19 000 коли без „Гражданска“ – на трупчета

мотористи

Списък с 19 000 регистрационни номера  на автомобили, за които не е сключена “Гражданска отговорност”,  сме предоставили на КАТ. Ако бъдат засечени в движение, техните собственици ще бъдат глобени два пъти. Един път за липса на “Гражданска” – 250 лв. за първо нарушение и 400 лв. за второ, а втори път – 2000 лв. за управление  на автомобил без регистрация в КАТ. Това обясни Борислав Михайлов, изпълнителен директор и председател на управителния съвет на застрахователния Гаранционен фонд.

По данни на фонда около 18% от моторните превозни средства в страната са без задължителна застраховка “Гражданска отговорност”. Но според Кодекса за застраховането всеки автомобил, който има регистрация в България, задължително трябва да има застраховка “Гражданска отговорност”. По старите правила обаче, ако собственикът на автомобила не иска да плаща “Гражданска отговорност”, трябваше да отиде до КАТ и да пусне заявление да бъде прекратена регистрацията на автомобила. Сега това ще става автоматично от органите на КАТ.

Собствениците на автомобили трябва да получат две уведомления – първото от Гаранционния фонд и друго след това от Пътна полиция – че нямат застраховка и че трябва да си я подновят. Ако не го направят, следва автоматична дерегистрация.

Когато собственикът на автомобил бъде уведомен, че той е дерегистриран, той няма право да я кара.

Резултатите от санкциите досега (без тези по новите текстове от влезлия в действие от 1 януари тази година Кодекс за застраховането) са повече от жалки. За миналата година например по данни на Националната агенция за приходите са били събрани едва 2.2% от наложените глоби за липса на застраховка “Гражданска отговорност”. Събраната сума е в размер на 21 158 лева.

Преди дни мотоциклетисти повдигнаха въпроса защо да плащат целогодишна “Гражданска отговорност”, след като карат сезонно – не повече от шест месеца в годината. Мотоклубовете в България изпратиха писмо до председателката на Народното събрание Цецка Цачева с искане да се промени режимът на регистрация  за тях. Базирайки се на конституцията и на текстовете за равенство в нея, мотористите смятат, че  нормата на чл.574 от Кодекса за застраховането ограничава правата и привилегиите на всички граждани, които притежават сезонни МПС-та, като по този начин създава по-тежки условия от нормалното за владеенето и притежаването им. Още повече че 14-дневният срок, в който собственикът на МПС трябва да предостави доказателства, че е сключил задължителната полица, започва да тече от изпращане на уведомлението, а не от неговото връчване.

Попитахме Михайлов дали в списъка има много номера на мотоциклети. Той увери, че няма нито един, но това не означавало, че не са държани под контрол.

“Братята на вятъра” искат да се отмени ал.10 на чл.143 от Закона за движението по пътищата (чрез Кодекса за застраховането) относно служебното прекратяване на регистрацията на пътни превозни средства без сключена валидна ЗГО. Те предлагат да се въведе подходящ гратисен период – от шест месеца, след изтичането на който регистрацията да се прекратява служебно.

Хората на две колела настояват и за промяна на новоприетия кодекс. Те искат да се регламентира възможност за сключване на срочна “Гражданска отговорност” за сезонни МПС-та – за съответния период от годината полица да е задължителна, а за остатъка от годината да е по избор. Липсата на такава полиция за периода, за който не е задължителна, да не води до санкция освен в случаите, когато МПС-то се управлява без “Гражданска”.

Мотоклубовете заплашиха, че на 13 април ще докарат поне 10 хил. мотора пред парламента, за да защитят искането си.

Тази работа няма да стане. Това е мнението на надзора и застрахователите. Полицата “Гражданска отговорност” е годишна и това няма да бъде променяно – нито за мотори, нито за яхти и лодки, нито за кемпери и каравани, единни са рокерите.

Виждайки несправедливостта на фона на тази принципност на заинтересованите да си приберат  застрахователните премии, “БАНКЕРЪ”, верен на инстинкта си да бъде консултант и доверено лице на читателите си, не може да остане безучастен.

Новият Кодекс за застраховането не отмени практиката застрахователната премия по годишната “Гражданска отговорност” да се плаща на части – на 4, 6, дори и на 12. Така всеки  моторист може да си купи годишната полица, но да поиска да разпредели финансовата й тежест – примерно на две вноски. Така, ако сключи полицата през април например, когато мотористите обикновено тръгват на път, той ще плати половината от цената на полицата. Тя ще му трябва до октомври – по време на активния сезон. През октомври, когато дойде датата за втората вноска, моторджията може спокойно да пропусне да я плати. Дерегистрацията ще бъде факт, но на следващата пролет той ще възстанови правата си, като сключи нова “Гражданска отговорност”.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще се конкурират ли дилърите на гласове за предстоящите избори?

Подкаст