Може и да сте забравили, но през пролетта вицепремиерът Томислав Дончев съобщи, че правителството е наложило временен мораториум за прякото договаряне на ефирно време между министерствата, от една страна, и телевизиите и радиата, от друга. "Трябва да се изкажат телевизиите дали са гарантирали медиите комфорт някога. Докато не приключи този дебат и няма консенсус, мораториумът върху договорите за купуване на ефирно време ще продължи", бе категоричен тогава Дончев. Имаше дори среща между премиера Бойко Борисов с изпълнителните директори на електронните медии по повод разпределението на европейските средства за реклама на оперативните програми. Обещана бе и втора, за да се обсъдят различни варианти за по-прозрачното харчене на парите за рекламните кампании. Защото през последните девет години всички тези контракти бяха формулирани като "предоставяне на програмно време". Това позволяваше да се влезе в хипотезата на Закона за обществените поръчки, която изключва провеждането на търгове за предоставяне на такова време. В резултат договорките ставаха "на четири очи" със съответния министър и лично той решаваше на кого колко пари да се дадат. Въпреки множеството предложения за промени при гласуването на новия Закон за обществените поръчки преди месец, тази "вратичка" бе запазена, предизвиквайки редица публични спорове и остри критики най-вече от Реформаторския блок.
От 2007-а до края на 2014-а държавните ведомства са раздали около 100 млн. лв. на електронните медии, а само през 2015-а тихомълком бяха "уредени" още 11 милиона.
Проверка на вестник "БАНКЕРЪ" обаче показва, че плащанията за реклами на еврофондовете продължават и сега. Вярно, много по-скромно от преди, но кранчето не е затворено напълно. От публичните справки, които се изготвят благодарение на Томислав Дончев, става ясно, че от началото на тази година са сключени 11 нови договора за популяризиране на оперативните програми. Все пак не може да се отрече, че сред тях няма нито един с електронна медия, което означава, че мораториумът е спазен.
Кои са новите фаворити?
За организиране на събития около програмата "Транспорт и транспортна инфраструктура" е избрана фирмата "Ивент дизайн" ООД. За внушителния договор от 576 хил. лв. тя е преодоляла конкуренцията на още 11 кандидати и сега ще работи с министерството на Ивайло Московски през следващите три години. Първото плащане към нея е направено през юни и е на стойност 5814 лева. "Ивент дизайн", чиито собственици са Любош Скупник и Мария Арсова, не е никак случайна. Тя и преди е обслужвала транспортното ведомство, като е взела за услугите си около 600 хил. лева, отново за подготовка, организация и провеждане на публични събития по ресорната му оперативна програма. Има голям опит в обслужването и на други публични институции, като може да се похвали с над 30 договора. Сред най-значимите й успехи са още контрактът с Министерството на околната среда и водите за 360 хил. лв., по който компанията бе наета да прави организационно-техническата подготовка за провеждането на заседанията на Комитета за наблюдение на екологичната оперативна програма, споразумението за 480 хил. лв. със "София тех парк", както и за логистично и техническо обезпечаване на мероприятия, свързани с оперативната програма "Иновации и конкурентоспособност". За последното тя получи 627 хил. лева. Срещу солидния хонорар дружеството организира общо 15 форума – пет за до 70 участници и десет за до двеста.
Друга фирма, наета от министър Московски през последните месеци, е "БГМАП" ЕООД. На нея й е възложено да изработва рекламни материали и сувенири срещу сумата от 240 хил. лева, но по този договор още няма никакви плащания. Любопитно е, че въпросната компания е предпочетена и от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Ведомството на Лиляна Павлова дори е сключило две споразумения с нея за дизайн, изработка и доставка на рекламни материали и сувенири – съответно на стойност 180 хил. и 240 хил. лева. Иначе, подобно на "Ивент дизайн", и "БГМАП" има зад гърба си две дузини спечелени обществени поръчки. Фирмата на Виолина Костова и Илко Божков е обслужвала министерствата на труда и социалната политика, на икономиката, на транспорта, Агенцията по заетостта, Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество и други.
