години – коркови запушалки или винтови капачки, са по-добри за затваряне на бутилките с вино. Шуменската фирма "Херти" АД е сред десетте най-големи поризводители. Иновативните й изделията намират прием в … страни по света.
На 25 януари 2008 г. Херти АД реализира първичното публично предлагане на 3 млн. броя обикновени акции на Дружеството при номинална стойност на акция 1 лев и емисионна цена определена по метода букбилдинг 3.10 лева. Към 30 септември 2015 г. Херти АД има регистриран акционерен капитал на стойност 12,014 хиляди лева, разпределен в 12,014 хиляди броя акции. Днес основни акционери на Херти АД са ИГМ Холдинг с дял от 33.90%, Александър Юлиянов -председател на съвета на директорите, с дял 32.90%, Захари Захариев – главен изпълнителен директор, с дял 24.90% и Елена Захариева, които заедно притежават 99.7% от капитала на Херти АД към края на отчетния период.
(((Групата отчита ръст на консолидираните приходи с 11.12%, като основен принос за това имат продажбите на алуминиеви капачки. Общото финансово състояние на фирмата се подобрява през тази година основно заради овладяването на ръста на оперативните разходи въпреки покачването на цените на материалите и суровините, показват числата в мениджърския доклад. Основната част от материалите за производството са с борсови цени, върху които дружеството не може да влияе.
С направените през последните години инвестиции са оптимизирани разходите за единица продукция и са намалили себестойността. А това пък е повишило печалбата на "Херти" до 560 хил. лв. в края на септември при 546 хил. година по-рано.
Перспективите за развитие на групата са добри, всяка година се разработват и нови продукти, а погледът на мениджърите е отправен към челната петица на световните производители. Особено внимание се обръща на капачките за вино. "Херти" е регистрирало търговсата марка Vinstar под която предлага различните капачки за вино. Разработките на компанията са подкрепени и с финансиране от европрограми. Последната е по проект за "Внедряване на иновации в предприятията", който работи от началото на тази година.
Дейността на "Херти" е подкрепена от четири дъщирни дружества в България, Франция, Англия, Германия, в които има едноличен контрол, и едно в Румъния, в което притежава 49% от капитала.
Въпреки очакваните по-високи приходи от продажби през тази година, /основните рискове през компанията са свързани с увеличението на цените на основните материали поради девалвацията на еврото спрямо долара и намаляването на оперативната печалба.
…………
Винарската изба "Тодоров" АД стъпи на БФБ-София
Бутиковата винарска изба "Тодоров" пуска акции на борсата след като Комисията за финансов надзор потвърди нейния проспект за вторично публично предлагане. Емисията акции на винопроизводствената компания в село Брестовица е на стойност 3.4 млн. лв., разпределени в същия брой обикновени, безналични, поименни, свободно прехвърляеми акции, с номинална стойност от 1 лв. всяка една. Избата предприеме процедурата с цел да придобие по-голяма популярност сред обществото и да осигури достъп до акциите на дружеството на широк кръг инвеститори.
Винарска изба "Тодоров" е специализирана в производството нa висококачествени червени вина в бутикови серии и ограничени количества. Сортовата структура на вината е съсредоточена в сортовете "Мавруд" – традиционен български сорт грозде, "Мерло" и "Каберне Совиньон".
“TODOROFF” е първата бутикова изба в България.
Построена е през 1945 г. от братя Андонови от най-известните за това време винопроизводители и търговци на вино в региона. През 1947 избата е национализирана от комунистическата власт. През 1992 г. е върната на наследниците. През 2001 г. настоящият собственик Иван Тодоров купува избата и извършва основна реконструкция и модернизация, съчетавайки най-съвременните технологии за производство с българската възрожденска архитектура, превръщайки я в един кокетен и модерно оборудван комплекс.
Винарска изба "TODOROFF"е специализирана в производството нa висококачествени червени вина в бутикови серии и ограничени количества. Тя се намира в сърцето на Тракия в едно от емблематичните за българското винопроизводство село Брестовица. Производствения капацитет на избата е за преработка на 500 000кг грозде / 300 000л. вино/ и около 400 000 бутилки качествени вина. Създава продукти в съответствие със специфичните изисквания на индивидуалните клиенти. Специалното отношение към всеки клиент е основата в общуването между екипа на Todoroff и почитателите на виното.
