Поредна концесия за летището в Пловдив

Кандидати за “Летище Пловдив” сигурно ще се намерят след добавянето към концесията му и на пътническия терминал.

Поредният напън на държавата да се отърве от летището в Пловдив отново е на дневен ред. През седмицата кабинетът взе решение за откриване на процедура за предоставянето му в частни ръце за срок от 35 години. "Чрез отдаването на концесия… се цели да бъде привлечен финансово стабилен инвеститор с опит в управлението, експлоатацията и развитието на летища. По този начин ще бъде гарантирано бъдещото развитие на аеропорта. Концесията ще спомогне за подобряване на съществуващата летищна инфраструктура, достигане на заложените международни стандарти и категории, трансфер на управленско ноу-хау, генериране на трафик и развитие на търговските дейности в региона", се посочва в официалното съобщение на правителството. 

Бъдещият стопанин ще бъде определен чрез открита процедура, като при оценка на офертите годишното концесионно плащане ще е с относителна тежест 40 на сто, инвестиционната програма ще дава 35 пункта, а програмата за развитие и управление на обекта ще е с тежест 25 на сто. Пред инвеститора са поставени и няколко конкретни цели – изграждането на нов модерен карго терминал, както и създаването на предпоставки за допълнително развитие на инфраструктурата, за да може да се обслужват съвременни самолети.

При предишния управленски мандат на ГЕРБ на концесия бе предложен само карго терминалът. Но въпреки че сроковете бяха удължавани няколко пъти, никой не подаде оферти и конкурсът бе прекратен. Сега пловдивското летище е малко по-апетитна хапка. През 2009-а държавата инвестира там 20 млн. лв. за изграждането на нов терминал. Сградата е високотехнологична и съобразена с европейските норми. Аеропортът е със застроена площ от 5000 кв. м и в него са обособени централна публична зона със снек-бар и кафетерия, магазини, офиси на авиокомпании, туроператори, рент-а-кар, чейнджбюро, помещение за карго пратки и други. Освен това бе разширен съществуващият перон, изграден бе нов обществен паркинг, нова водоснабдителна и канализационна система, цялостно бяха реконструирани и модернизирани електрозахранващата и осветителната системи. Управата успя да привлече нискотарифната авиокомпания Ryanair, само че нейният трафик не може да натовари новия терминал.

Според министър Ивайло Московски интерес към концесията са заявили "Пампорово" АД и инвеститори от Китай, Хонконг и Турция. Мажоритарен собственик на "Пампорово" АД е Цветелина Бориславова през фирмата "Сиесайеф" АД, показва проверка в системата "Дакси". Дружеството стопанисва инфраструктурата в курорта Пампорово и притежава хотели. През миналата година пък,  след среща на министъра на икономиката Божидар Лукарски с Чангцинг Джанг от Hainan Longquanren Century Invest and Development Co, бе съобщено, че китайците желаят да превърнат аеропорта в Пловдив в свой логистичен център към Европа и Азия.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст