Големият бизнес на високите токчета

клм

От гледна точка на здравия разум обувките с високи токове са голяма глупост, защото са неудобни и опасни за здравето. Но според изследователи от Портсмутския университет те правят походката на жената по-привлекателна за мъжете и по този начин дават предимство на дамите при избора на партньор. Дизайнерът Маноло Бланик е формулирал всичко това много по-кратко и ясно, твърдейки, че високите токове правят живота по-интересен.

"Трите кита" на съвременната индустрия на високите обувки се казват Маноло Бланик, Кристиан Лубутен и Джими Чу. Най-възрастен сред тях е 73-годишният Бланик – наполовина чех, наполовина испанец. Веднъж, след като си купила поредния шедьовър от едноименния бранд, секссимволът Мадона възкликнала: "Обувките на Маноло са по-добри дори от секса." Дизайнерът е завършил Школата за изобразителни изкуства в Париж, но предпочита да живее и да работи във Великобритания. Родителите му, собственици на бананова плантация на Канарските острови, много се надявали да стане юрист, затова го изпратили да учи в Женева. Уви, още от дете той се интересувал единствено от обувки и не откъсвал очи от колекцията антикварни чифтове на прочутия италианец Пиетро Анторни, принадлежащи на майка му. Разказват, че дори правел пантофки за гущера си от бонбонени опаковки.  

Малайзиецът Джими Чу започнал кариерата си на дизайнер в Англия. Като син на обущар изработил първия си чифт обувки още на 11 години. Моделите му веднага стават популярни в тесен, но високопоставен кръг. Сред почитателките на неговия талант била самата принцеса Даяна. Така или иначе, в малката работилница на Чу се изработвали не повече от 20 чифта седмично. Всичко се променило след запознанството му с Тамара Мелън, редактор на отдела за аксесоари на британския  Vogue, която му предложила да стъпи на пазара на дизайнерските обувки, като създадат съвместен бизнес. От финансова гледна точка партньорството на двамата било повече от успешно. Самият дизайнер обаче бил недоволен от качеството на продукцията, изработвана на конвейер. През 2001-ва той продава своята част от компанията и отново открива малък магазин и цех за дизайнерски обувки, където обучава младежи на своя занаят.

Когато открил първата си малка работилница през 1991-ва, Кристиан Лубутен не мечтаел за световна слава. Но това се оказало началото на създаването на истинска световна империя. Тайната на успеха му е в подражанието на стила на Людвиг XIV. Високият 163 см френски крал носел обувки с токове, които винаги били с подметки от червена мароканска кожа или боядисани с червена боя. Според една от версиите модата на червените токове се появила случайно във френския двор, след като кралят изцапал копринените си обувки с кръв при едно посещение в кланица. Въпреки това червените токове изглеждали по кралски разкошно. Съдейки пък по една от легендите на бранда Christian Louboutin, през 1993-а и начинаещият дизайнер Лубутен боядисал случайно подметките на чифт обувки с червения лак на една от служителките си. Резултатът бил толкова добър, че се превърнал в отличителен знак на фирмата. Днес по решение на Апелативния съд на Ню Йорк червеният цвят в дизайна на подметките е регистрирана и запазена търговска марка на Christian Louboutin.

 

 

Символ на съблазънта

Френският дизайнер на обувки Пиер Арди квалифицира високите токове като "културен обект, свързан със съблазняването, властта и сексуалността". Отначало обаче те били част от мъжкия гардероб. Според най-разпространената версия високите токове са измислени в Персия, за да закрепят ботуша на ездача в стремето на конското седло. Когато през 1599-а в Европа пристигнала първата дипломатическа мисия на персийския шах, местните аристократи тутакси харесали обувките на чужденците и започнали да си поръчват подобни. Благородниците смятали, че неудобството от ходенето на високи токове по калдъръмените улици на Европа от ХVІІ в. само подчертава високия им статут. Това означавало, че могат да си позволят да не ходят пеша на дълги разстояния. После мъжките токове започнали да растат на ширина, а  дамските – да изтъняват. След Френската революция и едните, и другите излезли от мода за известно време – заедно със самата аристокрация. За да се завърнат отново, но вече като въплъщение на женската ирационалност.

 

Част от костюма на бизнесдамите

Мнозина смятат, че  високите токове са задължителен аксесоар на успялата и независима жена. Но авторите на блога на американските кариеристки Career Girl Daily не мислят така. "Повечето мъже – отбелязват те – смятат, че избираме обувки с токове небостъргачи, за да привлечем вниманието им. Но грешат. Реалната причина да носим токчета е проста и се нарича "делови костюм". 

Казват, че високите обувки са станали още по-популярни след сериала "Сексът и градът", чиято главна героиня Кари Брадшоу често се обясняваше в любов на скъпоценните си чифтове от Manolo Blahnik. Истината е, че телевизионната история е само отражение на новия култ към дизайнерските обувки.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст