Стратегическата задача на страните участнички в Асоциацията "Коридор X Плюс" е превръщането на Паневропейския коридор № 10 в товарен железопътен коридор "Алпи-Западни Балкани". За това те се договориха на среща в София. Десетте паневропейски транспортни коридора са установени през 1994-а. Това са пътища в Централна и Източна Европа, за които са необходими значителни инвестиции, за да станат част от европейската транспортна мрежа.
Основното трасе на Коридор № 10 е по направлението: Вилах (Aвстрия)-Любляна-Загреб-Белград-Ниш-София-Свиленград, както и Грац (Австрия)-Марибор (Словения). Неговото трансформиране в товарен ще допринесе за развитие на добросъседството и икономическото развитие на целия регион, заяви зам.-генералният директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" инж. Златин Крумов.
"Алпи-Западни Балкани" е на пътя на сухоземния маршрут, който свързва Европа с Азия, като същевременно обхваща в максимална степен и потоците товари в направленията Север-Юг и Юг-Север. В същото време той е и най-късото трасе между Турция и Западна Европа.
Значението на този железопътен коридор нараства значително и след проведената през 2017-а в Триест, Италия, конференция за развитието и свързаността на страните от Западните Балкани с Европейския съюз. Чрез него се осъществява връзка и с Товарен железопътен Коридор № 7 в София, а оттам и с българските черноморски пристанища Бургас и Варна.
Досега са изпълнени основните стъпки от установяването на новия железопътен път и се очаква окончателното одобрение от Европейската комисия.
Създадената преди повече от десет години Асоциация "Коридор Х Плюс" има за цел да насърчава сътрудничеството между управителите на железопътната инфраструктура по направлението към границата с Турция.