Точат нова секира за шофьорите

кат

Шофирането с превишена скорост ще стане твърде скъпо удоволствие вероятно още тази есен. Парламентарната транспортна комисия одобри измененията на Закона за движение по пътищата на второ четене в сряда (22 юни) и сега решението е изцяло в ръцете на депутатите, които ще трябва да го гласуват в пленарна зала – вече окончателно.

Проектът предвижда глобите за каране с до 30 км в час повече от допустимото да се запазят, оттам-нататък обаче ще има истинска "секира" . За превишение в населено място с над 31 км в час санкцията скача на 400 лв., а при още по-висока джигитска засилка може да надхвърли и 700 лева. Двойно скачат всички санкции за каране с неразрешена скорост – както извън града, така и вътре в него, включително и когато нарушението се извършва от превозвачи на пътници.

Глобите за каране на градус се запазват като размер – от 500 до 1000 лв., но всъщност се разделят на две: за водачите с до 0.8 промила алкохол в кръвта санкцията ще е 500 лв., а за по-сериозно пияните – 1000 лева.

Въвежда се и съвсем нова глоба, която може да стигне до 3000 лв. за всеки, който се движи в платното за насрещно движение. А за водач, който организира или участва в нерегламентирани състезания (така наречените гонки- бел.ред.), е предвидена санкция до 3000 лв. плюс отнемане на книжката за 12 месеца. При повторно нарушение лишаването му от право да сяда зад волан ще е за три години.

Не е ясно кога проектът ще влезе за гласуване в пленарната зала, но е много вероятно да остане и за след лятната депутатска ваканция. Междувременно обаче кметове вече поискаха поне част от събираните за нарушения на пътя глоби да остават в общинските хазни. Тяхната логика е простичка: кметовете могат да изградят системи за наблюдение и да опашат градовете с видеокамери, които да следят за спазване на правилата за движение. При това ще го направят много по-бързо и по-ефективно от държавата. Поне част от глобите, събирани чрез тези "техни" камери обаче, е редно и логично да остават в местните бюджети. Те биха могли да се харчат за финансиране на самата система за наблюдение. И второ – за да не "потъват" в огромната държавна каца, а да подпомагат ремонта на общинските улици, светофари и маркировка, което пък ще повиши безопасността за движение.

Становището на Националното сдружение на общините вече е връчено на вътрешния министър Румяна Бъчварова, решаващият глас при обсъждането на тази идея обаче със сигурност ще бъде този на финансовия министър Владислав Горанов.
 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст