Пазарът на телекомуникационни услуги у нас е изправен пред технологични промени, които променят и бизнеса, и навиците на хората. Тримата мобилни оператори отчетоха едно сравнително успешно първо тримесечие на тази година. Най-общо може да се каже, че "Виваком", "Мтел" и "Теленор България" показаха по-големи приходи за периода между януари и март в сравнение със същите месеци на 2018-а, но също така и спад в броя на абонатите. За отбелязване е и стремежът им да подобряват качеството на обслужване и да развиват нови услуги, за да отговорят на изискванията на дигиталната ера. Телекомите инвестират в проекти, които имат за цел да направят живота на хората по-лесен, а и българските потребители да получат достъп да най-иновативните технологични решения.
Предстоят и още новости в сектора. Според Тодор Ташев, главен технически директор на "Мтел", очакванията са 5G стандартът да бъде определен през 2018 година. "Компанията има готовност да внедрим технологията веднага щом са налични устройства, които го поддържат, и разполагаме с необходимите честоти“, допълва експертът. Това ще бъде мрежа на мрежите, която ще обедини всички съществуващи стандарти и ще позволи развитието на технологиите на бъдещето – свързаната мобилност, дигиталната медицина и интелигентните фабрики и т.н.
По отношение на абонатите и тримата оператори започват 2018 г. започва със спад на броя им. Най-много са напусналите продадения вече "Теленор". В края на март норвежкият телеком обслужва 3.111 млн. абонати, а година по-рано те са били са 3.318 млн., което е отлив от 207 души. Случилото се изглежда логично предвид обявената сделка през тази година и неизвестностите в политиката на новия собственик. "Мтел" който е част от австрийската A1 Group, губи 131 от клиентите си и те са вече 3.959 милиона. Най-слабо засегната е "Виваком" – напуснали са я 40 човека (до 3.048 млн.) към края на първото тримесечие.
Но със своите 4000 служители "Мтел" предоставя услугите си на най-много клиенти в сегмента на мобилните услуги. По този показател е водеща компания на пазара на телекомуникации в България. А това е така, тъй като тя предлага мобилни и фиксирани услуги, високоскоростен интернет, интерактивна, цифрова и сателитна телевизия, включително и два собствени спортни канала, както и ИКТ решения за бизнеса. Мобилната 4G мрежа на компанията обхваща 97% от населението на страната, а до 3G имат достъп 99.94% от всички в България. Освен това "Мтел" предоставя и най-модерната 4.5G технология, която дава възможност за пренос на данни със скорост от 150 Mbps във всички населени места с над 1000 жители.
Приходите на
"Мтел"
са се повишили с 3.4% през първото тримесечие и са 209 млн. лева. Тенденцията за ръст на оборота на компанията продължава вече втора поредна година, показват обявените финансови резултати на A1 Group. Една от основните причини за по-високите приходи и печалба е ръстът на паричните постъпления от услуги, отбелязват от компанията.
Приходите на "Мтел" от фиксирани услуги отбелязват ръст с помощта на екслузивните спортни ТВ канали, на предлагането на допълнителни услуги на съществуващи клиенти и на по-голямото търсене на персонализирани дигитални решения за корпоративни клиенти. В същото време паричните постъпления от мобилни услуги остават стабилни. Повече са и приходите в бизнес сегмента, което се дължи основно на ръста в броя на корпоративни клиенти, и това компенсира негативния ефект от регулацията на роуминг цените в рамките на Европейския съюз.
Средният приход от абонат при "Мтел" нараства до 10.56 лв. през първата четвърт на 2018 г. – главно заради по-високия среден приход на абонат в частния сегмент и минимизиране на спада на цените в бизнес сегмента.
Общият брой на клиентите на договор се увеличава леко, което почти изцяло компенсира спада на клиентите на предплатени услуги, продиктуван от промяната в Закона за електронните съобщения, ограничаваща максималния брой на предплатени номера, които може да ползва всеки клиент. Абонатите на фиксирани телефонни услуги запазват стабилни нива, като спадът при тях от намаляващата популярност бива почти изцяло компенсиран от ръста на ТВ и интернет услугите.
