“БАНКЕРЪ” пита, КФН отговаря
Кога ще заработи централизираната система "Бонус-малус", залегнала в Кодекса за застраховането?
– Очаква се централизираната система бонус-малус да заработи през 2017 година.
Гаранционният фонд в момента провежда конкурс за избор на международен консултант, който да изготви предложението за бонус-малус система на базата на изплатени претенции за виновно причинени ПТП и на база на нарушения на Закона за движение по пътищата. Моля, да имате предвид, че в реализацията на тази идея участват множество други институции и обмяната на данни между тях е доста сложен проблем. КФН прави всичко възможно да доведе до успешен край процеса по въвеждането на новата система.
Докога Гаранционният фонд трябва да избере международен консултант по изграждането на системата и през какви етапи ще премине този избор?
– Информацията, с която разполагаме, е, че се очаква процедурата по избора на консултант да приключи преди края на годината. Повече подробности трябва да се очакват от Гаранционния фонд.
Притесняват ли ви цените на застраховката "Гражданска отговорност" за автомобилистите, с която започна годишната кампания за сключването й?
– Не смятаме, че е коректно да коментираме търговската политика на поднадзорни лица. Но ако констатираме индикации за някакви недопустими практики в определянето на цените на тази застраховка, веднага ще се намесим.
През декември и януари близо 80% от автомобилистите подновяват полицата си за “Гражданска отговорност”. През тези два месеца прибират най-богат "урожай". Въпреки сезонната прогноза, че полицата ще поскъпне с 5-10%, това не става. Напротив, за масовите коли у нас – тези с двигател до 1800 куб. см, тя намалява.
Проверка на “БАНКЕРЪ” показа, че например ЗАД “Армеец”, един от лидерите в автозастраховките, още от края на октомври е намалило някои цени. По-ниски са застрахователните премии за масовите леки коли, за камионите от 5 до 10 тона, на ремаркетата и караваните. Евтинията настъпва не само по линия на вида на автомобила, но и заради рисковия профил на водача. Увеличена е отстъпката за собственици на коли – физически лица, които вече са на улегнала възраст – между 50 и 60 години, както и за юридически лица, които имат по-повече от пет автомобила. Друг голям играч – ЗД “Бул инс” ОАД, който предлага едни от най-ниските цени, от началото на годината е свило допълнително премията. И ЗАД “Булстрад” Виена Иншурънс груп” сви цените още през май. “Групама застраховане” ЕАД въведе облекчени цени за собствениците на коли от 1600 до 2000 куб. сантиметра. Справката показва, че с максимално ниски цени на пазара се отличава ЗЕАД “ДаллБогг: Живот и здраве”. “Дженерали Застраховане” АД обяви специални условия за доста скъпия район на Северозападна България, Русе и Силистра. Ако по полицата на физическо лице собственик през изтичащата година не е имало застрахователни претенции, цената й остава непроменена. “ДЗИ-Общо застраховане” ЕАД въведе отстъпка за възраст на МПС – когато то е над 20-годишно. ЗД “Евроинс” АД въведе облекчения за всички собственици над Христовата възраст. Те ще получават отстъпка от 9% при еднократно заплащане на пълния размер на застраховката и 6% – при разсрочено.
И все пак въпреки тези “сезонни намаления” над половин милион МПС в страната се движат без “Гражданска отговорност” на водача си. Това е бреме за всички останали шофьори, които редовно се застраховат, защото при евентуален инцидент с незастрахован автомобил щетите първоначално се плащат от Гаранционния фонд, който набира средствата си от вноските на всяка застрахователна компания. Изходът е отдавна известен в страните с по-висока застрахователна култура на населението – той е в изграждането на ситема “Бонус-малус”. За създаването й Гаранционният фонд обяви процедура за избор на консултант, и то с международен опит в оценката на риска и в актюерството, за да изготви единни изисквания за тази система за поощрения и санкции. Това е разпоредба на новия Кодекс за застраховането, който влезе в сила от началото на тази година. Надеждите са, че изграждането на тази нова система за справедлива оценка на водачите ще оскъпи полицата “Гражданска отговорност”, защото голяма част от българските шофьори имат катастрофи. Това ще усложнява положението им през следващата година, когато ще им искат повече пари. За внимателните шофьори обаче ще има облекчения. Засега средната цена на полицата е неясна, но се предполага, че тя ще поскъпне.
Каква е качествената промяна, която ще внесе Единната система “Бонус-малус”?
Към момента всяка застрахователна компания прилага собствени критерии, по които оценява рисковия профил на клиентите си. Връзка между отделните системи няма, а това позволява на водачите, причинили ПТП през годината, ако в тяхната застрахователна компания ги стреснат с чувствително утежнена цена, да се прехвърлят в друга компания, в която не знаят нищо за тяхното минало. А няма и откъде да научат. И съответно – ще подпишат полица за доста по-ниска цена.
Единната система, която е нещо като Централния кредитен регистър за банките, следва да коригира именно такива отклонения. Както за кредитоискателя всеки кредитен инспектор може да погледне цялото му досие на платец, така и всеки застрахователен брокер след време ще може да види рисковия профил на водача – кандидат за застраховане. Тази система трябваше да влезе в сила от януари следващата година, но както върви, тя няма да може да проработи преди началото на 2018 година. Въпреки че Комисията за финансов надзор обещава това да го направи в срок.
Цени на "Гражданска"
Компания Цена
"Групама" 161.34 лв.
"ДаллБогг Живот и Здраве" 162.33
"Бул инс" 168.76
"Олимпик" 168.88
"Дженерали" 169.51
"Лев инс" 169.77
"Евроинс" 175.92
ОЗК 176.26
"Алианц" 176.77
Цените са за масови коли до 1800 куб. см, за 50-годишен собственик от София, с над 5 г. стаж, без нарушения през последните три години.