Е-мобилността – възможното бъдеще

електромобили (електрически автомобил)

Електромобилите са в настъпление. Големите автокорпорации една след друга обявяват плановете си за замяна на традиционните (бензинови и дизелови) возила с модели, движени от  електрическа тяга в следващите десет-двадесет години. Компаниите за производство на акумулаторни батерии също не губят време, а разработват такива от ново поколение.

Макар и по-бавно, и у нас електрическата мобилност прави все по-уверени стъпки. Тази еуфория, обхванала всички в търсене на по-чист свят, намира място  и в решенията на управляващите. За четвърти път Националният доверителен екофонд ще субсидира в рамките на  Инвестиционна програма за климата общини, министерства и държавни агенции за закупуване на електромобили. Набирането на проекти по схемата започна в края на март и ще продължи до 31 юли. С нея се очаква да се подобри качеството на въздуха, намаляването на емисиите парникови газове от традиционните автомобили, както и на нивото на шумовото замърсяване. Един кандидат може да поиска финансиране за максимум  три превозни средства.

Безвъзмездната субсидия е фиксирана за всеки различен вид превозно средство. Най-много пари – 40 000 лв., ще се дават за закупуване на изцяло електрически превозни средства категория М2 и N2.
По-широкото използване на електромобили е свързано и с изработването на някои законодателни промени. В тази връзка Министерството на енергетиката е поискало от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) експертно становище относно въвеждането на текстове от европейската директива, която засяга този сектор. С тях се обсъжда въвеждането на понятието "оператор на зарядна точка" за електрически автомобили. От КЕВР – като надзорен орган, се очаква да осигури възможност всички публично достъпни места за зареждане да позволяват на ползвателите на електрически превозни средства за зареждане ad hoc, при това без да встъпват в договорни отношения със съответния доставчик на ел. енергия или оператор.

А интерес към електромобилите има –  днес много българи с удоволствие биха сменили колата си с електромобил. Сметките са красноречиви – в сравнение с бензиновите и дизеловите аналози, електрическите автомобили консумират четири пъти по-малко енергия. По-опростено е обслужването на колите – по-малко на брой и по-неизносващи са съставните части. А това прави издръжката им много по-евтина. Но развитието на този пазар е доста трудно. А то е свързано и с изграждането на необходимата публична електрическа инфраструктура, например на големите пътища и магистралите. Ако тръгнеш от София днес в която и да е посока, няма да стигнеш по-далеч от зареденото в батерията. Има и други причини. Цената, а и малкото все още зарядни станции (предимно в градовете) държат хората далеч от тези возила. Операторите на зареждащи  точки пък се оправдават, че не разширяват мрежата, защото няма достатъчно потребление. В момента около 100 такива станции покриват търсенето в цялата страна. Те могат да се открият в някои бензиностанции, търговски вериги или различни места в някои градове.

Според прогнозата на Индустриален клъстър "Електромобили" (ИКЕМ) и Българското ядрено дружество до 2040 г. около 20% от автомобилите в България ще са електрически. Експертите допускат, че тогава електромобилите у нас ще бъдат 300 хил., а електрическите автобуси – 60 хиляди. От днешна гледна точка това е доста амбициозна задача.

 

КАРЕ

Зареждане

Европейската комисия все по-целенасочено работи за по-широкото използване на електромобилите. В края на миналата година започна обсъждане на предложения за актуализацията на Директивата за енергийните характеристики на сградите. Предвиждат се мерки за превръщане на европейските градове в по-енергоикономични. В тази посока са и предложенията всички новопостроени или основно ремонтирани сгради в населените места, които имат отделни паркинги за над десет автомобила, до 2050 г. задължително да поставят и зарядна станция за електромобили. Новите правила са част от пакета "Чиста енергия за всички европейци". А с тях вниманието се насочва и към ефективността на разходите при саниране или ремонтиране на сгради.

 

КАРЕ

Екология

Въпреки че този въпрос не се коментира, електромобилите не са съвсем безвредни за околната среда, както си мислим. Те не замърсяват с вредни емисии и шум, но за производството на акумулаторните батерии се използват различни метали, които пък се получават от преработката на руди в металургичните заводи.

Въпреки че електрическите коли се смятат за най-добрата екоалтернатива на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, широкото им разпространение би довело до увеличена консумация на електрическа енергия. В случаите, когато тя се произвежда в централи, използващи изкопаеми горива, това не би довело до съществено намаляване на емисиите на въглероден диоксид, който пък предизвиква парниковия ефект.

Това е причината новите суперзарядни станции да се строят с навеси, покрити със соларни панели. Те осигуряват електроенергия, добита от слънцето, и сянка на зареждания електромобил. В следващите няколко години Tesla Motors планира да покрие повече станции в слънчеви райони със соларни навеси, като част от грижата на компанията за околната среда.

Първата слънчева зарядна станция за електромобили в България е монтирана през 2012 година.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще успее ли ГЕРБ да състави правителство с първия мандат?

Подкаст