"Да пием по бира" – дългогодишна парола за сбор на приятелите. Още повече че бирата е целогодишно удоволствие и може да се пие по всяко време. Напитката е нискоалкохолна, хидратира организма на консуматора – в нея водата е около 90-92 процента. Хмелът пък има леко успокоително въздейстиве и съдържа вещества, които убиват микроорганизмите. А и едва ли има по-релаксиращ звук от този при отваряне на бутилка бира.
Високите температури и горещите футболни страсти са сред предпоставките за ръста в потреблението на бира у нас през тази година. Освен това дори и в най-тежките времена това е едно от нещата, които хората си позволяват – бирата отдавна се е превърнало в любима напитка за "овлажняване" на социалното общуване.
През първото полугодие на тази година продажбите на бира се запазват на равнището от същия период на 2015-а и даже показват лек ръст от 1 на сто. Заедно с това се очертават и някои нови тенденции.
Намалява консумацията на бира в пластмасови бутилки – потребителите все повече предпочитат пивото в стъкло. Тази нагласа е до голяма степен следствие от иновациите при производството на напитките. Увеличава се и консумацията в кенчета, съобщи председателят на Съюза на пивоварите Ивана Радомирова в навечерието на патронния празник на бранша – Илиенден. Тя обясни, че секторът вече се възстановява от кризата.
За пръв път се отбелязва лек спад (като дял и обем) от 1-2% през последните година и половина – две в продажбите на пиво в най-традиционните за страната опаковки – пластмасовите. По думите на Радомирова промяната на това съотношение е добра тенденция, тъй като стъклото е класиката на бирената култура. Употребата на стъклените опаковки бележи ръст от 23%, на кеновете – 11%, а наливното има дял в консумацията от пиво 5.5 на сто. Това рефлектира и върху състоянието на различните пазари. Отчетено е още нещо положително – ръст от 22% в дела на консумацията на бира в заведения (т.нар. "студен пазар" или ХоРеКа). Останалите количества са продадени чрез каналите на модерната търговия (търговски вериги и магазини) и са изпити в къщи – сред семейството или с приятели. Единствено в средиземноморските страни "студеният пазар" се разраства и държи висок дял от 50-60%, най-вече заради културата на хранене навън, а и благодарение на силно развития туризъм.
Последна продуктова иновация в бранша са непастьоризираните или нефилтрирани бири, които допълват разнообразието от нови асортименти: червено, бок, лагер, тъмно, радлер. Това пиво се произвежда по обичайната технология, но за разлика от "обикновената" са спестени механичното пречистване – филтриране – и термичната обработка или пастьоризацията. Факт е, че у нас има една позитивна вълна – на връщане към добрите традиции от миналото, включително и към пресните храни и биохраните. Затова и непастьоризираното пиво се вписва отлично в тази тенденция. В тази гама се изявяват новата "Загорка Ретро" – в бутилка с типичната стара индустриална форма на "Загорка", "Пиринско", което попълни своето портфолио с "Пиринско Младо Пиво" – светла бира, с 4.4% алкохолно съдържание и осем седмици срок на годност. Не бива да забравяме и "Болярка Жива бира" – мътното, нефилтровано и непастьоризирано пиво, което съдържа всички полезни натурални съставки, аминокиселини и витамини на ечемика, хмела и маята.
Още една тенденция набира скорост. Възражда се интересът към класическото светло пиво за сметка на сайдерите, които компаниите опитваха да налагат на пазара доскоро.
Изследвания на Съюза на пивоварите от първите шест месеца от тази година показват, че най-големите почитатели на бирата са в Русе и Монтана – тамошните биропийци не могат да си поделят лидерството в това отношение.
Може да се каже, че футболните страсти имат пръст в проявата на тези тенденции. Например ФК "Дунав" – Русе, след силна игра в "Б" група, се завръща във футболния елит след 25-годишно прекъсване, а футболният отбор от Монтана стигна и до финала за Купата на България. Най-често се пие бира в крайдунавския град – 13 пъти месечно, а в Монтана – единадесет. След тях се нареждат Плевен и Бургас с по десет пъти.
Ръст в потреблението заради Европейското първенство по футбол във Франция не е отчетен, каза Владимир Иванов, председател на управителния съвет на съюза. Отражение върху консумацията по време на големи спортни състезания обикновено се получава в страните, които участват в тези турнири. Но, от друга страна, тъй като подобни състезания се правят по време на активния сезон за пиене на бира (летния), числата не показват чак такива големи ръстове.
Независимо от икономическите трудности и възходите и спадовете на пазара у нас членовете на Съюза на пивоварите не спират да инвестират. В периода от 2011-а до днес те са вложили над 315 млн. лв., а считано от 1994 г. (когато вървеше приватизацията в сектора) инвестициите са близо 1.3 млрд. лв., според данни на браншовата организация. Тези пари са използвани за развитие на производствените мощности и на другите активи.
Пивоварите продължават да ни глезят и с различни вкусове. Радомирова посочи, е през последните пет години пивоварите са пуснали на пазара над 42 нови марки и разновидности бира и над 102 нови опаковки.
Пивоварите виждат все повече възможности в предлагането на нискоалкохолните бири. Те са мост към потребителите, които искат да водят по-здравословен начин на живот. Изправени пред нарастващото предизвикателство от по-малки крафт пивоварни и ограничените възможности за растеж, производителите експериментират и търсят продукти, с които могат бързо да се разрастват.
В съвременното развитие на българската пивоварна индустрия най-характерни са непрекъснатото продуктово обновление и безупречното качество на категорията. Напоследък все по-голяма популярност набират непастьоризираното или нефилтрираното пиво, които препращат към спомените от миналото. Малко екстравагантно тези бири ги наричам винтидж. Производството им изисква майсторите пивовари да имат отлични умения, иска и технологични иновации и, разбира се, инвестиции не само в разработката, рецептурата и производството, но и в цялостния имидж на продукта – от суровините до опаковката и комуникацията му към потребителите.