Разчистват или замитат следи на летището?

Веселин Пейков - Изпълнителен директор Летище София

След единодушното решение на Народното събрание дейността на "Летище София" ЕАД да бъде проверена от Сметната палата транспортното министерство е направило една твърде любопитна рокада в ръководството на държавното дружество. "БАНКЕРЪ" научи, че Ивайло Московски е освободил председателя на съвета на директорите Тихомир Иванов и на негово място е назначил Веселин Пейков.

Тихомир Иванов стана председател на борда през 2013-а  по време на правителството на Пламен Орешарски. Преди това той оглавяваше ключовата дирекция "Oбществени поръчки" и затова е добре запознат с всички процедури, проведени на летището през последните години, които ще бъдат предмет на одита на Сметната палата. За него се носи мълвата, че е влязъл в борда с протекцията на предшественика му там Димитър Богданов – смятан за доверено лице на Александър Сталийски от кръга "Котараците", както и на депутата от ДПС Делян Пеевски. Богданов пък се оказа сред  ВИП клиентите на КТБ, където със съпругата му Биляна са имали над 11 млн. лв., които са успели да спасят преди затварянето на банката. Медийни публикации свързаха преди време Богданов с искания от президента на компанията ANJ Group Ян Аронов подкуп от 1 млн. лв. от името на премиера Бойко Борисов. 

Веселин Пейков пък бе предшественик на сегашния изпълнителен директор Христо Щерионов и предстоящият одит ще обхване и последните шест месеца от неговото управление. Именно под ръководството на Пейков бе реализирана една много спорна имотна сделка, за която неотдавна вдигна шум депутатът от БСП Румен Гечев. През март 2013-а "Летище София" продаде свой терен от 160 декара за 7 млн. лв. на "Хемус Ер", която по това време дължала 50 млн. лв. на държавата. Тогава кабинетът "Борисов 1" вече е в оставка, но дава съгласие да бъдат продадени идеални части от парцела, отреден за "карго, кетъринг, обслужване на самолети и инженерни системи, трафопост и митница". Мотивите са, че "интензивното и разкъсано застрояване върху терена, както и изградената транспортна инфраструктура възпрепятстват "Летище София" ЕАД да изгражда в имота сгради и съоръжения", а "Хемус Ер", притежаваща идеални части в същия имот, имала желание да придобие дела на държавното дружество.

В "актива" на Пейков са и една камара спорни обществени поръчки, сред които ще се запомни най-вече обявената през ноември 2012-а  процедура за почистването на двата терминала. Още при пускането й се появиха съмнения, че условията са писани за конкретна фирма, която да спечели, въпреки изключително раздутите си цени. Впоследствие подозренията се оправдаха и след дълги административни перипетии и протести на чистачките на аеропорта, довели до намесата на премиера Бойко Борисов, в началото на тази година "наддаването" бе прекратено. 

Интересното е, че решението за смяната на Тихомир Иванов е взето на 26 юли, същия ден е подписан и договорът за управление с Веселин Пейков, а пък заседанието на съвета на директорите на "Летище София", с което е одобрена рокадата, е проведено в 13 ч. на 29 юли. Тоест само няколко часа след като парламентът реши да се направи одит на дружеството. Според клюката в бранша този ход е бил предприет, за да се "разкара" от полезрението на инспекторите Тихомир Иванов – човекът, които знае най-добре всичко за проведените през последните години поръчки. Говори се още, че министърът Московски много сериозно е вдигнал мерника и на сегашния изпълнителен директор Христо Щерионов и е твърде вероятно и той да "излети" от компанията, след като станат известни резултатите от проверката на Сметната палата. 

Иначе покрай шумотевицата около летището през последните няколко месеца изведнъж финансовите му резултати се подобриха. От справката, подадена за полугодието, става ясно, че то е на печалба от 4.27 млн. лв., което надминава собствените му очаквания с цели 2.3 млн. лева. Спрямо същия период на 2015-а резултатът е с 1.4 млн. лв. по-добър. Преизпълнението според междинния финансов отчет се дължи основно на по-високите приходи от продажби на стоки в магазините. А вероятно и на позатегнатите кранчета на обществените поръчки. За шестте месеца на 2016-а дружеството отчита 61.66 млн. лв. приходи, които са с 6.534 млн. лв. повече в сравнение с първата половина на миналата година.

Броят на обслужените пътници също нараства  – с 13.6%, от 1.913 млн. на 2.174 млн. души. Любопитно е, че голямо увеличение от 45.2% бележи броят на пасажерите, преминали през Терминал 1, който обслужва нискотарифните авиокомпании, докато пътниците през Терминал 2 намаляват с 2.9 на сто на годишна база.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли цените на имотите да се повишат още след влизането ни в еврозоната?

Подкаст