Приходите от спонсорите, чиито имена са изписани върху екипите в големите футболни първенства в Европа, през този сезон са 830 млн. евро. Това показва годишният доклад на консултантската компания за спортен маркетинг "Репуком". Сумата се е увеличила с 13% в сравнение с предишния сезон, когато тези рекламни пари на тимовете в елитните дивизии на Англия, Испания, Германия, Италия, Франция и Холандия са били 736 млн. евро.
Екипите на отборите във водещите футболни държави се променят всяка година – сменят се цветовете, надписите, добавят се нови детайли, нановлакна и какво ли още не. Малцина обаче знаят какъв е смисълът на тези постоянни промени. Преди всичко те са инициатива на спонсорите, а не на клубовете. Срещу съответната сума компаниите купуват правото на разработка и доставката на екипите, отпечатването на своята емблема до образите на футболните звезди, които винаги са в новинарския поток, и солиден процент от продажбите в клубните магазини.
Какво получава клубът освен парите? Безплатни екипи. Екипировката идва по индивидуални клаузи в договорите и лъвският пай от продажбите е за доставчика. На самия отбор се предоставя само ограничено количество екипи за мачовете. Средствата от продажбите на фланелки по магазини и сайтове се делят по различен начин, като детайли не се оповестяват. Тайна остава цялата информация, без общата сума, давана от спонсорите, макар че и тези сведения понякога стигат до медиите чрез вътрешни източници. При много от клубовете с най-големите продажби може само косвено да се определи кой е спечелил повече.
На практика се оказва, че ежегодната промяна на екипите е част от рекламната кампания на производителите и на тимовете е отредено да рекламират новата им продукция. Ако емблемата на клуба принадлежи единствено на него и се асоциира само с него, то за спонсорите на първи план са екипите и възможността да се рекламира марката. И ако емблемата може да се използва дълго време, то да носиш десетки години един и същ екип е все едно да гледаш с години един и същи рекламен клип по телевизията.
Футболните екипи са най-печелившото нещо в съюза между техническите спонсори и футболните дружества. Клубовете получават пари за реклама, цялата необходима екипировка и част от приходите от фирмените артикули. Футболистите получават най-новите разработки, които им помагат да се раздават максимално. А производителите получават огромни приходи от продажбите, като продължават научните си разработки.
Но да се върнем на приходите от спонсори, чиито имена са изписани на екипите. Очаквано, най-голям е ръстът във Висшата лига – 35 процента През този сезон парите, които 20-те отбора в английския шампионат са взели за надписите по фланелките си, са 330 млн. евро, или 40% от общата сума в изследваните първенства.
"Със сегашното ниво на растеж до няколко сезона приходите от тези спонсори в Англия ще достигне 1 млрд. евро. С всяка изминала година инвестициите във Висшата лига растат по-бързо от всяко друго първенство на континента", коментира Джон Стайнър, който е управляващ директор на "Репуком" за Великобритания и Ирландия.
На второ място е Бундеслигата, където приходите са 168 млн. евро, докато през миналия сезон са били 139 милиона.
На третата позиция със 105 млн. е испанската Примера дивизион, където обаче има спад от осем милиона.
Във френската Лига 1 средствата са се увеличили от 96 на 103 милиона. В италианската Серия А и холандската Ередивизие се наблюдава минимален спад – съответно от 84 на 83 милиона и от 42 на 41 милиона.
По-голямата част от спонсорските инвестиции в големите европейски шампионати идват от чуждестранни компании – 512 от 830-те млн. евро, или 62 на сто. Във Висшата лига цели 271 милиона от общата сума идват от фирми извън Англия. Тази тенденция се наблюдава още по-категорично в Испания – 91 от 105-те милиона евро. Но пък в Германия повечето инвестиции са от местни компании – 128 милиона срещу 40 милиона от чужбина. В Серия А има минимална разлика – 46 милиона от италиански фирми и 37 милиона от чуждестранни.
Изненадващо или не, първото място по похарчени пари за спонсорски сделки през този сезон заемат Обединените арабски емирства – 165 млн. евро, които се дължат най-вече на договорите на авиокомпанията "Емирейтс" с "Реал" (Мадрид), "Арсенал" и "Пари Сен Жермен". Германия е на второ място с инвестиции за 136 милиона, като заслугата е основно на "Адидас", а САЩ са трети с 83 милиона, голямата част от които представляват договорът на "Шевролет" с "Манчестър юнайтед".
С инвестиции от 199 млн. евро туристическата индустрия (в която влизат и авиокомпаниите) остава най-големият инвеститор върху екипите на клубовете. Следват автомобилната индустрия със 135 млн. евро и банковите и застрахователните дружества със 120 млн. евро.
След всички тези умопомрачителни за българските стандарти суми да хвърлим поглед как стоят нещата у нас. Разбира се, когато говорим за „А“ група, пазарните принципи не значат почти нищо. От лятото насам, когато собствеността премина от Тодор Батков в ръцете на Иво Тонев, Николай Иванов и Александър Ангелов, на "Герена" се изви опашка от спонсори, въпреки неособено добрите футболни резултати на "Левски". Генералният „Виваком“ дори получи дял от акциите срещу 13 млн. лв. – сума, която трябва да внесе до края на април. В списъка са още "Спетема“, "Ефбет“ и "Щрабаг“.
Генерален спонсор на "Лудогорец" пък е „Казино Технологии“ – фирма за игрално оборудване и съдържание. При все че са основни конкуренти на "Левски", очевидно в България няма пречка шампионите от Разград да имат два общи спонсора със "сините" – "Виваком“ и "Спетема“. Другите, които рекламират при тях – „Хювефарма“ и „Биовет“, са пряко свързани със собственика на клуба Кирил Домусчиев.
Още два отбора – "Черно море" и "Славия", рекламират на екипите си компании, свързани с техните собственици. И двете са застрахователни – "моряците“ гордо носят "Армеец", а „белите“ – „Асет Иншурънс“.
Футболистите на "Берое" играят с фланелки с надпис… Берое! Тимът е спонсориран от държавния ТЕЦ „Марица- изток 2“, но на гърба на екипите се рекламира „Рефан“.
Освен в "Левски" „Ефбет“ е изписан и на фланелките на "Ботев" Пд. А "Пирин" има за партньор веригата Lafka.
Два отбора играят без никакво лого върху екипа си – "Локо" Пд и "Монтана". Но това съвсем не значи, че те се издържат от продажбата на билети и тв права. "Смърфовете“ си имат благодетел в лицето на Христо Крушарски – производител на противоградови ракети. А "Монтана" е любимото дете на местната община.
Сумите, които дават спонсорите в нашата страна, рядко се оповестяват публично, но за всички е ясно, че са стотици пъти по-малки от тези в Западна Европа.