Месото от Източнобалканска свиня, Куртовският розов домат и Куртовската капия, Странджанският чай, Реселешкият воден лук, Еленският бут, солта от резервата в Атанасовското езеро, меурче от Разлога, Чипровски обге, куткус от Брезница, са българските продукти, които имат потенциал да бъдат защитени по европейските схеми за качество на селскостопанските храни и продукти. Това обяви на конференция евродепутатът от БСП от Групата на Социалистите и демократите Момчил Неков.
„Глобализацията може да обезличи биоразнообразието и по този начин да маргинализира производствата на европейските държави. Автентичните продукти са цивилизационен код.Това са регионални продукти от различни места, които са запазили автентичност и са съхранили местен поминък под една или друга форма“, обясни Неков.
За да защити българските продукти, които носят специфични регионални характеристики, Неков стартира кампания „Година на географските означения – да защитим българския вкус". Нейната цел е да се създаде регистър на български хранителни продукти, които може да се включат в европейските схеми за защита на качеството. Другата цел е да се даде видимост на тези продукти, както и да се покаже културното и кулинарно богатство и разнообразие на страната ни. Предимствата са, че така продуктите ще получат защита по европейските схеми за качество, традицията ще се запази, продуктът ще бъде разпознаваем и защитен от плагиатство, както ще се създадат работни места в отдалечени кътчета на страната.
Евродепутатът обясни, че през 2000-2001 година, когато България започва да търгува по-активно с държавите от Западна Европа, у нас влизат различни видове разсад от чужбина. Българските производители, привлечени от това, че е чужд сорт, започват да използват такива семена и посадъчен материал. Резултатът са прословутите пластмасови домати и краставици. Причината е, че семената не са пригодени за почвата, климата и специфичния начин на производство за всяка държава. Затова сега, според Момчил Неков, най-важното е да си върнем вкуса на плодовете, зеленчуците и месото, защото с времето изчезват и след време може да се окаже късно.
Към момента България има само два успешно регистрирани продукта – горнооряховски суджук и българско розово масло.
Според Неков и икономиста Янка Казакова българските продукти имат огромен потенциал, които трябва да представим на Европа.
Казакова подчерта, че не бива да се очакват огромни печалби, защото това са регионални производства с ограничен обем. Ползата е, че продуктите ни стават разпознаваеми. Най-голямата пречка, която тя вижда, е, че производителите трудно се обединяват и са недоверчиви към бъдещи проекти.