Шофирането с превишена скорост ще стане твърде скъпо удоволствие вероятно още тази есен. Парламентарната транспортна комисия одобри измененията на Закона за движение по пътищата на второ четене в сряда (22 юни) и сега решението е изцяло в ръцете на депутатите, които ще трябва да го гласуват в пленарна зала – вече окончателно.
Проектът предвижда глобите за каране с до 30 км в час повече от допустимото да се запазят, оттам-нататък обаче ще има истинска "секира" . За превишение в населено място с над 31 км в час санкцията скача на 400 лв., а при още по-висока джигитска засилка може да надхвърли и 700 лева. Двойно скачат всички санкции за каране с неразрешена скорост – както извън града, така и вътре в него, включително и когато нарушението се извършва от превозвачи на пътници.
Глобите за каране на градус се запазват като размер – от 500 до 1000 лв., но всъщност се разделят на две: за водачите с до 0.8 промила алкохол в кръвта санкцията ще е 500 лв., а за по-сериозно пияните – 1000 лева.
Въвежда се и съвсем нова глоба, която може да стигне до 3000 лв. за всеки, който се движи в платното за насрещно движение. А за водач, който организира или участва в нерегламентирани състезания (така наречените гонки- бел.ред.), е предвидена санкция до 3000 лв. плюс отнемане на книжката за 12 месеца. При повторно нарушение лишаването му от право да сяда зад волан ще е за три години.
Не е ясно кога проектът ще влезе за гласуване в пленарната зала, но е много вероятно да остане и за след лятната депутатска ваканция. Междувременно обаче кметове вече поискаха поне част от събираните за нарушения на пътя глоби да остават в общинските хазни. Тяхната логика е простичка: кметовете могат да изградят системи за наблюдение и да опашат градовете с видеокамери, които да следят за спазване на правилата за движение. При това ще го направят много по-бързо и по-ефективно от държавата. Поне част от глобите, събирани чрез тези "техни" камери обаче, е редно и логично да остават в местните бюджети. Те биха могли да се харчат за финансиране на самата система за наблюдение. И второ – за да не "потъват" в огромната държавна каца, а да подпомагат ремонта на общинските улици, светофари и маркировка, което пък ще повиши безопасността за движение.
Становището на Националното сдружение на общините вече е връчено на вътрешния министър Румяна Бъчварова, решаващият глас при обсъждането на тази идея обаче със сигурност ще бъде този на финансовия министър Владислав Горанов.