За осигуряване на рекламни материали за оперативната програма "Региони в растеж" строителното ведомство е наело и "Про Систем" ЕООД. Зад дружеството стои бизнесменът Бойко Ламбаджиев, който чрез фирмите си е спечелил десетки държавни поръчки. Колкото до контракта на "Про Систем", той е за 180 хил. лева.
Останалите шест рекламни договора, сключени от началото на 2016-а, също са на сметката на Министерството на околната среда и водите. Най-големият сред тях е с фирмата на Мъгърдич Халваджиян – "Глобал Фрейм". С платените й 150 хил. лв. ведомството на Ивелина Василева е откупило изключителните права за използване на мини спектакъла "Яко е да си еко", в който участват актьорите Димитър Рачков и Васил Василев-Зуека. Срещу парите е създаден и видео и аудио клип с участието на Димитър Рачков. Правата за излъчването на клиповете в електронните медии са до края на 2017-а, като дават възможност на министерството да използва отделни кадри за създаване на печатни рекламно-информационни материали, външна и вътрешна реклама.
Макар и най-скромен – само за 19 800 лв., сериозно внимание заслужава и договорът с "Варна нюз" ЕООД за извършване на ежедневен медиа мониторинг, месечен и окончателен контент анализ на информационните материали и коментарите, публикувани във връзка с оперативната програма "Околна среда 2014 -2020". Странното в случая е, че противно на името си наетата фирма, чийто собственик и управител е Борислав Борисов, е регистрирана в София – на ул. "Елин връх" 19. Освен това интернет пространството мълчи необяснимо за нея. Имало е опит за създаването на новинарски сайт с домейн varnanews.com, но към момента той не съществува и няма как да се установи дали въобще е бил дело на споменатото дружество. Въпреки това екоминистерството всеки месец превежда по 1800 лв. на "Варна нюз" ЕООД за извършваните услуги.
Никак не е за пропускане обаче фактът, че същият Борислав Борисов е лидер при външната реклама в морската столица с другата негова фирма – "Медия сървиз". Също така, според регистъра "Дакси", през далечната вече 1992-ра Борисов е имал обща фирма със сегашния министър на младежта и спорта Красен Кралев.
Всеки един от последните, засега, четири договора на екоминистерството е за по двадесет и няколко хиляди лева. За провеждането на национална детска "Зелена олимпиада" е избрана "Академика БГ", за организиране на събития – "24/7 Ивент Къмпани", за две количествени социологически проучвания – "Екзакта рисърч груп", а за направата на стратегия за провеждането на информационно-образователна кампания е наета "Маркет тренд".
Старите избраници продължават да взимат
Нови споразумения за предоставяне на програмно време в електронните медии може и да няма, но това в никакъв случай не означава, че плащания към радиа и телевизии не се правят. Една дузина контракти, подписани през 2015-а от тогавашния вицепремиер Ивайло Калфин, в ролята му на началник на програмата "Човешки ресурси", продължават да се изпълняват и сега. "БТВ Медиа Груп" и "Нова Броудкастинг Груп" имат да взимат съответно още 150 хил. лв. и 186 хил. лева от социалното министерство. Техните контракти бяха за по 480 хил. лева.
Сериозни плащания очаква и Bulgaria ON AIR. От договора й за 300 хил. лв. към 31 юни са били усвоени само 28 183.50 лева. Българските национални телевизия и радио пък чакат 143 хил. лв. и 36 хил. лева. Те са договорили с властта извънбюджетно финансиране от 360 хил. и от 120 хил. лева.
На половина са изпълнени договорите за по 120 хил. лв. на "Радиокомпания СИ ДЖЕЙ", "Фокус Нунти", "Радио Експрес" и "Метрорадио". Почти 70 хил. лв. има да получава и "Дарик", а собственика на "ФМ+" – "Болкан броудкастинг", чака 46 хиляди. На опашката се е наредила и хапливата инак Илиана Беновска и радиото й К2. Компанията на Беновска "Анаили мили" има договор с Министерството на труда и социалната политика за 48 хил. лв., от които са разплатени 16 296 лева.