ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Касичката в “Белене” продължава да работи

Гьолът "Белене" чака американското финансиране.

Голяма работа се оказа АЕЦ "Белене". Перфектно изпипана схема за източване на милиони чрез поръчване, доставка, съхранение, а след това препродажба на безценица на ядрено оборудване. Нагла схема, цинична, разигравана пред очите на всички и краят й не се вижда. 

Историята се повтаря. В началото на 90-те години на миналия век, когато се взема решение за замразяването на проекта за изграждането на втора атомна централа, страната чака реактор "Шкода" от Чехия, парогенератори от Русия и циркулационни помпи от Румъния. Оборудване, струващо стотици милиони долари, което властта се чуди какво да го прави. В крайна сметка то е доставено на площадката  в Белене, където да се консервира, за да може да се използва в бъдеще. За съхранението през годините са платени общо 110 млн. лева. Според един от бившите шефове на АЕЦ "Козлодуй" дори и през 2000 г. са продължавали да пристигат части. 

Вероятно сега малцина си спомнят какво се случи с тази скъпа апаратура? През 2006-а руската компания "Атомстройекспорт" спечели странния конкурс за възобновяване на строителството с оферта за доизграждане на централата с компонентите, с които разполагаме. После неочаквано се оказа, че те не ставали за нищо и затова трябвало да се продадат. Купувач бяха руснаците…

Преди няколко години нашумя  един доклад на Велко Пеев, старши одитор в Българския енергиен холдинг. В него се посочваше нещо изключително интересно –  първоначално, в отчет от август 2007-а, пазарната цена на съхраняваното оборудване, което не може да се включи в проекта на руски реактор А-92, е било оценено на 295.98 млн. евро.  Въпреки това то е спазарено за далеч по-скромните 205 млн. евро. На всичко отгоре, според одитора, издадените фактури за плащания от страна на "Атомстройекспорт" са за само 87.61 млн. евро. Остатъкът от близо 117.4 млн. евро, неизвестно защо, е използван за… покриване на разходите по митническото облагане, транспорта и допълнителното обследване на техниката в Русия. Тоест, след няколко направени преоценки тя е препродадена за жълти стотинки, и то при положение, че тогавашният изпълнителен директор на АЕЦ "Козлодуй" Иван Генов е изпратил писмо, в което иска да купи от бъдещата втора атомна централа парогенератори, топлообменно оборудване, цилиндри с ниско налягане и други части за управляваното от него дружество. Предложението на Генов обаче среща категоричния отказ на тогавашните управници. 

Както обясни впоследствие един от шефовете на НЕК по онова време – Мардик Папазян, оборудването можело да се продава само в цялост, а не на части. И, представете си, само "Атомстройекспорт" проявила подобен интерес. Само че дали щеше да е така при мижавата цена, платена от руснаците? Бившият енергиен министър Петър Димитров също се опита да обясни, че за старите компоненти нямало пазар, а продажбата на резервни части не било изгодна сделка. За пример той даде как, ако се разглоби една кола и се продава на части, тя нямало да е толкова скъпа. Което е пълен абсурд и всеки автоджамбазин в страната ще го потвърди. 

Днес България е в същата ситуация – поръчала е на руснаците компоненти за почти два реактора за "Белене", оценени от международен арбитраж на 620 млн. евро и ще се наложи да ги плаща. Преди дни премиерът Бойко Борисов заяви, че решението на българското правителство e до края на 2016-а да плати на Русия 400 млн. евро от дължимата сума, а остатъка – до средата на идната година. По думите му: "Трябва да платим за ядрените реактори. Говорих вече с някои колеги в Народното събрание, ще предложим да се вземе решение в парламента да дадем около 800 млн. лв". А след като бъде направено плащането и спрат да се начисляват лихвите, щяла да бъде поканена руската страна  за да се помисли заедно и в добронамерен тон как да се намери решение тази огромна загуба в бюджета да се превърне от пасив в актив. Колкото до осигуряването на средствата, намеренията са това да стане чрез безлихвен държавен кредит за Националната електрическа компания. Дали заемът ще се отпусне от бюджетния излишък, или ще се търси друг източник, ще се уточнява при обсъждането на държавния бюджет за 2017-а в парламента.

Едно нещо е пределно ясно, че държавата ще се бръкне и плати – както и предишния път. Без да се знае за какво ще се дадат над милиард лева, защото все още няма точен опис на оборудването и точен отговор на въпроса, какво ще се прави с него. Най-логично е, след като плати такава сума, правителството да поиска доставката на компонентите до врата. Иначе ще се плащат солени транспортни разходи. Според някои източници техниката щяла да остане в Русия и така ще се избегнат митническите разходи, но пък ще се плаща за нейното съхранение. Разбира се, ще се имитира и някаква активност, ще се обсъдят възможностите за приватизационна процедура, за вкарването на чуждестранен инвеститор или за пореден рестарт на АЕЦ "Белене"… По този начин ще минат още година, две или три и ще се окаже, че всички "джаджи" са остарели безвъзвратно, че нещо липсва и отново руснаците са единствените, готови да ги купят на цена, в пъти по-ниска от тази, на която са ни ги продали. Изводите: сигурно и у нас някой печели от тези "операции", иначе не може да сме чак толкова тъпи…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че ротацията във властта трябва да се случи на всяка цена?

Подкаст