Рекламни босове се бият за колела под наем

велоалеи

Големите апетити около бъдещата система за велосипеди под наем в София могат сериозно да прецакат "Европейската столица на спорта" за 2018 година. Вече е сигурно, че обещанията на кмета Йорданка Фандъкова още тази година да може да се придвижваме с обществен велотранспорт в центъра на града няма да се сбъднат. Но има и сериозни съмнения, че въобще ще се стигне до работеща система в следващите две години. 

Проблемът всъщност е в това, че столичните общинари избраха да вървят по пътя на концесията, вместо сами да изградят веломрежата, както вече направиха в Бургас. Необходимата инвестиция е около 800 хил. евро – нищо пари за град като София. И точно затова се появиха съмнения, че зад иначе чудесните намерения се крият нечии интереси за бързи и добри печалби. Още повече че според условията на концесията операторът на велосипедите ще получи като бонус 150 рекламни елемента (тип "Ситилайт") в центъра на града, където билбордовете са забранени с наредба и търсенето на рекламни площи е огромно. При средна месечна цена за отдаването на един ситилайт от 400 евро това прави оборот от 60 хил. евро, или над 700 хил. евро на година. Печалбите наистина ще са големи, тъй като условието е само 7-8 пана да бъдат предоставени безвъзмездно на Столичната община, за да може тя да прави социални и информационни кампании. Освен това място за реклама ще има и на самите колела. В същото време кметството ще получава в замяна около 100 хил. лв. на година под формата на концесионна такса. 

Показателно е, че нито една чуждестранна компания не подаде оферта в търга. Няма и фирми, занимаващи се с колела. Явиха се само местните акули от рекламния бизнес – "Метрополис груп" и обединенията "Вело Арчър София", "Собайк" и "София байк".

Според Търговския регистър собственици на "Метрополис Груп" са петима души. С най-голям дял е телевизионният продуцент Нико Тупарев (30%). Останалите акции са разпределени между Андрей Иванов (21.7%), Христо Гюрковски (18.9%), американеца Марк Десбиенз (18.2%) и Евгени Йонов (11.2%). 

В обединението "Вело Арчър София" участват новорегистрираната "Арчър айдиас София" и добре известната "Арчър айдиас", свързана с рекламния бос Красимир Гергов. Преди три години "Арчър" взе близо 10 млн. лв., за да рекламира цифровизацията на телевизионния ефир, но после престана да работи с лиценза на международната рекламна верига "Лео Бърнет" и приходите й се сгромолясаха.

В "Собайк" пък влизат "Имидж", "ИдеяКом", "Арт адвъртайзинг груп" и "Про адвъртайзинг", като първите две от тях са били оператори на билбордове в София. Последната пък е преименуваната "Маг адвъртайзинг", която бе собственост на спортния министър Красен Кралев. 

Четвъртият участник е гражданското сдружение "София байк", което обединява компаниите "Моушън артс", "Делта карт", "Билборд" и "Долсамекс". Мажоритарни собственици на "Моушън Артс" и "Билборд" са Калин, Стефан и Зарина Генчеви. "Делта Кар" е притежание на италианеца Валдес Моранди, а "Долсамекс" е дъщерно дружество на регистрираното в американския щат Невада "Долсамекс Интернешънъл".

Това бяха претендентите и тъкмо когато трябваше да разберем кой какъв размер на концесионното плащане предлага и какъв срок иска да има концесията, процедурата бе спряна. Причината – подадена жалба от един от участниците. Недоволният е Красимир Гергов. Обединението му "Вело Арчър София" твърди, че схемата за поставяне на велосипедните стоянки и рекламните елементи е одобрена преди цели четири години и не е съобразена с влезли впоследствие нови правила за преместваемите обекти. Също така тя не била съгласувана с КАТ, дирекция "Пожарна безопасност" и електроразпределителното дружество ЧЕЗ, което следва да осигури захранване до обектите. Но може би най-съществена е критиката, че определените от общината размери за велостоянки не са достатъчни за поставянето на изискваните 12 колела. Което ясно показва колко професионално е подготвена концесията и допълнително засилва съмненията, че основната цел не е била да се осигури обществен велотранспорт, а да се обособят нови рекламни площи. 

 

 

Какъв е планът?

Предвижда се да бъдат обособени 33 локации в широкия център на града, от които хората ще могат да наемат колела, и услугата ще е безплатна за първите 30 минути. Стоянките ще са разположени на ключови места като паметника "Васил Левски", "Лъвов мост", по улици и булеварди, а също и на станциите на метрото при ЦУМ, НДК, Софийския университет "Св. Климент Охридски" и други. Визията на велогардеробите ще бъде предложена от концесионера, който ще има правото да изгради още 15 такива обекта при проявен интерес към този вид транспорт. Вероятно те ще са в по-отдалечени райони, до които са изградени велоалеи, като например по бул."Цар Борис ІІІ" и кварталите "Надежда", "Младост" и "Люлин". Ангажимент на концесионера ще е и изборът на дизайн за велосипедите, който трябва да е уникален и лесно разпознаваем, за да не стават обект на кражби. За допълнителна сигурност те ще бъдат оборудвани с джипиеси. Заложено е да се направи и мобилно приложение, благодарение на което хората да се информират къде колко свободни колела има.

Намеренията са системата да работи от април до октомври от 7 до 19 часа. Това обаче е доста спорно, тъй като през лятото хората са навън до много по-късно. А и през другите месеци също има топли дни, които биха позволили използването на колелата. Само за сравнение, единствената работеща такава система за обществен превоз в нашата страна – в Бургас, е достъпна денонощно през цялата година, тъй като плащането е автоматизирано и става чрез карти, СМС или ПОС терминал.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След като Конституционният съд се произнесе по казуса с "Величие", ще се увеличи ли доверието в изборния процес?

Подкаст