През тази година "Мтел" ще стане А1, т.е. ще приеме името на австрийската A1 Group, която оперира в седем държави в Европа и е част от четвъртия по големина телеком в света America Movil. През април компанията представи за първи път на българския телеком пазар Smart Home – иновативна услуга за управление на дома. С нея потребителите ще могат да управляват всички устройства и уреди в дома си спрямо своите нужди и да му осигурят още по-добра защита. Това е първата глобална А1 услуга, която телекомът стартира у нас.
"Теленор България"
е част от международната "Теленор Груп", която оперира в 13 държави в Европа и в Азия, започна добре годината, макар че губи мобилни абонати. Компанията отчита повишения по трите най-важни показатели, като запазва ръста на общите приходи, постъпленията от клиент и на печалбата си през първото тримесечие. Увеличението на оборота от дейността на норвежкия телеком е най-осезаемо – с 13%, и е вече 168 млн. лева. Новите услуги от дружеството са станали причина да се увеличи средният приход от потребител, като сумата в края на март е 14.20 лв. при 12.90 лв. за същия период на 2017-а.
Телекомът обаче отчита загубата на 41 хил. абонати през първите три месеца на тази година до малко над 3.1 милиона. Едва ли това е резултат от влошено качество на предлаганите услуги. Преди години, когато влезе у нас, "Теленор" привлече доста нови клиенти с марката си. По-скоро отливът може да е реакция на обявената сделка, в която норвежкият собственик излиза от инвестицията си в България. Все пак купувачът PPF Group, контролиран от чешкия милиардер Петр Келнер, е един от малките играчи на европейския пазар и непознат у нас.
Както е известно, през март норвежкият телеком обяви, че ще продаде бизнеса си в България, Сърбия, Унгария и Черна гора на инвестиционния фонд на най-богатия човек в Източна Европа. От "Теленор" заявиха, че сделката се очаква да бъде приключена през третото тримесечие на тази година.
От трите оператора с най-големи приходи през първото тримесечие е
"Виваком"
показват числата в отчета на фирмата. Общо те са 223 млн. лв., което пък е с 5.6% повече от постигнатото за същия период на 2017-а. Така компанията запазва лидерска позиция на българския телеком пазар по този показател. "Виваком" отчита най-голямата печалба сред трите телекома у нас, като преди облагане тя е 86 млн. лева.
От компанията допълват, че последователно се увеличават приходите от мобилни услуги и в края на март тя постига близо 30% пазарен дял с общ брой клиенти от 3 048 000. От тях 89% са на абонаментен договор. Делът на приходите от мобилен интернет в оборота от мобилни услуги продължава да се увеличава. Принос за положителната тенденция има разширяването на покритието на 4G мрежата на телекома.
Според данни от "Виваком" компанията е оператор номер 1 в предоставянето на най-модерната телевизионна услуга – интерактивна телевизия (IPTV). Почти половината от общо 451 000 клиенти с абонамент за платена телевизия към края на първо тримесечие са избрали тази услуга. Негативна тенденция се наблюдава и при броя абонати на фиксирана телефония от "Виваком" в края на периода. При абонатите на фиксиран интернет обаче компанията отчита ръст.
"Виваком" разширява и портфолиото от сателитни услуги за бизнесклиенти през тази година. Това се постига с новия договор за партньорство с "Газпром космически системи", подписан през месец май
"Българската телекомуникационна компания" ЕАД (с търговско име VIVACOM) погаси предсрочно облигационния си заем в размер на 400 млн. eвро в средата на април. Компанията изтегли облигациите си от официалния списък на търгувани ценни книжа на Ирландската фондова борса, където те бяха регистрирани за търговия преди близо пет години. Рефинансирането на дълга се осъществява след успешно договаряне на банков заем в размер на 345 млн. евро със синдикат от повече от дузина финансови институции. Условията на заема са значително по-изгодни за телекома в сравнение с условията на облигационната емисия, което ще позволи на компанията да се съсредоточи върху по-нататъшни инвестиции в инфраструктура и подобряване на качеството на услугите си.
Наскоро международната рейтингова агенция Moody’s Investors Service (Moody’s) повиши дългосрочния рейтинг на VIVACOM от "B1" на "Ba3". Оценката е резултат от цялостното представяне на компанията като водещ телекомуникационен оператор със силни пазарни позиции във фиксираните услуги и устойчивото нарастване на пазарния дял и приходите в мобилния сегмент, както и очакванията за бъдещото й развитие.