Винарска изба TODOROFF създаде първия винотерапевтичен център в България на основата на продукти, взети директно от винопроизводителния процес. Във Вино и СПА хотел TODOROFF се прилагат авторски терапии за кожа на основата на грозде и вино.
основнят пазар на изба Тодоров АД е пазарът на вино. Като цяло той е силно зависим от потреблението в страната и от чуждестранните туристи и гости на България. Дружеството се стреми да позиционира своите продажби на вино в средния и висок ценови сегмент, които са едни от най-засегнатите при всяка неблагоприятна промяна в потреблението на повече стоки и услуги за крайна консумация, включително и потреблениетио на вино.
Последна сделка0.100 лв.0.085
45.95%5 47324 Ноември 2015 11:55
…
Нетна загуба за периода
138167163
финансовият резултат прец тази година върви надолу/се влошава и в края на септември загубата на винарска изба Тодоров е 138 хил. лв. въпреки повишаващите се приходи от продажби и спадащи разходи по дейността.
Предмет на дейност на фирмата: Винопроизводство и производство на високоалкохолни напитки, производство на земеделска продукция, туристическа дейност, хотелиерство и ресторантьорство.
Разпределение на акционерен капитал
Иван Тодоров-34.36%БенчМарк Груп АД0.%БГ Имобилиен ЕООД0%Петя Тодорова-7.19%
Телсо АД – 7.19%
Софарма АД -под 5%
….
Акциите на Винзавод Асеновград стъпиха на борсата след масовата приватизация.
Шестдесет години Винзавод Асеновград създава новата слава на старото българско вино от мавруд. Малко от нас знаят, че МАВРУД е сорт, който носи името на млад и смел воин, който спасил в битка живота на хан Тервел. Той черпел силата и смелостта си от вълшебното вино, за чудните свойства на което знаели защитниците на Асеновата крепост, и дори рицарите от времето на Четвъртия кръстоносен поход.
Това е легендата, която южното слънце възпроизвежда във виното с искрящ рубинен цвят на Винзавод Асеновград.
Годишно производство: 3 500 000 бутилки
Собствени лозя: 200 хектара
"Винзавод "Асеновград е създаден въз основа на лозарската кооперация "Станимашки мавруд" през 1947 година.
В летописа на фирмената история паметна ще остане и годината 1958, свързана с построяването на избата за преработване на грозде с капацитет 6 милиона литра. През 1963 в експлоатация е пусната и първата инсталация за термична обработка и стабилизиране на вината, а също и линия за бутилирането им.
Към момента "Винзавод" АД – Асеновград разполага с мощности за преработка на 10 млн. кг. грозде и производство и бутилиране на 12 млн.бутилки висококачествени червени вина. Преработва се грозде от сортовете "Каберне Совиньон", "Мерло", "Мавруд", "Рубин", "Памид" от района на Асеновград и Пловдив.
По съвместен българо-шведски проект през 2000 година се създава и експериментална изба за производство на висококачествени червени вина.Под ръководството на известния шведски енолог Ларс Торстенсон през 2001 по специална технология са винифицирани и първите количества селектирано грозде от сортовете "Мавруд","Рубин" и "Каберне Совиньон", отглеждани и подбрани от определени лозови масиви в региона.
Над 65% от продукцията сега се изнася за страните от Западна Европа и Япония. Най-голям обем продажби на вина "Винзавод" АД реализира в Германия, Швеция, Литва, Латвия, Естония, Дания, Англия, Чехия, Виетнам и Канада. Няма ценители на качественото вино у нас и по света,които да не познават марките "Мавруд Асеновград", "Мавруд Резерва, "Мавруд КНП", "Каберне Совиньон", "Каберне Резерва", "Мерло", "Мерло Резерва", "Манастирско шушукане" и други. Богат е асортиментът на произвежданите и бутилирани във фирмата високоалкохолни напитки . "Гроздова обикновена и отлежала ракия", "Гроздова ракия резерва", уиски "АС" и "Дива коза", зърнена напитка " Асеновград", мастика "Тримонциум", бренди "Амбелино" са все производи на "Винзавод" АД, утвърдени със завидна популярност на пазара.
….
"Винзавод Асеновград" е един от големите български производители на вино. Продукцията му е от ниския и от средния ценови клас, в последните години с отделни серии прави опити да се позиционира и към малко по-високия. Предприятието преработва грозде от собствени лозя и изкупува от външни лозари.
