Усилията ми са насочени към проектите на София.

София Йорданка Фандъкова се включи във форума „София-град на новите технологии и новите възможности“

Г-жо Фандъкова, това е поредното лято, през което софиянци освен поради сезона се "пекат" и от "жегата", която им създават десетките ремонти из града. Кои от тях са на привършване и къде тепърва започват?

– Не отричам, че в последните години превърнахме летните месеци в строителен сезон за София, но това е единственият начин да се свърши работа, която вече не може да бъде отлагана. Първи пример са мостовете – сега ремонтираме 10 моста по бул. "Владимир Вазов", които не бяха реновирани, откакто са построени, и реално се разпадаха. Сега вече мога да кажа, че за четири-пет години успяхме да оправим всички големи мостови съоръжения, които общо са над сто. Другият пример са големите булеварди – вместо да ги кърпим, предприехме цялостните им ремонти. Тази година работим на седем големи обекта. На бул. "Владимир Вазов" цялостната рехабилитация е изключително належаща, забавихме се с година заради обжалване. Сега заедно с мостовете правим и нови пътни платна, нови тротоари и улично осветление. Завършихме реконструкцията на бул. "Монтевидео" от бул. "Никола Петков" до ул. "763".

Вторият етап ще започне след приключване на отчуждителните процедури. Довършваме рехабилитацията на бул. "Витоша" от бул. "България" до ул. "Бяла черква" – нови пътни платна, осветление, тротоари, велоалея и подмяна на релсовия път.  На ул. "Козлодуй" също започнахме подмяна на трамвайното трасе. В началото на този месец започнахме доизграждането на ул. "Обиколна" в кв. "Дружба". Много тежък и дългоочакван обект е реновирането на ул. "Богатица" – тя е ключова за "Лозенец" – там освен разширение на пътните платна и тротоари подменяме цялата подземна инфраструктура – топлопровод и канализация, и се координира работата на много фирми. 

Вероятно най-тежкият проект тази година е разширението на бул. "Черни връх", което вече започнахме. Очаквам строителите да завършат обекта в края на годината.

След като напреднахме с реновирането на базовата инфраструктура, започваме все по-усилено цялостно да ремонтираме и по-малки квартални улици.

Летните горещини направиха натрапчив и проблема с климатизацията в градския транспорт. Кога ще успеете да се справите с него?

– В последните години започнахме модернизацията на градския транспорт и една от целите ни е той да стане по-комфортен за пътниците, а това включва и климатици. Всички нови автобуси, трамваи и тролеи, които купихме и продължаваме да купуваме, задължително са с климатични системи. Трябва да се знае, че когато започнахме, нито едни общински автобус нямаше климатик. В последните години доставихме над 220 нови превозни средства – благодарение на това в момента 90% от тролеите са с климатици, 126 автобуса и 20 трамвая – също. Преди дни пристигнаха първите 70 от общо 110 автобуса, които доставяме това лято. Така над 50% от автобусите в София от септември ще бъдат с климатици.

Наскоро говорихте за идеята си за обновяване на част от автобусния парк с електрически автобуси. Това от екологична гледна точка е прекрасно, но в същото време е и доста скъпо. Ще може ли Столичната община да си го позволи?

– Модернизацията на градския транспорт няма алтернатива и сме последователни в работата както за надземния, така и за подземния транспорт. Инвестициите в метрото са огромни, но изключително важни, защото освен транспортен проект, това е и екологичен проект. В последните години построихме 22 км нови метролинии – в тях сме инвестирали 656.5 млн. евро, като съфинансирането от нашия бюджет и от този на държавата е 163 млн. евро, а от Европейската комисия сме защитили 493.5 млн. евро. Продължаваме и с обновяване на автобусите и трамваите. Целта, която сме си поставили, е през 2020 г. средната възраст на автобусите ни да е под 7 години. Вече казах, че през септември тръгват 110 нови автобуса и предстои да обявим поръчката за още 30 със спестени средства. В следващите години продължаваме със закупуването на още 120 автобуса на природен газ, 20 електробуса и 20, използващи алтернативни енергийни източници. Разработваме програма за електробуси, каквато имат някои от големите европейски столици. Планираме над 180 млн. лв. само за инвестиции в нови автобуси. 

