Нова сделка в козметичния сектор подсилва конкуренцията у нас. Хърватската компания "Орбико", собственик на дистрибутора "Орбико България" ЕООД, получи разрешение от Комисията за финансов надзор за поглъщане на конкурента си "Еверет Интернешънъл" от Словения, която работи у нас чрез дистрибутора на парфюми "Еверет София" ЕООД.
Преди приключването на процедурата трябва да се произнесат и антимонополните комисии на Словения, Румъния, Сърбия и Македония. Оценка на ефекта от сделката бе поискана във връзка с намерението на "Орбико" д.о.о. да придобие едноличен контрол върху "Еверет Интернешънъл" д.о.о., като закупи всички дялове от капитала на дружеството. Обект на сделката е и компанията майка, и нейните дъщерни предприятия, включително и "Еверет София" ЕООД.
Сделката е част от бизнес плана на "Орбико" за разрастване и развитие на бизнеса й в България и Словения, който се финансира със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.
Предвидената концентрация е "хоризонтална", тъй като участниците в нея са преки конкуренти на пазарите, на които оперират, включително и на българския пазар. Според КЗК сделката няма да му окаже значително влияние. Още повече че може да се твърди, че пазарът на ароматите е достигнал своята зрялост, че е силно фрагментиран и конкурентен. Но някои от дистрибуторите в този сегмент от българския пазар се опасяват, че е възможно засилване на конкуренцията в някои сегменти.
Според "Козметик плюс" ЕООД – дистрибутор на луксозни марки аромати и на декоративна козметика, концентрацията между "Орбико" и "Еверет" ще има съществено въздействие върху продажбите на големите продавачи от рода на дрогериите Lili, DM, аптеките, козметичните секции на големите вериги супермаркети и веригите парфюмерии. Заедно двете събират цялото портфолио на P&G – най-големия световен производител в масовия, полуселективния и селективния клас аромати, на бяла и декоративна козметика, портфолиата на Johnson, Coty prestige, Shiseido, Deborah. Така дружествата ще имат достъп до повече марки за дистрибуция и ще имат по-голямо влияние и тежест в преговорите с магазините, пише в становището на комисията.
Мениджърите на "Сарантис България" ЕООД смятат, че след планираната концентрация на пазара ще се оформят ясно двама доминиращи участници – "Еверет София" и "Козметик плюс", за сметка на останалите 2-3 играчи. Концентрацията на основните играчи пък ще засили възможностите им да въздействат пряко на конкурентите поради по-големия си финансов и логистичен ресурс.