Един от най-кърпените закони в правния ни мир – този за гражданското въздухоплаване, отново ще бъде подложен на сериозно прекрояване. Част от корекциите са изключително интригуващи, тъй като ще засегнат сериозен кръг от хора, фирми и услуги, други се предприемат, за да не се стигне до наказания от Брюксел, а повечето са предизвикани от необходимостта за синхронизация със законодателството на общността. В момента проектът на нормативния акт е в процес на обществено обсъждане до 7 декември, след което ще стане ясно дали ще бъде одобрен от сегашния или от служебния кабинет. При всички положения обаче някои предложения заслужават внимание.
Например, жалба срещу размера на налаганите такси от летищен оператор вече ще могат да подават и лица, упълномощени от ползватели на неговите услуги. Пълномощното трябва да съдържа изрично изявление, че те имат право да обжалват решението на оператора пред Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" и да участват във всяка от фазите на последвалото производство. Досега несъгласието си можеше да изразява само човек или сдружение на хора, ползващи съответното летище. На пръв поглед промяната изглежда дребна, но до нея се стига след жалба на една сериозна авиокомпания като "Луфтханза", която протестира през 2013-а срещу размера на наложените от "Летище София" такси. Стигна се и до производство, по време на което от "Гражданска въздухоплавателна администрация" заявиха, че няма как да допуснат въпросната жалба, защото не била доказана по установения ред представителната власт на германския превозвач. Разбира се, тези балкански тарикатлъци не се разминаха просто току-така и казусът стигна до Европейската комисия. След което последва официално уведомително писмо, че сме нарушили общностното законодателство и в крайна сметка се наложи бързо-бързо да се допълва законът.
Част от предлаганите промени имат отношение и към безопасността на летищата. Сега до зоните за сигурност с ограничен достъп се допускат физически лица за изпълнение на служебните им задължения само ако са преминали успешно цялостна проверка от Държавната агенция "Национална сигурност". Достъпът им в граничната зона пък само се съгласува с органите на Главна дирекция "Гранична полиция". В бъдеще се предвижда инспекцията за надеждност на кадрите да се извършва съвместно от двете служби.
Във връзка със сигурността и изпълнението на европейските правила ще бъде въведена и нова фигура в авиозаконодателството – пълноправният контрольор, наричан още регулиран агент. Неговата задача ще е да разработва, прилага и поддържа програма за сигурност, която ще се прилага за обработваните товари и пощенските пратки.
Сред посочените намерения е и регистърът на самолетите, с които дадена компания извършва гражданско въздухоплаване, да стане публичен. При все това той няма да е достъпен за всеки. Информацията ще се предоставя само на заинтересованите лица при спазване на Закона за защита на личните данни и срещу заплащането на такса. Сега такива данни се предоставят на държавните институции, когато посочат своя интерес от узнаването на определени обстоятелства.
На последно място, но не и по значение, се предвижда в закона да се създаде изцяло нова глава, с която ще бъде разписана възможността "Гражданска въздухоплавателна администрация" да оправомощава квалифицирани лица да извършват определени задачи за сертифициране. Сега посочената главна дирекция издава удостоверения и сертификати за експлоатационната годност на граждански летища, летателни площадки, на системи и съоръжения за обслужване на пътници, обслужване и осигуряване на въздухоплавателни средства, товарене и разтоварване на багажи, както и на лицензи на летищни оператори и оператори по наземно обслужване или самообслужване. Все рентабилни дейности и ще е интересно да се види дали някой ще прояви интерес към тях.