Кадрите спъват немския бизнес у нас

БТА Представяне на резултатите от годишната анкета „Бизнес средата в България“ на Германо-българската индустриално-търговска камара Кармен Щрук

България е едно добро място за бизнес, а 90% от фирмите биха инвестирали отново у нас през тази година. Това най-общо показват резултатите от ежегодната анкета "Бизнес средата в България" на Германо-българската индустриално-търговска камара сред членовете й. Данните бяха представени от Кармен Щрук, заместник-управител на организацията, която направи сравнение с обобщените резултати на 15-те германски външнотърговски камари в Централна и Източна Европа, които са провели паралелно аналогична анкета. За сравнение –  в допитването през 2016-а само 84% от анкетираните бяха отговорили утвърдително. България става все по-атрактивна дестинация за инвестиции, въпреки че се запазват редица  проблеми, за които бизнесът алармира и които от години не се решават.

Числата показват повишение на стокообмена, расте износът на високотехнологични продукти. А "вината" за това е на множеството германски фирми, които работят в секторите, в които България има конкурентни предимства като електроника и електротехника, ИТ, аутсорсинг, химическа и фармацевтична индустрия и други.

Неслучайно Германия от години е най-важният ни търговски партньор пред Русия, Италия, Румъния и Турция и основният чуждестранен пазар за български стоки и услуги. Немските компании са сред големите инвеститори в страната ни. За миналата годината те са вложили 124.2 млн. евро у нас, като показват засилен интерес към аутсорсинга и производството на компоненти за автомобилната индустрия, които бяха ключови области за тях през 2016 година. Някои от работещите от години в България германски предприятия продължават да разширяват производствените си мощности. Като основание за това Кармен Щрук посочва отличното географско местоположение, ниските данъци, заплати и производствени разходи.
По данни на Федералното министерство на икономиката и енергетиката през 2016 г. двустранната търговия достигна нов рекорд – близо 6.66 млрд. евро. И това се случва, след като за първи път той прескочи равнището от 6 млрд. евро през 2015-а. Тогава търговският обмен възлезе на близо 6.3 млрд., или ръст от 6.5% спрямо 2014-а. Близо пет хиляди германски фирми развиват дейност в България, като от тях около 1500 имат регистрация у нас. Те са създали 65 хил. работни места, а средната заплата е малко над средната за страната. Половината от компаниите са готови да наемат нови служители през тази година  и  очакват подобряване на състоянието на предприятията им. Мениджърите  са на мнение, че износът през тази година ще се увеличи.

Не са малко обаче и пречките, които спъват днес или биха били спирачка за развитие на бизнеса в бъдеще. Кармен Щрук посочва нарастващия дефицит на квалифицирана работна ръка. По отношение на качеството на академичното и професионалното обучение в сравнение с останалите държави от Централна и Източна Европа България заема последното или предпоследното място. Същото се отнася до наличието на квалифицирани специалисти. Добре подготвените кадри, отговарящи на нуждите на пазара на труда, могат да засилят конкурентоспособността ни спрямо съседните страни, затова бизнесът иска повече разходи за качествено образование. За да се справят с проблема, германските фирми са принудени да откриват центрове за дуално обучение в своите предприятия, където образоват и обучават младите хора в спецификите на своите производства. Въпреки това недостигът на кадри става все по-осезаем, което несъмнено ще ограничи притока на нови капиталовложения в бъдеще.
Немските компании поставят и въпроса за облекчаване на реда за привличане (внос)  на работници от страни извън Европа. В момента то е съпроводено с огромни административни пречки.

Превръщането на България в надеждна дестинация за инвеститорите изисква борба с корупцията и липсващата на места правна сигурност, както и с незадоволителната прозрачност при провеждане на търговете за обществени поръчки.
Но пък от гледна точка на  данъчната тежест и цената на работната ръка страната ни заема едно от челните места в класацията сред останалите 15 страни в Централна и Източна Европа, провели паралелно анкетата – съответно първо и второ място. Но докога ще можем да разчитаме само на тези две предимства? Явно това не е достатъчно, след като инвеститорите все по-често предпочитат съседите ни, за да осъществят своите проекти.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст