Минииграч спъва тол системата

Тол система за отчитане на пътния трафик - брой 08 (1180)

Не стигат главоболията на министър Лиляна Павлова с отменените от съда цени на винетките, ами и обществената поръчка за изграждането на новата тол система и електронния  стикер буксува. Оказа се, че фирмата "Мархинженеринг" ООД е подала през седмицата жалба срещу процедурата в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Това съвсем не е първата атака срещу мегапоръчката за 200 млн. лв. на никому неизвестното до неотдавна дружество. Справка в информационната система "Дакси" показва, че то е регистрирано на столичната  ул. "Суходол" 3, но адресът му за  кореспонденция е в  ж.к."Младост 1" бл.17, вх.Б, ет. 2. Негов едноличен собственик е Георги Божков, а предметът на дейност е повече от разнообразен – проектиране, строителство, обзавеждане, строителни ремонти, подземен кадастър, регулация, вертикално планиране, посредничество при продажба на недвижими имоти и търговия със строителни материали. Последният засега годишен финансов отчет е за 2014-а, но в него не фигурират почти никакви данни. Единственото нещо, което става ясно, е, че по това време фирмата е разполагала с 19 хил. лв. в брой, а предната година е била на печалба от 14 хил. лева. Божков е едноличен собственик на още две фирми, които се занимават с търговия. Едната е "Рединг 7", също с регистрация в София на ул."Суходол" 3, а другата според "Дакси" е "Лайм Пловдив" – регистрирана в Пазарджик на ул. "Цар Асен" 30.

Защо притежателят на подобни скромни дружества се интересува от толкова голяма поръчка като тол системата, остава загадка. Клюката, която се носи в бранша, е, че зад него стоят големи транспортни компании, които нямат интерес от въвеждането на такава система, защото ще им се наложи да плащат далеч по-солидни суми за ползването на пътищата в страната. Струва си да припомним, че непосредствено след обявяването на обществената поръчка най-големите автобусни превозвачи заплашиха с протести и се стигна до провеждането на спешна среща с министъра на транспорта Ивайло Московски. Всъщност, каква точно е истината едва ли някога ще разберем, но определено тактиката на протакане поне засега дава резултат.

Още на 5 май "Мархинженеринг" блокира процедурата, подавайки жалба в КЗК. Според нея при изготвяне на документацията за участие, включително и техническото задание, възложителят не се е съобразил с редица европейски регламенти. По-конкретно дружеството настояваше, че в предмета на обжалваната поръчка задължително е следвало да се предвиди изграждането и доставката не само на наземната, но и на бордовата апаратура, необходима за функционирането на електронната система. В подкрепа на направеното възражение бе посочено, че съгласно чл.2 на Директива 2004/52/ЕО "операторите предоставят на заинтересованите потребители бордова апаратура, подходяща за работа с всички електронни системи за пътно таксуване, работещи в държавите членки, които използват технологиите". Подготовката на подобни мотиви предполага сериозни и задълбочени юридически познания не само на българското, но и на европейското законодателство. А добрите адвокати не струват евтино. Което впрочем е и още едно косвено доказателство, че зад жалбите на "Мархинженеринг" се крие някой по-различен от действителния му собственик. 

За по-малко от месец обаче антимонополното ведомство, тогава все още дирижирано от Петко Николов, първо на 18 май отказа да наложи исканата временна мярка за спирането на процедурата, а на 1 юни отхвърли жалбата като неоснователна. В решението на комисията се казваше, че в европейските директиви наистина е залегнало като изискване операторите на системата да предоставят на заинтересованите потребители бордова апаратура, подходяща за работа с всички електронни системи за пътно таксуване. Само че там никъде не пишело, че това трябва да стане с една процедура за възлагане на обществена поръчка. Тоест доставката на въпросната техника  можела да бъде обект на една последваща процедура.

"Мархинженеринг" обжалва пред Върховния административен съд (ВАС), но и там удари на камък. Магистратите сметнаха частната жалба за неоснователна и на 21 юни излязоха с определение, с което я отхвърлят. От Агенция "Пътна инфраструктура" решиха, че са разплели сложния възел и конкурсът бе подновен с решение на председателя на управителния съвет Лазар Лазаров, като 11 август бе крайният срок за получаването на оферти за участие. Само че сега пътните чиновници пак ще трябва да дръпнат ръчната спирачка. По неофициална информация втората жалба на Георги Божков е свързана с изграждането на оптичната мрежа, която ще е необходима за функционирането на бъдещата система. И отново има искане за временно спиране на обществената поръчка. 

Отделно "БАНКЕРЪ" научи, че "Мархинженеринг" е обжалвала и определението на ВАС, с което е отхвърлена предишната жалба и вече е насрочено дело за 27 септември. Така че нещата около поръчката за новата тол система тепърва ще се усложняват все повече. Всичко това означава едно – намеренията на сегашното правителство електронното таксуване да започне от началото на 2018-а няма как да се реализират. В самата документация е заложено изпълнението да стане за 19 месеца, като монтажът на съоръженията, въвеждането в експлоатация, тестовете и обучението ще отнемат други 12 месеца. При тази ситуация нововъведенията по българските пътища ще станат най-рано през 2019 година. Когато между другото ще е изтекъл и мандатът на сегашното правителство.  

 

 

планове и сметки

Намеренията на правителството на ГЕРБ са такси за изминато разстояние да се събират за магистралите, първокласната, второкласната и третокласната пътна мрежа, по която преминават тежкотоварни превозни средства. "Това важи за около 17 000 км от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа. За около 3000 км пътища, които водят до малки населени места, тол няма да се заплаща", заяви преди време министър Лиляна Павлова. На практика това означава, че ще бъдат обхванати 85% от шосетата. В анализа за разработването на цялостната визия за въвеждането на електронна система за таксуване, който бе публикуван в края на миналата година, черно на бяло е записано, че при този вариант и запазване на сегашната цена на годишната винетка (която ще стане електронна) от 97 лв. за леките автомобили, приходите от нововъведението ще са над 700 млн. лева. Основните приходи ще идват от тежкотоварните камиони. Тези с двигатели от новите емисионни класове (EURO III – V+) ще плащат по-ниски ставки, а по-старите – по-сериозни. Отчитането ще става чрез бордови устройства, които имат висока производителност, но и висока цена. Затова е предвидена и още една опция – да се плаща чрез системите за управление на автопаркове и смартфони. Хората пък, които нямат желание да имат вземане-даване с модерните технологии, ще могат да си купят т.нар. маршрутна карта. Тя ще позволява еднократното придвижване от точка А до точка Б по платените пътища в рамките на определено време. 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст