КЗП подготвя информационна кампания за бизнеса, за да гарантираме по-добре правата на потребителите

димитър маргаритов

Информационна кампания за запознаване на бизнеса с неговите законови задължения подготвя Комисията за защита на потребителите (КЗП). Това казва председателят Димитър Маргаритов в интервю за списание „Икономист”. „Търсеният ефект е бизнесът да бъде облекчен в дейността си, защото в много от случаите на нарушения, проблемът не е в умишлено поведение на търговците, а по-скоро в непознаване на основните изисквания на законодателството”, изтъква Маргаритов.  

Той посочва, че сред целите на кампанията е и популяризиране на т.нар. “помирително производство”, чието приложно поле значително се разшири с въведените от началото на тази година секторни помирителни комисии. На този етап инициативата за стартиране на помирителна процедура е предоставена на гражданите, но КЗП обмисля изрично в Закона за защита на потребителите да бъде записано, че тя може да бъде и на търговеца. „Все по-честото прилагане на този способ би довело до намаляване броя на нарушенията, защото всяко решение на една помирителна комисия би създало добра практика, която може да се мултиплицира за в бъдеще”, коментира председателят.

„От настоящия месец е в сила Законът за ипотечните кредити на потребители. Той въвежда нови моменти, като например т.нар. консултанти, които дават възможност на потребителите да получат специализирана информация от независими експерти. Тук и колегите от БНБ имат функции по регистрация и контрол на тези консултанти. Необходимо е банките да се запознаят много внимателно с новия закон. Потребителите трябва да знаят, че нито една финансова институция не може да им откаже заложената в стандартния европейски формуляр информация и няма право да ги задължава тя да е налична само при гаранции за подписване на договор. Има и 14-дневен срок за размисъл”, разяснява Маргаритов.

Председателят посочва и коментира някои констатирани от КЗП нарушения на пазара на финансовите услуги. „Установихме, че фирми за бързи кредити поставят своите клиенти в зависимост от техните взаимоотношения с трети лица. Дори имаше опит за вменяване на задължения след като сключите договор за кредит, да бъдете в някаква степен ограничени в автономията си да договаряте с трети лица, което вече наистина е абсурдно. Имаше и случаи институции да заставят свои клиенти да подпишат заявление с непопълнени съществени условия за отпускане на бързия кредит, което впоследствие се превръщаше в договор. Това е нелоялна практика, която ние сме санкционирали.” 

През последните две години в сферата на телекомуникациите комисията е направила няколко съществени пробива. „Вече не сте длъжни да плащате оспорена фактура преди операторът да се е произнесъл по вашата жалба. Ако имате повече от един договор с даден оператор и не сте изряден по някой от тях, но по другите сте, той няма да може да ви прекрати доставката на услугата там, където сте изряден. Успяхме да постигнем съдебно споразумение с два от трите мобилни оператори за прекратяването на срочни договори без заплащането на всички такси като неустойка до края, а максимум три. Мисля, че скоро ще постигнем подобна договореност и с третия телеком. Преди време имаше практика да се сключва договор само по телефона, а сега, след нашата намеса, и след решение на съда договор има само при подпис на физически носител”, припомня Маргаритов.

Когато търговците не се съгласят доброволно да отстранят неравноправни клаузи в договори с общи условия или да преустановят забранена от контролния орган нелоялна практика, се стига и до завеждане на колективен иск. „Към него могат да се присъединят всички, които смятат че са засегнати от даденото нарушение. Това, всъщност е силата на колективния иск”, обяснява Маргаритов.  

Според него обаче все по-често търговците доброволно отстраняват констатираните нарушения. „Мисля, че се забелязват първите резултати от тази наша политика да търсим комуникацията, информираността и най-вече да залагаме на превенцията. Трябва да отдадем дължимото на все по-цивилизования модел на поведение на бизнеса, защото сме свидетели на все повече добри практики”, казва още Маргаритов.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще се конкурират ли дилърите на гласове за предстоящите избори?

Подкаст