Над милиард са вложили пивоварите у нас

Бира

С 1.5 л се увеличава консумацията на бира у нас и през 2015 г. потреблението й достигна до 73.5 л на човек. Това съобщи изпълнителният директор на Съюза на пивоварите Ивана Радомирова на пресконференция по случай 25-годишнината от създаването на организацията и 135 години от рождението на българската пивоварна индустрия. През последните пет години средната консумация е била 72 л на човек, уточни тя. По този показател България е в златната среда между производителите в Европа и се нарежда в близост до страни като Белгия и Холандия – традиционно известни като бирени нации. Впечатляващото е, че вече изпреварваме Великобритания. Но сме далече от Чехия, където на глава от населението се падат по 144 литра (288 халби). И неслучайно е така – традициите там са широко известни. Чехия е първата държава в света със собствен музей на бирата, там е създаден и първият учебник за правене на бира. Консумацията в Германия също е висока – всеки немец изпива по 107 л бира годишно (214 халби). Изключително популярен е през есенния Октоберфест. За първи път той се е състоял на 17 октомври 1810 година. Всъщност това е било сватбеното тържество на принц Лудвиг I и на принцеса Тереза.

Според данни на пивоварския съюз за последните пет години в България са произведени близо 25 млн. хектолитра бира, от които членовете му: "Болярка – ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг  България" и "Ломско пиво" са произвели 99 на сто. През 2015-а те са реализирали 5 050 100 хектолитра пиво, което е с почти 4% повече от продажбите им през 2014 г., и общо заемат 93-94% от българския бирен пазар. След трудните 2011 и 2012-а, през миналата година пазарът се оживи и макар и с бавни темпове, върви нагоре. Българският потребител продължава високо да оценява качеството на произведените в страната марки пиво.

За първите шест месеца на тази година обемът на продажбите се запазва на равнищата си от същия период на миналата година. Сериозен принос за това имат и дамите, подчертаха от бранша. Мъжете обаче остават най-големите любители на кехлибарената течност, като пият бира 12 пъти месечно, а жените си позволяват това удоволствие по пет пъти, показва проучване. Увеличават се продажбите през заведенията.

Другата добра новина е, че с 15 на сто се е увеличил износът, но с толкова нараства и вносът на бира. Българското пиво намира почитатели основно в страните, в които има и големи общности от българи. Иначе експортът е труден, защото се изискват много пари за реклама, а и доминиращите там вкусове са пречка за навлизане на нови марки.

Пивоварният сектор осигурява заетост на 2400 души у нас, а индиректно в него са ангажирани 26 200 души. Тези работни места са по веригата на доставките, в търговските обекти с продажби за вкъщи и в сектора ХоРеКа.

В момента на пазара у нас се конкурират три от най-големите световни бирени концерни. "Карлсберг България" влиза в състава на датския пивоварен концерн Carlsberg Group. Дружеството притежава у нас фабриките "Шуменско пиво" и "Пиринско пиво" в Благоевград, в които работят около 600 служители.

От юни 2012 г. "Каменица" АД е собственост на една от най-големите пивоварни в света – на американската Molson Coors Brewing Company. В края на 2015-а компанията обяви, че затваря изцяло пивоварната си в Пловдив и мести производството си в Хасково, където също има свой завод.

През 1994 г. "Загорка" пък се присъедини към семейството на Heineken. Оттогава са инвестирани близо 130 млн. евро в модернизация и разширяване на производството. В "Загорка" в момента работят над 510 служители.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След като Конституционният съд се произнесе по казуса с "Величие", ще се увеличи ли доверието в изборния процес?

Подкаст