Бурята VW удари и „Рено“

коли

Вместо скандалите в автомобилната индустрия да утихват, те се разрастват все повече. Последният гигант, пометен от бурята с манипулираните вредни емисии, е "Рено". През седмицата офисите му са били проверявани от френските служби заради съмнения в измами. От автомобилния производител съобщиха новината едва когато тя изтече през профсъюзните организации на служителите. 

"Агенти на службата за измами са претърсили няколко наши офиса. Разследването е насочено срещу отделите на компанията, които отговарят за проверката на двигателите. Предполага се, че полицейските претърсвания са заради "последствията от скандала с двигателите на Volkswagen", се казва в съобщението. Иззети са персоналните компютри на няколко директори. От автомобилната фирма уточняват също така, че проверките засягат технологиите за отработване на емисиите изгорели газове и че до момента "не са открити никакви доказателства за коригиращи устройства в автомобилите".

Въпреки това реакцията на пазарите беше мигновена. Акциите на френския производител на автомобили паднаха с 22% само на 14 януари – най-големият им срив от 17 години насам, а пазарната му капитализация намаля с 5 млрд. евро. Други автомобилни концерни също пострадаха – акциите на "Фиат Крайслер" паднаха с 10%, а тези на "Пежо" с 8.10 на сто. Автомобилният индекс STOXX 600 пък намаля с 5.9% и достигна най-ниските си нива от октомври 2015-а, когато се разрази скандалът с Volkswagen.

Любопитното е, че преди месец от "Рено" обявиха, че ще инвестират 50 млн. евро, за да се уверят, че в двигателите на колите им няма да се появят нередности при отчитането на вредните емисии. Това стана малко след като германската група за околната среда DUH посочи, че емисиите на азотен оксид от "Рено Еспейс" 1.6 dCi са до 25 пъти по-високи от допустимите в Европейския съюз граници, позовавайки се на изследвания, направени от Университета за приложни науки в Берн, Швейцария. "Двигателите са преминали тестовете на ЕС при нереално ниски температури на двигателя. Когато работи с топъл или горещ двигател, 1.6-литров "Еспас" с последно поколение дизелов двигател Euro 6 произвежда до 2.06 грама азотен оксид – повече от 25 пъти над определената за общността граница. Превозното средство влиза в законовата граница от 80 милиграма само при студен двигател и след "специфична предварителна подготовка", твърдяха еколозите. Тогава "Рено" пак публикува официално изявление, в което отрече заключенията на изследването.

Като цяло след скандала с Volkswagen се разбра, че манипулациите на тестовете от страна на автомобилните компании са били обичайна, но невинаги и незаконна практика. Оказа се например, че производителите рутинно са премахвали стандартно оборудване за намаляване на масата на колата при тестовете и са използвали износени гуми, което е позволено от европейските правила. Тестването на двигателите при студено време също е позволена тактика.

Междувременно стана известно, че Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) е спряла всякакви допълнителни заеми за концерна Volkswagen, докато се провежда разследването. "Всички нови заеми са в режим на задържане "за момента", заяви президентът на банката Вернер Хойер на пресконференция в Брюксел в четвъртък (14 януари). Причината е, че кредитната институция все още не може да изключи съществуването на връзка между забранения софтуер за коригиране на вредните емисии, произведени от двигателите, и заема от 400 млн. евро, който е предоставила на компанията. Това е поредният удар от финансовите среди, след като през декември Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) спря 250 млн. евро за финансирането на вече одобрен проект за изграждането на нова фабрика на Volkswagen в Полша.

Също на 14 януари бе проведена среща между представителите на Volkswagen и американската Агенция за защита на околната среда, след като ден по-рано калифорнийската агенция за защита на околната среда, която през септември разпали скандала с емисиите изгорели газове, обяви, че отхвърля мерките по изтеглянето на засегнатите автомобили, предложени от концерна. Неговият главен изпълнителен директор Матиас Мюлер е разговарял с ръководителката на агенцията Джина Маккарти във Вашингтон. Но не е известно дали е постигнат някакъв напредък при преговорите.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст