„Ферари“ и „Мерцедес“ в битка за короната

ферари мерцедес

По всичко личи, че новият сезон във "Формула 1", чийто първи старт е на 20 март в Мелбърн, ще ни предложи оспорвана битка между "Ферари" и "Мерцедес". След предсезонните тестове в Барселона повечето специалисти бяха на мнение, че "Ферари" са съкратили чувствително изоставането си и че този път имат повече шансове за успех. Неизвестните са свързани с издръжливостта на колите им, тъй като те покриха едва 64% от дистанцията на "Мерцедес". А новият сезон ще е дълъг, предлагайки рекордните 21 състезания.

"Сребърните стрели” имаха явно предимство през първата половина на тестовете, но резултатите тогава бяха записвани в ранните часове, когато температурите не са толкова високи. Най-добрите времена бяха постигнати в различни моменти и в този смисъл не би следвало да се смятат за прецизни. По-важното е, че във "Ферари" трупат кураж от това, че надвиват Розберг в квалификационното темпо.

Все пак не бива да се забравя, че тези нагласи се оформиха, преди да дойде отговорът на Хамилтън. Британецът направи много силна последна поредица от турове в състезателно темпо и показа, че "Мерцедес" е отборът за челото. Розберг му пригласяше в някои от дните, но разликата между тях бе явна и продължава да е в полза на Люис.

През втората половина от подготовката хората на Маурицио Аривабене направиха доста серии със среднотвърдите гуми, оценени високо от експертите в тима. В тези обиколки Себастиян Фетел и Кими Райконен демонстрираха по-добро темпо от миналогодишното и пасивът им често бе в рамките на по-малко от половин секунда. При изпробването на многобройните програми на отборите се забелязваше и много ясна тенденция, при която Фетел (а понякога и Райконен) често успяваше да бъде по-бърз от втория пилот на "Мерцедес". Впрочем с меките гуми Кими бе с идентично темпо като това на Розберг. Но във "Ферари" очевидно са наясно, че имат нужда от още усилия, за да доминират над всички останали. Те създадоха добра кола, която има нова аеродинамична концепция, изцяло ново предно окачване и сериозно променен двигател, само че на този етап това едва ли ще е достатъчно.

Ако се основаваме на хладнокръвния анализ на темпото, което показаха и двата отбора, "Мерцедес" е по-напред. Въпросът е как ще протекат състезателните уикенди в началото и най-вече кой ще развива по-добре колата си през първата половина от сезона? Тогава на практика ще се види дали "Ферари" имат техниката, с която отново да бъдат световни шампиони.

Като коз на Скудерията може да се посочи, че SF16-H е почти революционен автомобил в сравнение с колата й от миналата година. Тоест цикълът му на развитие тепърва започва. И ако това са неговите базови възможности, то в Маранело могат да бъдат доволни. От друга страна, W07 е еволюция на W06 и се очаква потенциалът й за развитие да е по-ограничен.

Що се отнася до пилотите, Нико Розберг доказа, че е в състояние да се бори за световната титла. Досега германецът записа две поражения, но краят на 2015-а даде надежди, че през следващия сезон може да е много по-оспорвано. Няма съмнение, че ако Розберг започне 2016-а по начина, по който завърши миналата година, на Хамилтън ще му е много по-трудно да защити титлата си.

На тестовете "Уилямс" и Фелипе Маса поднесоха изненада – време, по-лошо едва с една десета от това на "Мерцедес" и "Ферари". Дали британският тим ще може да се бори в челото? Може би. Но по-реалистично е да предположим, че пилотите на сър Франк ще вървят с около половин секунда на обиколка зад лидерите.

Много е вероятно "Уилямс" и "Форс Индия" да водят оспорвана битка кой да е №3 този сезон. Със супермеките и ултрамеките гуми времената на двата екипа бяха почти идентични – разликата им беше под 0.1 секунда.

Никак не е изключено този сезон и по-малкият тим на "Ред бул"  – "Торо Росо", да влезе в битката.  Макс Верстапен и Карлос Сайнц ще се много бързи – испанецът записа време само с 0.4 секунди по-слабо от това на "Ферари".

"Макларън", изглежда, ще се движи в средата на таблицата. За радост на феновете на британския отбор МР4-31 се оказа надежден автомобил и кошмарите от 2015-а остават в историята. Във втория тест Дженсън Бътън и Фернандо Алонсо навъртяха повече обиколки от всички предсезонни тестове година по-рано. С ултрамеките гуми Бътън стигна до 1.24,714, а като цяло с по-масовите типове гуми "Макларън" е на около 2 секунди на обиколка от темпото на "Мерцедес" и "Ферари".

В групата на опашкарите са "Рено", "Заубер", "Манор" и "Хаас", като изоставането при всеки от тях е заради различни причини. При "Рено" е липсата на време – RS16 е скромна еволюция на колата на "Лотус" от миналата година, чието развитие спря доста рано заради безпаричие. Така че в този случай големите промени предстоят. "Манор" и "Хаас" показаха сходно темпо, като и двата тима са с напълно нови коли, но при американците проблемите са доста повече. Поради липсата на средства пък "Заубер" закъсня сериозно и новата им кола беше готова едва за вторите тестове, без да покаже кой знае колко голям прогрес. Може би на първия старт в Мелбърн "Хаас" ще е на опашката, но съвсем малко по-напред ще са пилотите на Петер Заубер, което обещава страхотна битка и в дъното на класирането.

Иначе новият формат за провеждане на квалификациите ще бъде въведен още от първото състезание в Австралия, а не както беше предвидено за Гран при на Испания. Първоначално той не получи одобрението на пилотите, а Бърни Екълстоун предупреди, че ще стане каша с времената, и затова използването му се отлага. Но в крайна сметка новият модел бе одобрен от Световния съвет на ФИА и приет. Което предполага, че проблемите със софтуера на времеизмерването са били решени.

Според новите правила, след началото на всяка част от квалификациите на всеки 90 секунди ще отпада най-бавният пилот, а накрая последните двама ще определят как ще изглежда първа редица.

Колкото до календара, пред новия сезон "Формула 1" ще се завърне на „Хокенхайм”. Така Европа остава сърцето на надпреварата. Години наред сезонът във Формулата, а и шампионската кампания на фаворитите набираха скорост в "Шпилберг", „Силвърстоун”, „Хокенхайм” и „Хунгароринг” и през 2016-а отново ще е така. Нова дестинация ще е Азербайджан. Баку ще е домакин на Гран при на Европа. Домакините обещават, че трасето по улиците на града ще е най-бързото от този тип – с максимална скорост 304 км в час. То ще е с дължина над 6 километра, ще минава през старата част на Баку и по крайбрежния булевард, където пилотите ще могат да карат близо два километра на пълна газ.

Като цяло новостите през новия сезон във "Формула 1" не са никак малко и обещават вълнуващи преживявания за феновете на високите скорости.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст