Поправките в ЗСВ влизат на обсъждане

Съдии на събрание

Членовете на Висшия съдебен съвет в следващия му състав няма да се избират от делегатски събрания. А те по правило се състояха от административни ръководители на съдилища и прокуратури и от техните приближени. Проектът за изменения в Закона за съдебната власт, качен на сайта на правосъдното министерство в четвъртък (18 февруари), предвижда  занапред всеки магистрат да гласува пряко.

Идеята е така да бъде гарантиран независим избор на хора, които не са спазарени предварително. Още повече че е заложена идеята всеки съдия, прокурор или следовател да може също и да издига кандидати за членове на ВСС.

Къде е уловката обаче? Първо, никъде в проекта не е казано, че този избор освен пряко, ще се извършва и лично от всеки магистрат – на принципа един човек, един глас. Не е предвидено и ограничение, което да каже например: един магистрат ще може да гласува от името максимум на двама или трима свои колеги, при това след като е изрично упълномощен за това от тях. Тези "подробности" ще бъдат доуреждани с правила, които обаче трябва да приеме сегашният ВСС. А под благовидния предлог "да не разкарваме колегите от провинцията до София", бройката на представляваните лесно може на практика да върне делегатските събрания, в които един човек гласува вместо петима.

Вторият проблем е, че възможността да се гласува по електронен път е заложена едва в преходните и заключителните разпоредби на проекта, и то под условие: ако ВСС успее до 2017 г. да внедри достатъчно сигурна електронна система, която да позволи това. С това кратко изречение всъщност се изчерпва цялата уредба на електронния вот в този проект, за разлика от изключително детайлните подробности, достигащи дори до знаците "Х" и "У", с които ще може да се зачертават кандидатите в хартиените бюлетини.

Няма яснота и как точно ще става изборът – предвидени са два варианта: първият е да има две заседания на общото събрание на съдиите и прокурорите в две последователни съботи. На първото да бъдат представени кандидатите, а на второто – да се гласува. Другият вариант е изборът да се проточи в три последователни дни: в петък, събота и неделя. Но ако нощувките на хилядите са за сметка на бюджета, това ще оскъпи процедурата неимоверно.

Още по-голямо недоумение буди предложението как ще се обжалва резултатът от проведения избор за членове на ВСС: проектът предвижда това да става пред специални "смесени състави" от трима съдии от Върховния касационен съд и двама от Върховния административен съд. В момента обжалване се предвижда само пред ВАС. Защо е нужна тази промяна е въпрос с повишена трудност, но тя със сигурност ще предизвика спорове. Впрочем, като стигнахме до ВАС, няма как да не споменем и още едно от спорните предложения в проекта, което поставя "със закон" председателя на ВАС Георги Колев на второ място в списъка на големите в съдебната власт и го оставя да диша праха зад Лозан Панов. Защото се предвижда Колев да може да председателства съдийската колегия на ВСС само ако го няма Панов – "понижение", което  Колев едва ли ще приеме, без да възрази.

А като се стигне до колегиите, идва и следващият голям въпрос: ще могат ли те изобщо да кадруват с мнозинствата, които са заложени в проектозакона. Съдийската колегия, която ще се състои от 14 човека, ще има нужда от мнозинство от 9 души, за да назначи, премести или повиши колега. А също да му наложи дисциплинарно наказание или да избере административен ръководител на съд.

А в 11-членната прокурорска колегия за взимане на кадрово решение е нужно мнозинство от седем души. Въпросът е какво ще стане, ако и следващият състав на ВСС се раздели на "лагери" и бъде блокирана кадровата дейност и в двете колегии.

Точно заради това "инфарктно" мнозинство в колегиите е логично, че авторите на проекта са помислили какво да се прави, ако член на ВСС бъде отстранен от състава му и мандатът му бъде прекратен предсрочно – такава уредба в момента липсва и заради нея откакто бе отстранен Камен Ситнилски, сегашният ВСС заседава в състав от 24 души. Предвидена е още една новост: трима души от ВСС да могат да поискат отстраняване на свой колега – ако се установи, че той не може да изпълнява тази длъжност. Изрично е записано, че предсрочното освобождаване на член на ВСС ще става от пленума, и то с мнозинство от 17 гласа – за да се избегне шикалкавенето и различното тълкуване на сега действащите норми – проблеми, които лъснаха точно покрай казуса "Ситнилски".

Проектът детайлно разработва и друга "болна тема" – атестирането на магистратите, което се предвижда да става от комисии по апелативни райони. А имотите на съдилищата, които досега бяха под управлението на правосъдния министър, в двумесечен срок след приемането на новия закон ще бъдат предадени под опеката на ВСС и на нарочно създадената в него комисия, която ще ги управлява.

Това са само част от промените в ЗСВ, изготвени от работна група от експерти, начело с бившия конституционен съдия Благовест Пунев. Те ще бъдат обсъдени на извънредно заседание на Съвета по законодателство към МП в понеделник (22 февруари), след което ще бъдат представени в Министерския съвет, а накрая ще стигнат и до депутатите. Очаква се това да стане в началото на следващия месец.

Какво ще остане от всичките тези предложения, след като те минат през Народното събрание, обаче никой не може да каже. Още повече че в парламента има и други проекти за цялостни промени в съдебния закон.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст