София ту влиза, ту излиза в бизнеса с боклука

Дружества

От 18 години почистването на София е в частни ръце. За това време фирмите, зад които стоеше Румен Гайтански – Вълка, а след това "титаните" Димитър Борисов и Иво Иванов, са получили от общината 1.2 млрд. лева. Само за 2015-а на отговорните за чистотата дружества бяха платени 90 млн. лв., а бюджетът им за тази година е 103 млн. лева. Сега обаче столичните управници са решили отново да върнат почистването на града в общински ръце. Това ще стане поетапно, но като за начало от 1 април общинското предприятие "Чистота-Искър" пое събирането и извозването на отпадъците от кварталите "Красна поляна" и "Красно село".  Според постигнатите резултати от 2017-а това може да се случи и с "Младост", "Люлин", "Триадица", "Овча купел" и "Витоша". 

Обяснението е, че промяната ще спести пари на софиянци и ще доведе до по-доброто поддържане на града. Интересното е, че при първоначалното отдаване на тези дейности на концесия, по времето на кмета Стефан Софиянски, аргументът бе същият – чистенето е несвойствена задача на местната власт и е икономически по-изгодно да се изпълнява от частни компании. 

Акцията на общината изглежда неочаквана най-малкото защото само преди няколко месеца бяха подписани петгодишни договори със старите играчи в почистването. Те бяха избрани след многократно обжалвана и проточила се година и половина процедура. В резултат "Титан", които преди това обслужваха три зони – първа (районите "Средец", "Лозенец", "Студентски"), втора ("Искър", Панчарево, Кремиковци) и седма ("Възраждане", "Оборище", "Триадица-център"), получиха още една – петата, която включва районите "Банкя", "Връбница" и "Нови Искър". "АЕС-Х", свързвано с бившия общински съветник и бивш шеф на общинското дружество "Чистота" Красимир Арсов, спечелил преди години милиони от системите за балиране на боклука, си запази четвъртата зона, обединяваща районите "Илинден", "Надежда" и "Сердика". "А.С.А България" пък бе единствен кандидат за предишната си територия – трета зона ("Изгрев", "Слатина", "Подуене"), и съвсем логично подписа нов петгодишен договор.

Единствената зона, за която не беше избран чистач, бе шестата – "Красно село" и "Красна поляна", макар за нея конкуренцията да бе най-голяма. В последните пет години я почистваше "Щрабаг", но австрийците решиха да се откажат и в състезанието се явиха "А.С.А. България", обединението БТЕ–ТЕВ с участници полската "Тонсмейер полудние" и българските консултантски "БТ инженеринг" и "Евротехконсулт", австрийското обединение "Кершнер сервиз", обединението "Грийн сити" (КРС 1 – 11%, "Би енд Ем консулт" – 28%, "Папир БГ" – 60%, "Селе амбиенте", Италия – 1%), софийската "Евро импекс" и обединението "Грийн партнърс БКС", свързано Румен Гайтански-Вълка. Точно последната формация беше класирана на първо място, но конкурсът беше обжалван. Първоначално КЗК не видя проблем, но по-късно Върховният административен съд констатира, че "изобщо не е извършена самостоятелна оценителна дейност по техническите показатели от всеки от членовете на комисията в грубо противоречие с изискванията на утвърдената от възложителя методика". Така процедурата се върна в ръцете на общинарите, които близо половин година не можеха да решат какво да правят.

Междувременно "Щрабаг" продължи да почиства двата квартала, като уговорката й със Столичната община бе да върши това до 1 април 2016-а. Ето защо от градската управа са решили да прехвърлят без конкурс дейността на общинската фирма "Чистота-Искър". Възлагането на задачата без проведен търг в случая е законно действие според разпоредбите на Закона за обществените поръчки. Става дума за т. нар. in house поръчка, при която дейността ще се извършва от общинското дружество, чиито приходи се формират основно от комунални услуги – сепариране, депониране и транспорт на отпадъци. Не е ясно само колко пари ще получава то за услугата. На австрийците досега се плащаха около 15 млн. лв. на година за двата квартала.

Очакванията са същата схема да се приложи и на 1 май 2017-а, когато изтича договорът на "Заубермахер България" за районите "Люлин", "Младост", "Витоша", "Овча купел" и част от "Триадица". Според кмета Йорданка Фандъкова в момента се прави анализ на инвестиционните и оперативните разходи за изпълнение на дейностите по събиране и транспортиране на битовите отпадъци, поддържането на чистотата и подмяната на кофите за боклук. Именно на неговата база ще се вземе решение дали общинската фирма да поеме и тези райони.

Любопитно е обаче, че столичното кметство вече пусна предварително обявление за провеждането на конкурса, с който да се избере чистач на районите "Люлин", "Младост", "Витоша", "Овча купел" и част от "Триадица". Ако той се състои, ще е на стойност 96 млн. лв и ще обхваща срок от четири години. Но отказът от провеждането на такъв търг няма да има никакви правни или финансови последици за общината. Допълнително потвърждение на тезата, че тя възнамерява да се откаже от частниците, е и залагането на 3.6 млн. лв. в разчетите за тази година, с които да бъде закупена и доставена техника за сметосъбиране и сметопочистване. "Предвиждаме средства за закупуване на техника с идеята постепенно и частично да се създаде структура, която да поеме част от задълженията по почистването", коментира преди време Йорданка Фандъкова.

 

 

И в Шумен се карат за смет

Общинската управа на Шумен е решила да започне сама да се оправя със сметопочистването и сметоизвозването в града. Идеята е да се създаде общинско дружество, което да заработи в края на юли, когато изтича 15-годишната концесия за сметопочистването с фирмата "Титан – БКС". Но през седмицата стана ясно, че местната власт няма готовност да поеме тези дейности, тъй като новото предприятие не разполага с техника – трябват му 28 машини, както и казани (собствеността на сегашните не е ясна – дали са на общината, или на "Титан БКС").

За да заработи новото общинско предприятие по чистотата, ще е необходимо да му се осигурят и около 4 млн. лева. Това ще стане чрез тегленето на облигационен заем със срок на изплащане от 10 години. Единият вариант сега е то да започне работа в началото на октомври, но без зимно почистване и без сметоизвозване от селата. Вторият е да се заеме с всички дейности от началото на 2017-а. Но за него ще са нужни доста пари, а има и риск от обжалвания и други забавяния. Най-реалистично изглежда "изгонването" на частника да стане чак през август 2017 година.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст