ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

За билетчето, яйцето и кокошката

Столичният общински съвет одобри предложението на Центъра за градска мобилност цената на билета за градски транспорт да стане 1,60 ст. от 1 юни.

Сега билетът струва 1.00 лева.

Поскъпването на билета мина с гласовете на съветниците от ГЕРБ и петима от  Реформаторския блок, предаде БТА.

От общо 58 гласували, "за" бяха 34 общински съветници, против – "18", шестима се въздържаха.

Поскъпването подкрепиха 29 съветници от ГЕРБ, както и съветниците от СДС от групата на Реформаторския блок – Борислав Бориславов, Миглена Горанова, Радослав Абрашев и Антон Койчев. Увеличаването на цената на билета подкрепи и Прошко Прошков от Движение България на Гражданите /РБ/.

Против поскъпването на билета гласуваха всички общо седем съветници от БСП, тримата съветници от коалиция "Сердика", трима съветници от ДСБ, четирима от "Група 5" и Стефан Марков от "Движение България на Гражданите" от групата на Реформаторския блок.

Въздържаха се Иветка Петрова от ДБГ, Стоян Александров от "Група 5" и четирима общински съветници от групата на "Патриоти за София", в която влизат ВМРО и Атака.

Решено беше цената на годишната карта за градски транспорт от 500 лв. да се намали на 365 лева.

По-рано десетки протестиращи се събраха пред Столична община, за да посрещнат градските съветници преди заседанието им.

Недоволните столичани носеха плакати с надписи: „Горивото поевтинява – билетчето поскъпва???”.
Мнение:

На вашето внимание представяме кратък сравнителен анализ на прозрачността на столичния център за градска мобилност (ЦГМ ЕАД) и Транспорт за Лондон (TFL). В този случай няма да се спираме на цената на билета, а на липсата на прозрачност и неясната (анонимната) експертиза. Тя ражда тези необосновани решения, , които политиците в общината са призвани да гласуват без да имат ясна визия и мотиви.
в. ”Капитал”*

Прочети още »
Масово е разпечатана и банкнота от сегашните 2 лева, на която е изобразен ликът на столичния кмет Йорданка Фандъкова и на която пише 1.60 лв.

"В последните две години имаме най-голямата подмяна на транспортни средства – с 90% нови тролейбуси, трамваи, автобуси. Метрото продължава да се изгражда интензивно. Всичко това струва пари", обясни по време на заседанието кметът.

"За мен е важно хората да имат алтернатива и да пътуват по-изгодно и евтино. Затова настоявах да бъде запазена цената на картите на градския транспорт", добави Фандъкова, цитирана от "Фокус".

След гласуването тя каза, че не е чула аргументи „против” вдигането на цената, а само такива за отлагане.

Не Центърът за градска мобилност увеличава цената на билетчето, а Столична община, защото "ЦГМ е бухалката, която обира хората и ги удря през ръцете", коментира преди да се вземе решението съветникът от БСП Калоян Паргов.

След гласуването той каза, че Столична община сега ще събере авансово парите на софиянци с обещание, че ще направи инвестиция в бъдеще.

Паргов подозира, че "за да събере повече пари в касичката", може да се увеличи „синята" зона, което не контрастирало на днешното решение, свързано с изграждането на подземни и надземни паркинги – било то буферни и или в идеалния център.

Ха, направих си проста сметка – до работа с кола вече ще си спестявам по три лева седмично!

БСП заяви, че сезира областния управител на София заради днешното решение. Ако се наложи, ще се стигне и до съд, категоричен е Паргов.

Вдигаме цената на единичния билет, но ако си закупите карти, ще пътувате евтино. Ако пътувате от време на време, ще платите по-висока цена. Това е нормално и навсякъде по света е така, аргументира положителния си вот съветникът на ДБГ Прошко Прошков. Той се похвали, че по негово предложение е паднала цената на годишната карта.

Според него в повечето градове в ЕС цената на дневната карта е равна на 1,5 до 2 пъти от цената на единичния билет.

 

От ГЕРБ обещаха да въведат тарифната система в столицата догодина, а процедурите за това да стартират веднага, след като СОС гласува билет от 1,60 лв. Освен запазване цените на картите за пътуване и пускането на 3 нови, от ГЕРБ приеха и да се намали цената на годишната, каквото предложение направи Прошко Прошков.

 

По темата

ГЕРБ не намира мнозинство за увеличението на билета на 1.60 лева – 12 апр

ДСБ не вижда логика в поскъпването на билета в София – 08 апр

Маршрутът на трамваи №3, 11 и 22 се променя временно този уикенд – 08 апр

Съдебен спор може да принуди Столичната община да сключи договор с фирма за транспорт – 04 апр

Организиран е протест срещу поскъпването на билета за градския транспорт – 01 апр

Десет причини защо билетите в София не бива да поскъпват – 31 мар

Освен билет за 1.60 лв., ГЕРБ предлага актът за гратис да стане 200 лв. – 31 мар

"Спаси София" се обяви против поскъпването на билета за градски транспорт – 25 мар

Дружеството на столичния транспорт предлага билетът да стане 1.60 лв. (обновена) – 25 мар

Повишаването на цената на единичния билет за градския транспорт изглежда все по-неизбежно.

На днешното заседание на транспортната комисия към Столичния общински съвет крайно решение не беше взето. Съветниците приеха предложението на общинското дружество "Център за градска мобилност", което управлява транспорта в София, за промяна в наредбата, но докладът с точното увеличение беше отложен.

Това означава, че през следващите дни съветниците ще могат да предлагат промени за точното повишение, което в момента е от 1 лв. на 1.60 лева за единичния билет и от 8 на 12 лева за картата с десет талона пътувания. Повишение на цената на картите не се предлага, като се въвеждат и три нови варианта – месечна карта за цялата мрежа на метрото плюс една наземна линия на градския транспорт за 43 лева; тридневна карта за всички линии за 10 лева; карта за три дни за всички линии и безплатен вход за културни и исторически обекти, както и за намаления в магазини.

Докладът за промяна на цените беше представен от председателя на транспортната комисия Екатерина Йорданова, която е вносител. "Това, което предлагаме, експертите, което ни предлагат, трябва детайлно да го обсъдим. Да обърнем внимание, че не се предлага промяна на цената на картата, на преференциалната карта, като и двата вида документа заедно представляват 85% от пътуващите в града. Да обърнем внимания на факта, че транспортните средства се модернизират. Всички нови превозни средства са климатизирани, нископодови и пр.", посочи тя.

Тодор Цанев от коалиция "Сердика" (АБВ и "Български социалдемократи") попита дали "искаме да накараме тези, които използват единичен билет, да използват карти, или искаме да увеличим общия брой пътуващи". "Ако искаме второто, което е правилно, увеличаването на цената на единичното билетче не е правилна", посочи той и се аргументира с настоящата ситуация – София е разкопана заради строителството на третия лъч на метрото, цените на горивата падат и това стимулира гражданите да използват автомобили.

Симеон Славчев ("Движение 21") от група "5" заяви, че никъде не е видял в доклада на Центъра за градска мобилност истинската икономическа обстановка, пътникопотока, методологията. "На база на приходи и разходи се предлага това, но никъде не видях къде", добави той и уточни, че не е добре да се бърза с взимането на крайното решение.

Калоян Паргов от БСП каза, че само преди три месеца се е обсъждал бюджетът на Столичната община за 2016 г. и никъде не се споменавало, че градският транспорт има нужда от още пари, включително и чрез увеличаването на цената на билета за единично пътуване. В доклада пише, че се очакват 15 млн. лева повече събрани средства.

Войслав Тодоров от "Сердика" каза, че когато се говори за цената на билета, трябва да се обсъди политиката на Столичната община дали иска да стимулира гражданите да използват градския транспорт. "Хора, които не дават левче, няма да дават 1.60 лева. В момента билетът не се свързва със справедлива цена и това ни е ясно за всички. Ако пътува от "Младост" до "Люлин", е 1 лев, а от "Руски паметник" до НДК пак е 1 лев. Не трябва механично да качваме цената", аргументира се общинският съветник.

Прошко Прошков ("Движение България на гражданите") от Реформаторския блок посочи, че не му харесва начинът на дебатиране "от "престъпници-убийци" до "това е начинът". "Основната роля на всеки град е да постигне мигриране от личен към обществен транспорт", каза той и добави, че делът на хората, които пътуват с обществен транспорт, намалява, защото населението на София се увеличава, но пътниците – не.

"Ние сме превърнали транспорта в убежище за социално слаби хора", посочи той и добави, че е време да се направи диференциация – билетът за метрото да е най-скъп, след това – за трамваи и тролеи, и най-евтин за автобус. "Да превърнем транспорта в нещо, което не ни проваля плановете на града."

Според него повишението на цената е неизбежно, но сегашното предложение е било направено като "розов слон в стъкларски магазин". "Никой не казва основните неща – ако имахме електронната система за таксуване, което ще има догодина, това ще ни помогне подобни предложения да се правят по-аргументирани. ЦГМ нямат данните, правят се косвени преброявания, допускания, нямаме информация", добави той.

Прошков ще предложи намаление на цената на годишната карта за транспорт – от 500 на 365.

Зафир Зарков от ГЕРБ посочи, че предстои допълнително обновяване на автобусния транспорт, строи се трети лъч на метрото, а всичко това става не само с финансиране от европейски фондове, а и със съфинансиране от бюджета на общината. Така че не била вярна тезата, че местната управа не инвестира в обществения транспорт.

В крайна сметка предстои крайното решение да бъде взето на следващо заседание на комисията. ,

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че ротацията във властта трябва да се случи на всяка цена?

Подкаст