България даде заявка да се вмести в конкурентната надпревара като място за производство на автомобили и компоненти за тях. Страната ни заема първата позиция измежду 10 европейски държави, избрани по критерий "привлекателност за автомобилната индустрия". Това показва проучването на Colliers и "Автомобилен Клъстер България" сред представители на индустрията в страната. България доказва предимствата си в сравнение между условията в Румъния, Унгария, Полша, Чехия, Испания, Обединеното кралство, Италия, Франция и Германия.
В този сектор в България се състезават 111 големи компании, които произвеждат компоненти за почти всички марки от международната автомобилна индустрия. По-голямата част от тях са доставчици на първо, второ и трето ниво, а у нас вече има и един производител със завод за сглобяване – китайската Great Wall Motor.
Компаниите за развойна дейност пък се занимават с автоматизацията при производство, както и с проектирането на съвременни електронни системи. Те имат бази във всички региони на България. Но в Южна България са по-начесто и действат по-активно. В тази индустрия заетите са над 33 000. Приходите, генерирани от компаниите в този сегмент за 2015 г., възлизат на 1.55 млрд. евро и съставляват 3.5% от БВП на страната. Това обаче са резултатите само на половината от всички фирми, които са пряко заети в производството на автокомпоненти.
Ако се отчетат и данните на компаниите, които имат и друга дейност, заетостта в тях нараства до 35 000 служители, които осигуряват близо 6% от БВП.
Според българските специалисти поне по две електронни устройства във всеки автомобил по света са направени в България. Продуктовият микс, произвеждан от основни и неосновни фирми, включва: въздушни възглавници, лагери, уплътнения, кабели, сензори, осветление, акумулатори, климатици, резервни части, както и много други. Независимо дали става дума за компоненти за двигатели на Porsche, за микрочипове за Volvo, за кожена тапицерия за Mini Cooper или алуминиеви панели за новото BMW 7 серия, автомобилният сегмент в България обхваща широк спектър от части и елементи, предназначени за крайния продукт. Компаниите от бранша у нас произвеждат части за Audi, Mercedes, Volkswagen, Renault, Ford, Lada, Fiat, Seat, Skoda, Nissan, General Motors, Range Rover, Lamborghini, Jaguar и много други.
Броят на работещите в автоиндустрията в България може и да се удвои до няколко години, прогнозира Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстър България". Според него насищане на пазара ще настъпи, когато заетите в индустрията достигнат около 120 хил. души. Но… и тук се появява проблемът с кадрите. За да го преодолеят, някои от компаниите започват сами да подготвят необходимите им специалисти.
Половината от компаниите, участвали в проучването, определят като основни предимства на България ниските разходи за труд, а членството ни в ЕС, както и близостта до клиенти и производители на автомобили, са решаващи за развитие на бизнеса им. Базирането му в България е разумен избор и поради свободното и безмитно движение на стоки и продукция в границите на Евросъюза. Всички фирми отбелязват като предимство и данъчните облекчения, когато дейността протича в общини с висок коефициент на безработица. Сред критериите, по които се определя България като интересно място за този бизнес, са и ниските разходи за придобиване на недвижими имоти и за електричество. Като положително условие се оценява още наличието на валутен борд, достъпността и качеството на работната сила и други.
Хората от разглеждания бизнес нареждат сред предизвикателствата да дойдат и да останат в страната, липсата на достатъчно квалифицирана работна сила – така го преценяват за една трета от фирмите. Другите изпитания за тях са бюрокрацията, неефективната съдебна система, а наред с тях корупцията, недостигът на големи клиенти и фактът, че много от доставчиците се намират зад граница. За да присъстваме трайно в този бизнес обаче, е необходимо държавата да подготви кадри за автомобилното производство.
България бързо увеличава ролята си като доставчик на автомобилни компоненти за гигантите в сектора. Във всеки 8 от 10 автомобила в Европа са вложени технически компоненти, произведени в България. А автомобилната индустрия има ключово значение в днешния свят. Европейският съюз пък е един от най-големите производители на автомобили в света. Автосекторът развива човешкия капитал, помага да се впрегне в работа значителен потенциал от научния сектор.
Като много положителен за позицията на тази индустрия у нас се оценява и фактът, че повече от половината от компаниите се помещават в собствени или обновени фабрики. Една пета от тях използват сгради, строени по поръчка. Това се третира като белег за желанието им да останат да развиват бизнеса си у нас.
С оглед на перспективата все повече да се търсят електрически и екологични автомобили една трета от фирмите смятат, че това развитие ще повлияе за разрастването на бизнеса им, доколкото този тип возила е изграден от компоненти, различаващи се от тези на автомобилите с двигатели за вътрешно горене. Над една трета от компаниите обаче са на мнение, че тази тенденция няма да се отрази върху дейността им, а едва 5% го възприемат като заплаха.
Очаквания на бизнеса
Представителите на автомобилната индустрия прогнозират по-добро представяне на държавата в макроикономически аспект и съответно постигане на по-високи фирмени приходи през тази година. Обмисля се увеличаване на числеността на персонала, повишаване на инвестициите в оборудване и разширяване в рамките на текущото местоположение.
Според мениджърите тези особености предполагат повече инвестиции в обучение, по-тясна връзка между образованието и бизнеса и развитие на инфраструктурата в съответствие с нуждите на индустрията.