Монополът ЦГМ показва, че е всевластен

билет

Новата цена на билета в София остава 1.60 лв. Исканото увеличение от 60% ще бъде удовлетворено. Остава увеличението и за 10-те талона. И тук увеличението от 50% остава. Монополът на Центъра за градска мобилност отново спечели. За кой ли път? Това е фактологията. И никой не можа да го спре.

Нито откровеното възмущение на гражданите, нито отрицателния вот на опозиционните представители в самата Столично община, нито отявлените протести на засегнатите можаха да преборят статутковото.

Защото и те нахитряха. Йезуитската тактика на ЦГМ се оказа безпогрешна.

За своите цели удариха на първо време само част от ползващите обществения градски транспорт, ограничавайки кръга на протестиращите. Дори хвърлиха на кучетата един депутат, лесно изнамерен в и без това прогнилата от корупция Столична община. Кьор-фишеците от рода вътрешни проверки, сезиране на прокуратурата, одит на Сметната палата и другите действия на управляващите служещи за замазване на очите и туширане на общественото мнение, отново свършиха работа. Но както винаги не дадоха, а и няма да дадат резултат в полза на ощетените, защото всичко е договорено и предначертано.

Основания за вдигането на цената на билетчето нямаше. Нямаше нито една финансова или икономическа обосновка за случващото се. Защото ако ги бяха обявили, такива, каквито са, нямаше как да ги защитят. Не и при факта, че цената на електроенергията е паднала след излизане на свободния пазар. Не и при факта, че цената на дизела пада вече втора година. Не и при факта, че в частта метро наличието на гратисчии е под 0.1 процента (дори по-малко, данни естествено няма). А в метрото пътникопотокът (над 350 хил. души месечно) е може би вече над 50% от общия. И предстои да се увеличава.

Инвестиции в нови автобуси?!? Как да бъде приет този факт като основание, след като по-голямата част от инвестициите са по безвъзмездни европейски програми.

Защо бе нападната именно групата, която в най-пълна степен заплащаше кожодерската цена на билета от 1 лев?

Болшинството от ползващите градски транспорт потребители не знаят, че Центъра за градска мобилност си прибира сумите за всеки един билет. Всеки един документ, който е определен като "преференциален", всъщност се заплаща на 100%. За справка, всеки може да се убеди в това, ако си даде труда да разгледа отчетите на общинското дружество. Там ясно е записано, че приходите на ЦГМ за последната година са 220 млн. лв. От тях 110 млн. лв. са субсидия от държавата  или общината. С други думи, общинското предприятие си получава пълната стойност на превозните документи. Тези документи се доплащат от всички чрез данъците. Дори от онези, които всекидневно дупчат билет от 1 лев. И всеки, който се качи, случайно или не без билет, трябва да знае, че той всъщност плаща за билета чрез данъците си. Както и част на онези, чийто документи са преференциални. На пенсионери, на студенти, на инвалиди, на полицаи, депутати, служителите на ЦГМ, дори и на втория член на семейството на служителите на Центъра за градска мобилност, които странно защо също получават напълно безплатен документ за пътуване.

Всъщност удрянето на тази група потребители на обществения градски транспорт не е случайна. Това е просто тест. Тест за предстоящо всеобщо увеличение на цената на всички документи, заради искани приходите, а от там и печалба. От дружество, чиято дейност е обществена. Тя не би трябвало да е създадена с цел печалба. А този тест видимо ще издържи. С голяма вероятност ще последва увеличение и на преференциалните документи. Но то ще премине по-безболезнено, тъй като цената на тези документи е субсидирана. А къде е социалната отговорност?

Какъв ще е ефекта?

По всяка вероятност – почти никакъв. Една, много малка част от ползващите обществения градски транспорт, ще се видят принудени да преминат на абонаментни карти. Вариант, в който ще бъдат принудени да субсидират общинското дружество за период напред. Политика, наложена му от монополиста, противоречаща на всякаква икономическа логика. От ЦГМ ще си приберат разликата през субсидията от държавата и общината.

Другият ефект е, че част от потребителите отново ще се върнат на автомобилите, като средство за придвижване и ще дозапушат е без това запушените кръстовища в столицата. Последващия ефект (може би най-големият) е увеличаването на возещите се "гратис" в градския транспорт. Хората с основание няма да им пука, след това своеволно увеличение на цената на билета с 60% от страна на ЦГМ. Те просто няма да дупчат, тъй като това ще им остане единствения възможен начин на протест, чрез който могат да изразят своето несъгласие.

Глобите! До сега глобата за "нередовен пътник" (но плащащ през данъците си) бе 20 лв. За последната година от ЦГМ декларират, че са събрали приходи от глоби за нередовни пътници малко над 2 млн. лева. Това са около 1.8% от приходите. Любопитно е как увеличавайки глобата от 20лв. на 40 лв. ще успеят да съберат и толкова. Кой, а и как ще принуди "нередовните" пътници, чийто дневен доход е може би по-малък от глобата, ще го дадат именно за това. И точно как представителите на Центъра за градска мобилност ще вземат глобата от циганите, които са основната част от нередовните пътници?

Ефектът от вдигането на билетите, по всички до тук изложени основания ще се изрази единствено в скандали и всеобщо недоволство по превозните средства, както и от масово недупчене на билети.

Но както само предположих – това е само тест, за всеобщото последващо поскъпване на превозните документи. За да се субсидира общинското дружество. За да има пари за харчене… Поредният тест на статутковото. Поредната демонстрация, че Монополът е жив. И всевластен.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще се конкурират ли дилърите на гласове за предстоящите избори?

Подкаст