Колкото и напъни да правят управляващите, за да подкарат процедурата за тол-системата възможно най-скоро, по всичко личи, че няма да успеят. След като обществената поръчка за 200 млн. лв. бе подновена на 30 август и потенциалните кандидати можеха да подават оферти до 26 септември, през седмицата тя отново бе спряна. Този път заради жалби в Комисията за защита на конкуренцията, но от чуждестранни фирми, които досега не са се изявявали у нас.
Първата жалба е на унгарското дружество "ЕРБА 96" и е срещу решението на председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" за подновяване на надпреварата. Според унгарците удължаването на периода за подаване на оферти до 26 септември е крайно недостатъчно предвид многобройните почивни дни в България (бел. ред. – около националните празници на 6 и 22 септември), а технически сложната за изпълнение поръчка изисква изработването на предложение за извършване на определени дейности по територията на цялата страна. От "ЕРБА 96" ООД изтъкват и че разпоредбите на Закона за обществените поръчки задължават при подобна ситуация възложителя да удължи срока.
"Имайки предвид многобройните жалби, които са спирали процедурата за определени периоди от време, първоначално предвидените от възложителя 55 дни за подготвяне и подаване на офертите не са изтекли и не са предвидени при последното удължаване на срока. Накъсването на сроковете създава положение, при което за потенциалните участници в процедурата е трудно да действат и да реализират пълноценна подготовка на офертите си", посочва унгарската фирма.
Макар и непозната у нас, "ЕРБА 96" има сериозна история зад гърба си. "БАНКЕРЪ" установи, че тя е създадена през 1996-а и се занимава с най-различни софтуерни решения, включително и за въвеждането на електронно таксуване на камиони и автомобили. Така че определено има основания да проявява интерес към българския конкурс. Унгарците са настояли пред КЗК за налагането на временна мярка за спирането му, но тя е била отхвърлена.
С другата жалба обаче ситуацията се е усложнила. Тя е на германската група от компании "Витроник д-р инж. Щайн Билдферарбайтунгзюстеме" ООД. Става въпрос за средно по германските стандарти предприятие, с централа във Висбаден и няколко клона в чужбина. Групата е основана през 1984-а, в момента разполага със 700 служители на четири континента и за 2014-а е регистрирала приходи за 110 млн. евро. Тя се занимава с разработването на автоматика за логистиката и индустрията, както и на системи за управление на трафика. Тоест отново имаме сериозен претендент за поръчката, обявена от Агенция "Пътна инфраструктура".
Фирми с подобна история и опит няма как да се сравняват с досегашните нашенски "фантоми", които блокираха търга. Първо, още на 5 май, броени дни след обявяването на поръчката за тол-системата, никому неизвестната "Мархинженеринг" ООД се опита да я забави, подавайки жалба в КЗК. Аргументите бяха, че при изготвяне на документацията за участие, включително и техническото задание, възложителят не се е съобразил с редица европейски регламенти. Но за по-малко от месец – на 18 май, антимонополното ведомство, тогава все още дирижирано от Петко Николов, отказа да наложи исканата временна мярка за спиране на надпреварата, а на 1 юни отхвърли жалбата като неоснователна. "Мархинженеринг" обжалва пред Върховния административен съд, но и там удари на камък. Определението на магистратите също бе обжалвано и делото е насрочено за 27 септември.
Междувременно последва нова жалба на "Мархинженеринг", свързана с изграждането на оптичната мрежа, която ще е необходима за функционирането на бъдещата система, и пак бе поискано временно спиране на обществената поръчка. Жалба с такова искане подаде на 8 август в КЗК и "Пропърти Стан". Проверка в търговските регистри показа, че тя е основана през март 2014-а с адрес в самоковското село Радуил, ул. "Пионерска" 113. До 19 юли тази година собственик на дружеството е Станислав Велиянов Захариев, след което го продава на Камелия Георгиева Таскова за скромната сума от 100 лева. Исканията на "Пропърти Стан" също бяха отхвърлени от антимонополното ведомство, но сега с афиширането на интереса на чуждестранните участници играта за тол-системата става далеч по-напечена.