Европейската комисия е направила реверанс към България и преди дни е разрешила прехвърлянето на няколко проекта между старото и новото издание на оперативната програма "Транспорт", научи "БАНКЕРЪ". Сред тях е довършването на втория лот от Западната дъга – от пътен възел "Сливница" до връзката със Северната скоростна тангента.
Този участък на практика вече е в експлоатация, след като бе тържествено открит на 14 септември тази година. За строителството му бяха отпуснати 115.67 млн. лв. (с ДДС) от държавния бюджет, които сега ще бъдат възстановени от Брюксел. Трасето е с дължина от едва 5.53 км и простата аритметика показва, че цената на строителството надхвърля 20 млн. лв. за километър. Високата стойност се обяснява с изграждането на трите пътни възела на няколко нива – "Стефансон", "Ломско шосе" и "Северна скоростна тангента", на надлезите над две жп линии и пътя за село Волуяк, плюс свързващия участък с откритата вече Северна скоростна тангента.
Втората фаза на Западната дъга се води като част от по-големия проект за строителството на магистралата до Калотина. Изграждането на нейните 52 км от София до сръбската граница трябваше да стане в предишното издание на оперативната програма "Транспорт", като прогнозната цена бе 200 млн. лева. Но поради изчерпване на средствата за пътища до същинско строителство така и не се стигна.
Сред другите одобрени от Брюксел проекти е разширяването на третия метродиаметър – от бул. "Ботевградско шосе" през бул. "Владимир Вазов" и централната градска част до ж.к. "Овча купел". Строителството е разделено на три етапа. Първият е с дължина 8 км с осем станции от театъра "Зад Канала" до Красно село. Вторият етап е с дължина 4 км с четири станции до "Горна баня" и връзката с жп линията София – Перник. Третият етап също е с дължина от 4 км и с четири станции от театъра "Зад Канала" до бул. "Ботевградско шосе". Безвъзмездното европейско финансиране за третия лъч е 401 млн. евро по оперативната програма "Транспорт", а други 90 млн. евро бяха заделени от държавния бюджет и Столичната община. И в този случай изграждането започна авансово, с пари от държавната хазна.
Европейската комисия дава зелена светлина и за друг метропроект – свързан с прехвърлянето на част от дейностите (т.нар. обратно фазиране) при строителството на участъка между станциите "Джеймс Баучър" и "Витоша". Трасето първоначално трябваше да се финансира по новата транспортна програма, но след като се установи, че има спестени средства от втория лъч, строителството беше разделено на два етапа. Първият получи 10.5 млн. евро финансиране от старата програма "Транспорт", а фаза 2 – също за 10.5 млн. евро, остана за финансиране по новата. От няколко месеца метростанция "Витоша" вече е в експлоатация.
Одобрени са и няколко технически корекции в програма "Транспорт" 2014-2020. Модифициран е финансовият показател "Сертифицирани разходи" при изпълнението на приоритетната ос 3 "Подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари и развитие на устойчив градски транспорт", като етапната цел за 2018-а – 72 млн. евро, е завишена на 105 152 249 евро.
Променени са и базовата година, стойността и източникът на предоставяне на данни за индикатора за резултат "Интермодални транспортни единици, превозени с железопътен и воден транспорт". Модифицирано е също така годишното финансово разпределение по Европейския фонд за регионално развитие и др.