В Китай въведоха допълнителен данък от 10 на сто върху луксозните автомобили на стойност 1.3 млн. юана (190 хил. долара). Мярката е в сила от четвъртък (1 декември) и според финансовото министерство трябва да намали вредните емисии, разходите на енергийни ресурси, както и да ограничи склонността на богатите жители на страната към разточителство. Китайските власти се надяват, че въвеждането на налога ще поощри "рационалното потребление".
Очаква се новата мярка да засегне продажбите на най-скъпите модели на BMW, Mercedes-Benz и Audi, както и автомобилите на престижни брандове като Ferrari, Aston Martin и Rolls-Royce. Промяната е част от правителствената кампания срещу демонстрирането на богатство и разкош, превърнало се в характерна черта на китайското общество през последните няколко години. По-рано кабинетът поиска от чиновниците да се въздържат от скъпи пътувания и покупка на луксозни автомобили.
Данъците върху вносните коли в Китай достигат до 25 процента. Но според производителите допълнителният налог от 10 на сто едва ли ще откаже богатите от луксозните придобивки. Решението за въвеждането му бе прието на фона на намаляването на цените на скъпите автомобили. То пък бе предшествано от жалби на купувачи, които обвиниха производителите и продавачите в завишаване на стойността на стоките за китайските потребители. Според експертите, въпреки усилията на местните власти за борба с корупцията и намаляване на потреблението на предмети на разкоша, продажбите на супер лимузини се увеличават все повече. Китай си остава най-бързо развиващият се пазар за Rolls Royce, Ferrari и други производители от този клас. Съдейки по различни оценки, ръстът на продажбите на луксозни автомобили е от 50 до 100% годишно. Ferrari например отчете за второто тримесечие на 2016-а 25-процентно увеличение на търговията си в Китай.