Като говорим за инвестиции в транспорта, няма как да не Ви задам въпроса за първите резултати след "труса" с новата цена на билетите в София?

– Решението за вдигане на цената на единичното пътуване беше изключително трудно – никой политик не иска да взема такива крайно непопулярни решения. Общинският съвет гласува увеличението, първо, заради убеждението, че хората искат нови модерни автобуси, трамваи и метро и на второ място, заради моето лично настояване да не се вдигат цените на всички над 20 вида карти. В същото време годишната карта беше намалена на 365 лв. – това прави по един лев на ден, независимо от броя на пътуванията. Статистиката показва, че от тази възможност са се възползвали над 2 хил. души. Общо 34 685 са новоиздадените карти само за месец и половина от въвеждането на новата цена на билета. Пътуването с карти е изгодно, защото излиза под 50 стотинки, а е и удобно. Не трябва да се забравя, че всички пенсионери, студенти и ученици пътуват с много големи отстъпки. За тях едно пътуване излиза под 20 стотинки. Като пример – цената на картата за цялата градска мрежа за хората над 68 г. е 8 лв. на месец. За всички е ясно, че преференциалните карти се доплащат от бюджета и всяка година ние даваме директно за тях над 90 млн. лева. 

Задачата, която стои пред ръководството на града, е да въведе електронна система, която да позволи таксуване според разстояние или време.

Столицата изисква от своя градоначалник много усилия. Административната машина е огромна, а контролът над общинските структури често е непосилна задача. Как се справяте с нея?

– Контролът е част от управлението на всяка структура и за мен той е всекидневна задача. От няколко години в общината работи вътрешен одит, както и звено за вътрешен контрол, които правят планови проверки и проверки на сигнали. За периода 2012-2015 г. екипът на вътрешния одит провери над 70 структури на общината. Аз лично съм изпратила в прокуратурата доклади от седем от тези проверки. Сред тях са проверките на Столичния автотранспорт, на "Топлофикация", "Озеленяване", "Чистота Искър" и районни администрации. Пет от проверките изпратих по компетентност на Държавната финансова инспекция. Последната от тези проверки е на Центъра за градска мобилност, който проверяват и Сметната палата, и АДФИ. Когато се управляват публични средства, проверките са основополагащи за доверието на хората към работата на цялата институция и затова за мен те са постоянна практика.

Наскоро обявихте амбициозна инвестиционна програма за общинските здравни заведения. Каква промяна да очакваме в тях?

– Голяма част от общинските здравни заведения са известни като едни най-добрите в България и това се дължи в голяма степен на добрите им лекарски екипи. В София има много държавни и частни болнични заведения, тук са университетските болници и нашите здравни заведения работят в силно конкурентна среда, в която могат да успяват само с добри специалисти и с модерни апаратура и база. Затова и инвестициите са насочени именно към закупуването на нова медицинска апаратура и ремонт на сградите и отделенията. Тази година ние отделяме 2 млн. лв. за апаратура и ремонти в общински болници и ДКЦ-а. Със средства от приватизационния фонд финансираме ремонтни дейности и техника за двете общински акушеро-гинекологични болници "Света София" и "Шейново", както и за Четвърта и Пета градска болници. В края на миналата седмица приключи ремонтът на неврологичното отделение и покрива на Първа градска болница. Освен това общинските болници кандидатстват и по различни европейски програми.  Специализираната болница за продължително лечение и рехабилитация на деца с церебрална парализа "Света София", Центърът за психично здраве "Проф. Н. Шипковенски" и акушаро-гинекологичните клиники "Света София" и "Шейново" получиха средства по Норвежкия финансов механизъм, а 12 ДКЦ кандидатстват за средства  от фонд "Енергийна ефективност и възобновяеми източници". Отделно от тези средства ние всяка година осигуряваме от бюджета допълнително 8 млн. лв., с които дофинансираме дейности, които не се покриват от националната здравна каса. Не търсим печалба и дивидент от здравните заведения, но искам те да са финансово стабилни, за да  имат възможност да задържат добрите си медицински екипи и да обновяват своята апаратура. 

Какво да очакваме по отношение на обновяването на училищата?

– През тази година изпълняваме мерки за повишаване на енергийната ефективност в 25 училища и детски градини на обща стойност 3 млн. лева. От тях 18 училища и осем детски градини са със средства от бюджета ни, а за три училища и една детска градина защитихме финансиране по Норвежката програма. Тези проекти включват поставянето на топлоизолация и подмяна на отоплителни системи. До края на месец юли районните кметства трябва да обявят процедурите за изпълнители за енергийна ефективност и цялостна модернизация на 26 училища и детски градини по програма "Региони в растеж". Като част от тази програма сме планирали изграждането на изцяло нова детска градина, която отговаря на всички съвременни изисквания за енергийна ефективност, преустройство на едно училище и разширението и санирането на Френската гимназия. Средствата от еврофондовете, които инвестираме в енергийна ефективност, са 62 млн. лева. В последните години изградихме десет детски градини, които използват изцяло възобновяеми енергийни източници, и въведохме различни мерки за енергийна ефективност в 177 детски градини и училища. Спестените вредни емисии годишно са над 900 тона.

А в детските градини?

– Тази година строим девет нови детски градини – седем от тях напълно нови сгради и две са цялостни реконструкции. На 24 юни се проведе поредното класиране за детските градини, при което бяха обявени 1300 свободни места. В 16 района вече няма недостиг на места за детска градина и това е следствие от последователните усилия в последните години и факта, че образованието беше и е сред приоритетите ни за инвестиции. Недостигът е най-осезаем в районите "Красно село", "Лозенец", "Триадица" и "Овча купел".

Успяхме да построим над 80 нови детски градини с над 13 700 нови места. Сега насочваме усилията си към яслите. В момента строим изцяло нова ясла за 8 групи в район "Люлин", който е сред районите с най-много деца.

Обновяването на централната градска част винаги предизвиква спорове в обществото. В последно време обаче няма такива, но и нищо като че ли не се прави?

– Една от задачите на новия главен архитект арх. Здравков е да ускори работата по проектите за реновиране на центъра. Моето убеждение е, че центърът на София трябва да запази своя исторически облик и задачата е да бъде реновиран и поддържан. За мен лично изключително належащ е ремонтът на ул. "Граф Игнатиев" – знакова и любима улица в София, в която релсовият път е в много тежко състояние. Във основа на проведения конкурс са сключени договори с екипите на арх. Стефан Добрев за зона 1 и на арх. Иво Панталеев за зони 2 и 4 за изработване на технически и работни проекти. Едновременно с това подготвяме проектите за цялостна подмяна на подземната техническа инфраструктура – това са водоснабдяване, канализация, ел. захранване и видеонаблюдение. Принципът на работа, който налагам, е на интегриран и комплексен подход и затова не можем да си позволим там, където е възможно, да реновираме настилки и зелени площи, без да сме подменили подземната инфраструктура. Екипът на арх. Здравков е провел и срещи с експлоатационните дружества, за да планират ремонтните дейности в обхвата на тези зони. Подготвя се и планът за цялостно силуетно решение с цветове и фасадно осветление за тези зони.  

Ще бъдете ли наш президент?

– Оценявам вниманието към мен, но вече многократно заявих, че всичките ми усилия са насочени към проектите на София и ангажиментите, които поех пред столичани.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След като Конституционният съд се произнесе по казуса с "Величие", ще се увеличи ли доверието в изборния процес?

Подкаст