Търговецът е в сериозна беда! Броени дни след като е получил разрешение да сключва сделки на Уолстрийт, той е направил погрешни залози и в паническия си опит да покрие загубите е надхвърлил рисковия си лимит. В резултат само за един следобед е загубил 4.9 млн. щ. долара.
За щастие това не е краят на кариерата му. Банкерът е един от участниците в симулации под ръководството на професора по финанси в Масачузетския технологичен институт Андрю Ло. Целта на тези упражнения е да бъдат открити търговците, способни да постигнат резултати чрез начина, по който реагират на пазарни обрати.
Ло бил поканен в регистрирана в Ню Йорк международна инвестиционна банка (чието име той не разкрива) и разговарял с изпълнителните й директори. През 2014-а – далече от любопитни погледи, напълнил една зала за конференции с монитори и създал лаборатория, в която 57 търговци на акции и облигации станали "опитни зайчета" в името на науката.
Банките и до този момент имат екипи, чрез които изучават огромните масиви от данни за клиентите си, с които разполагат. Но днес те вече искат да знаят и как биха могли да подобрят дейността и да ограничат загубите си от най-големия източник на разходи – служителите. Ред играчи от Уолстрийт, сред които "Джей Пи Моргън Чейз" и "Бенк ъф Америка", в различно време са водили преговори с технологични компании, произвеждащи системи, чрез които биха могли да следят емоциите на банкерите, и са търсили помощ от "технолозите", за да повишат спазването на нормативните изисквания и финансовите си резултати.
Устройствата на професор Ло отиват по-далеч – сензори с екрани на китките, измерващи пулса и потенето, предупреждават търговците да напуснат работните си места, когато емоциите им вземат връх. Те могат да се използват и за проверка на нови кадри, за да се открият онези от тях, които са с най-подходяща психика да поемат риск. А това е била основната цел на банката, когато е дала ход на проучването на Масачузетския университет.
Най-обещаващи са приложенията, които контролират служителите. Мениджърите на риска могат да ги използват, за да локализират проблемите на всяко търговско място – от рода на неоторизирани търговски операции, и да реагират преди да са нанесени сериозни поражения.
"Представете си, че от всички дилъри се изисква да носят ръчни часовници, които следят психическия им статус и данните се изпращат в реално време, за да се види на монитора кой "изпушва" – обяснява професор Ло. – Технологията съществува, както и мотивацията (една погрешна сделка може да струва 100 млн. щ. долара), но същевременно става въпрос за значителна намеса в личното пространство."
Банките вече са се "абонирали" за тези услуги и включват резултатите в своите анализи на поведението.
Но нещата не спират дотук. Нова фирма, основана от дипломанти на Масачузетския технологичен институт под името Humanyze, е създала специални значки, оборудвани със сензори, предаващи данни за разговорите, за дейността и за стресови състояния. Те помагат на работодателите да разберат какво правят по-различно екипите с високи резултати в сравнение с изоставащите.
В близките дни се очаква Humanyze да обяви сделка с банка, която ще премести някои служители в нови офиси. Банковото ръководство иска да използва значките на фирмата, за да определи къде точно да седят търговците и мениджърите на активи и да стимулира екипа да подобри производителността си.
Друг новак в този бизнес – Behavox – използва програми, които сканират контактите на служителите и търговските резултати. Анализът на емоциите при телефонните разговори е част от цялостната поведенческа картина на субекта, пояснява основателят на фирмата Еркин Адилов, бивш анализатор в "Голдмън Сакс". Когато служителят се отклонява от утвърдените норми (примерно като вика по телефона на някого, с когото работи, за разлика от предишните спокойни разговори), това може да е сигнал, че е желателно да бъде подложен на по-нататъшно наблюдение.
Емоциите са рефлекси, които определят поведението и повишават шанса на хората да се възползват от всяка възможност и да преживеят риска, посочват учените. Те са свързани с подлежащи на измерване психологически промени като повишено кръвно налягане, потене и сърцебиене.
Доброволците в проучването на професор Ло са получили рисков лимит от 3 млн. щ. долара и задача да правят пари на различни пазари, включително и за суров петрол, злато, акции, валути и щатски ДЦК. Те са членове на банковите екипи за търговия на инструменти с фиксиран доход и на акции, и са подбрани измежду целия спектър служители: от кръговете на младшите търговци до ветераните с 15-годишен стаж.
Най-добрите търговци имат знаков отговор на колебанията, разкрива професор Ло, който смята да публикува констатациите си до началото на идната година. Вместо да са подвластни на чувствата, те са направо емоционални атлети. Телата им светкавично реагират на стресовите ситуации и почиват, когато спокойствието се върне, подготвяйки се за следващото предизвикателство. Те са и звездните реализатори с печалби от по 1.1 млн. щ. долара за търговска сесия, продължаваща няколко часа. Онези, които не се справят добре, са потиснати от грешките си и остават емоционално обременени, ако се съди от честотата на сърдечния им ритъм и от други маркери, дори след като пазарните колебания утихнат.
Находките на Ло могат да се резюмират в няколко изречения. Прекалено голямата емоционална ангажираност води до агресия и страх. Прекалено малката – до слаба заинтересованост на служителя от резултата. Търговците ветерани имат по-контролиран отговор, което предполага, че обучението и опитът си казват думата. Професорът очаква устройствата, предназначени да следят поведението на служителите и да повишават резултатите, да получат масово приложение най-много до десет години.