Кой ще пълнее от винетките?

Нови винетки

Изключително "сладката" дейност за разпространението на хартиените винетки в страната отново възбуди много апетити. Преди дни Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви процедурата за организиране на разпространението на стикерите на територията на България. В заданието се включва приемане и съхраняване на отпечатаните годишни, месечни, седмични и дневни винетки, в склад, осигуряване на пунктове за крайна дистрибуция, различни от тези на АПИ, периодично транспортиране на ценните хартийки, информационно обезпечаване на отчитането на складовите наличности и продажбите, както и финансовите постъпления от продажби. За всичко това пътната агенция е предвидила да плати 20 млн. лв. без ДДС. Възложителят настоява максималната печалба за продаден стикер да е 1.50 лв. (без ДДС). Ако офертите на кандидатите надвишават тази стойност, те ще бъдат отстранени от надпреварата. 

Срокът за изпълнение на поръчката е цели 40 месеца. Ще рече – ако договорът влезе в сила от началото на идната година, той ще е в действие чак до пролетта на 2020-а. Подобен дълъг срок определено е изненадващ, тъй като неведнъж досега строителният министър Лиляна Павлова и председателят на управителният съвет на АПИ Лазар Лазаров уверяваха, че ще направят всичко възможно да се ускори въвеждането в страната на тол система за товарните автомобили и електронна винетка за леките коли. Новата технология ще струва 200 млн. лева. А през април тази година бе обявена и обществена поръчка, която обаче впоследствие зацикли заради жалби на никому неизвестни фирми.

Намеренията на правителството бяха електронното таксуване да влезе в действие от началото на 2018-а. Сега обаче това няма как да стане, тъй като в самата документация е записано изпълнението да стане за 19 месеца. Но монтажът на съоръженията, въвеждането в експлоатация, тестовете и обучението на персонала ще отнемат още 12 месеца. При тази ситуация нововъведенията по българските пътища ще заработят най-рано през 2019 година.

Дотогава ще царуват хартиените винетки. Все пак пътната агенция си е оставила вратичка – да може да прекрати по всяко време едностранно договора за разпространението на хартиените винетки с едномесечно предизвестие, ако въвеждането на тол системата в действие наближи по-бързо. В този случай ведомството няма да дължи такси, обезщетения или други плащания към бъдещия изпълнител. 

Много любопитни са критериите за участие на потенциалните кандидати в поръчката. Впечатляващо е изискването за икономическо и финансово състояние – минимален общ оборот за последните три години от поне 30 млн. лв. без ДДС, от които 20 млн. лв. без ДДС трябва да са в сферата на услуги, свързани със съхранение и транспорт на документи, включително и на ценни пратки и товари. Наред с това  участниците трябва да представят валиден лиценз, издаден по реда на Закона за частната охранителна дейност, а за чуждестранни лица – еквивалентен документ, съответстващ на държавата, от която идват. Сред техническите изисквания към кандидатите са още да разполагат с поне 200 специализирани бронирани автомобила. С тях ще се возят стикерите до изискваните 2000 разпространителски пункта на територията на цялата страна. А от тях минимум 300 трябва да са с денонощен режим на работа.  

За съхранението на винетните стикери пък ще трябва да се докаже владението на склад – масивна постройка със затворени помещения, разполагащи с трайно прикрепени метални стелажи за съхранение на винетките в оригиналните им кашони. Изисква се обектът да разполага с вътрешни и външни охранителни системи, както и със система за контрол на достъпа до различните помещения, където ще се пазят ценните стикери. И най-накрая се изисква складът да е в непосредствена близост до магистрален или до първокласен път. 

Всички кандидати за поръчката трябва да разполагат и със софтуер за управление и за проследяване на доставките на винетни стикери по пунктове. Той трябва да дава възможност за отчитане на директните продажби от всеки пункт в страната (с изключение на тези на АПИ), да се проследяват наличностите на винетките по видове и категории, включително и да предоставя различни видове справки.  Последното е от особено значение, защото така пътната агенция си запазва възможността да засече движението, т.е. къде е бил купен даден винетен стикер по регистрационния номер на превозното средство, на което той е поставен. Неотдавна министър Лиляна Павлова се оплака, че турските гастарбайтери, които се прибират през България за лятната си почивка, масово си препредават една и съща винетка и по този начин ощетяват държавата.     

Критерият за избор на победителя в процедурата ще е "икономически най-изгодната оферта". По-точно казано, това е предложената най-ниска единична цена за продаден винетен стикер. В момента разпространител на винетките е консорциумът между "ВИП Секюрити" и "Български пощи".  За сравнение – при предишния конкурс, проведен през 2012 г., изискването за оборот бе 20 млн. лв. и 1000 разпространителски пункта в цялата страна. Преди това винетките се разпространяваха отново от "ВИП Секюрити", но в партньорство със СИБанк.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избирателната система за парламентарния вот трябва да бъде променена?

Подкаст