Дейността на Кораборемонтен завод "Одесос" АД и през 2015 г. следва криволиците на финансово-икономическата криза – и в региона, и в света. Но въпреки влошената от няколко години ситуация на международния фрахтов пазар (морските транспортни превози), довела и до спад на търсенето на кораборемонтни услуги, предприятието успява да преодолее трудностите.
При тези условия възможностите за действие на мениджмънта бяха ограничени. Те трябваше да се съсредоточат най-вече в посока съхраняване на финансовото здраве на дружеството чрез ограничаване на разходите. Усилията бяха насочени към оптимизация на персонала и към всякакви възможни икономии на материални и нематериални разходи. Вследствие на това, както и на мерки, предприети от директорите, за да бъдат възстановени стари позиции и да бъдат привлечени нови клиенти, фирмата успя все пак да реализира печалба за 2015 година.
Предприятието е специализирано в изпълнението на текущи, аварийни и възстановителни ремонти на всички видове сухотоварни кораби, пасажерски кораби, танкери и контейнеровози. В крайна сметка финансовите резултати на завод "Одесос" запазиха усмивките върху лицата на шестимата му мениджъри. Накратко – през годината са постигнати нетни приходи от продажби в размер на 29.924 млн. лв. и счетоводна печалба от 5.239 млн. лева. Основната дейност на дружеството е кораборемонт, а за цялата 2015 г.
през завода са преминали 62 кораба
предимно на клиенти от Западна Европа и от страни извън Евросъюза. Получените приходи са с 4.12% повече, а делът на чуждестранните клиенти в приходите от кораборемонтните услуги остава висок (99.96%). За сравнение, през 2014 г. е бил 97.23 на сто. Компанията поддържа деловите контакти и бизнес партньорство със световно известни корабни компании, които са традиционни клиенти на КРЗ "Одесос".
Съществена роля за положението на завода играят финансовите приходи, които са нараснали до 4.704 млн. лв. и осигуряват вече 12.79% от общия размер на паричните постъпления. С най-голям дял сред тях са положителните разлики от операции с финансови активи и инструменти, допълнени от парични постъпления, от разлики от промяна на валутни курсове и приходи от лихви. Дружеството отчита удвояване на запасите от готова продукция и незавършено производство, което ще му осигури заетост на производствените мощности и повишаващи се приходи и в следващите месеци.
Заедно с това повече пари са похарчени и за дейността на фирмата. С най-голям относителен дял са тези за персонала, следвани от харчовете за външни услуги и за суровини и материали. Последните са нараснали в сравнение с 2014-а заради увеличения обем на кораборемонтните услуги.
Външните услуги са повече
а в тях с най-голям дял – 64.63%, са от подизпълнители. Възнагражденията логично са се увеличили от нарасналия обем на дейността на завода. Средната работна заплата на годишна база също e набъбнала – от 1092 на 1189 лева. В същото време от 2010 г. насам възнаграждение на директорите на КРЗ "Одесос" не се начислява и не се изплаща.
Проблеми
Завод "Одесос" има взаимоотношения с различни доставчици и клиенти, поради което приходите и разходите му са деноминирани в чуждестранна валута. Основните материали и продажби на дружеството са в евро, но немалка част са и доларови. Това носи валутен риск поради възможни негативни движения на еврото спрямо долара при бъдещите стопански операции. Освен това фирмата работи с изключително широка гама от суровини и изделия и повишаването на цените им също би довело до негативни последици за предприятието в следващите месеци. Не е без значение и фактът, че част от тях, като например металите, се доставят предимно от дистрибутори и търговци, търгуващи основно с Украйна. Други специални материали преобладаващо се внасят от Украйна, Русия, Гърция, Германия, Холандия, Италия, Турция и други страни.
Основният фирмен риск за КРЗ “Одесос” е свързан с възможните изменения на търсенето и предлагането на кораборемонтните услуги в световен мащаб. Те пък са в силна зависимост от международния фрахтов пазар и множество външни фактори (например движението на курсовете на конвертируемите валути), което не позволява точно планиране на бъдещите приходи. За да се осигури известна предвидимост и през 2016 г. ще продължат установените вече традиционни търговски взаимоотношения с дългогодишни контрагенти на дружеството, както и търсенето на нови такива, уточняват от компанията.
Снабдяването е една от сложните дейности в кораборемонтната индустрия и с решаващо значение за спазване на договорните срокове за ремонта на корабите. Като се има предвид, че потребностите са предварително неизвестни и че средната продължителност на ремонта е около 25 дни, невъзможно е да се мисли за предварително договаряне с доставчици, както и прилагане на класическата търгова и конкурсна система за доставки. Поради голямото многообразие и пълна неизвестност на предстоящите потребности не е оправдано и възможно да се поддържат сериозни запаси.
Основен акционер с дял от 49.86% в капитала на завода е варненското работническо-мениджърско дружество "КРЗ – Инвест" АД. Сред останалите са пенсионни фондове, свързани с групата на "Химимпорт" – УПФ "Съгласие" (с 6.99%), ППФ "Съгласие" (с 6.62%) и УПФ "ЦКБ-Сила" (с 6.98%).