Дружеството разполага с производствена винарска изба за първично винопроизводство и цех за бутилиране на вина и спиртни напитки. Винарната обработва и собствени лозови масиви, намиращи се в с. Православен, община Първомай.
((В гроздоберна кампания през тази година е заложено на изкупуване на нови сортове грозде като траминер, каберне фран и др. във връзка с търсенето на по-различен тип вина на вътрешен пазар, както и за разширяване на асортиментната гама. Гроздето е основно от земеделски кооперации, регистрирани гроздопроизводители и собствени лозови масиви.
Натоварването на мощностите за бутилиране беше между 45-50 %, една от причините за което е намаляване на търсенето на продукция както за вътрешен, така и за външните пазари. През първо тримесечие на годината се извършва договаряне на условията за продажби на вътрешен пазар с големите търговски вериги, факт който се отразява на продажбите. През деветмесечието няма поръчки за производство на ишлеме, което също се отразява на заетостта на материални активи и трудови ресурси.
Кризата в страните от цяла Европа и ограниченият обем на търговските потоци са най-важните обстоятелства, водещи до намален обем производство и продажби.
През деветмесечие в дружеството са произведени 503 х.бут. готова продукция, в т.ч. вина – 384 х.бутилки. Намалението на количеството произведена продукция спрямо същия период на предходната година с 21%, при което е най-голямо намалението на произведената бутилирана продукция.
Една от причините се явява намалението на продажбите на бутилирани вина предназначени за чешкия пазар. След прекъсване за период от около две години през 2014 година са възобновени продажбите за Чехия, очаква се до края на тази година да достигнат до 500 хил. бутилки. Най-продавани асортименти са Каберне, Мерло и Шардоне х Мускат, както и вино Манастирско шушукане червено и бяло.
Продажбите на готова продукция за останалите страни от европейския пазар се запазва. Изнесени 38 хил. бутилки вино основно за клиенти от Германия. Най-продаван асортимент е вино «Манастирско шушукане». Осъществени са малки партиди износ за Испания, Румъния, Гърция, Швейцария и други. Няма износ на наливно вино. Вътрешния пазар се осъществява на база сключен дистрибуторски договор с “Вини – АС” АД гр. Асеновград.
Запазват се продажбите на почти всички видове продукти на нивото от преди година, с изключение на продажбите на БИБ опаковки / в опаковка "bag in box" (BIB)./ от 3, 10 20 литра, при които има увеличение два пъти.
Намалената покупателна активност на населението е един от основните фактори за занижени количества продажби на вътрешен пазар. Не е произведена продукция на ишлеме.
Освен марката “Мавруд”, която е вече трайно наложена във всички нейни търговски видове: обикновени, енотечни, колекционни, резерви, наливни, BIB, се констатира нарастване на интереса на клиента по отношение на вината от сортовете Каберне и Мерло и най-вече на купажни вина, произведени на основата на Мавруд, Рубин, Мерло, Гъмза и други.
От винарната полагат усилия за проучване и разкриване на нови пазари – например, Турция, Китай, САЩ и др., освен традиционните в Западна Европа, което е свързано с много финансови и производствени разходи, както и такива за реклама. Дружеството приключва деветмесечието с отрицателен финансов резултат – загуба в размер на 1.089 млн.лв., като финансовият резултат за същия период на 2014-а е печалба от 2.727 млн.лева.
В условията на постепенно отминаване на икономическата криза според мениджърите има реална възможност да бъдат изпълнени направените прогнози за производство и продажби за 2015-а. Дружеството е традиционен производител на качествени червени вина, които имат най-добра реализация на пазара през трето и най-вече четвърто тримесечие на годината. Предварителните разчети предвиждат нетен размер на приходи от продажби – 4.8 млн.лв. и финансов резултат „загуба“ в размер на 550 хил. лева.
”ВИНИ – АС” АД Асеновград, Притежава 5008250 броя акции които представляват 49,99% от капитала на “Винзавод” АД. РОСЕН ЧАТАЛБАШЕВ Председател на СД и изпълнителен директор притежава 3620560 броя акции от Винзавод АД Асеновград които представляват 36,15% от капитала на дружеството.
Последна цена (лв.) за акциите на "Винзавод" – Асеновград е 0,40 лв. за един брой, която е платена на борсовата сесия на 21 октомври.