Строителният сектор в момента може спокойно да бъде описан като врящ котел. Казусите с "Джи Пи Груп", катастрофата край Своге и ремонтът на "Граф Игнатиев" наляха вода в мелницата на критиците и на опозицията. Управляващите пък нямат особен избор – освен безусловно да подкрепят бранша. На кой иначе от властта ще раздава милиарди левове държавни и европейски пари под формата на обществени поръчки за изграждане и ремонт на пътища и прилежаща инфраструктура? При нажежена до червено ситуация Камарата на строителите реши да се защити от критиките мирно, само демонстрирайки сила.
От ранни зори на 12 декември по столичния булевард "Цариградско шосе" бяха разположени 1000 тежки машини – професионално, без да се пречи на гражданите. Беше внесена и подписка в Народното събрание – в защита на строителния бранш. Последваха срещи с най-високопоставените фигури в държавата – председателя на парламента, премиера, и президента. При това в рамките на няколко часа.
Разбира се, по-интересни бяха мотивите за този протест. Всъщност браншoвата организация се противопостави най-вече на опозицията в лицето на БСП. Камарата обвини левицата, че сипе несправедливи и неподплатени с факти обвинения за практиките в строителството. Председателят на управителния й съвет инж. Илиян Терзиев посочи, че целта на демонстрацията е да се "подреди браншът" чрез създаване на правила за работа. Той подчерта, че нападките може да намалят парите от еврофондовете, но отказа да сподели вижданията си за проблемните строителни обекти – като столичната улица "Граф Игнатиев" (която се финансира с евросредства), с аргумента: "Ние не сме излезли да говорим за една или друга фирма, ние сме излезли да защитим бранша."
Впоследствие Терзиев се отправи към Народното събрание за разговор с неговия председател Цвета Караянчева. "Tърговете, които се организират за строителството, са много сложен процес в целия им срок за изпълнение. И всички тези говорения, че се дават на определени фирми и се изпълняват от едни и същи хора и има 40% корупция, са безпочвени. Нещата са много, много трудни и по време на търга, и по време на изпълнението, и след това в гаранционните срокове", обясни Илиян Терзиев пред парламентарните репортери. Ръководителят на камарата "съвсем отговорно" заяви и че българските строители "строят най-евтино в цяла Европа и не по-лошо" от колегите си на Запад.
Резултатът от срещата с Караянчева е сформирането на работна група, която ще изготви промени в два норматива – в Закона за обществените поръчки и в Закона за устройство на територията. Посоката е ясна – отпадането на водещия критерий при търговете "най-ниска цена". Иначе самата парламентарна шефка изказа подкрепа към строителите, казвайки, че "не се съмнява в качеството на тяхната работа".
Почти паралелно правителството отпусна допълнително почти 160 млн. лв. за ремонт на пътища. Средствата ще послужат за разплащания към фирмите. Това бе акцент в разговора между ръководството на строителната камара и премиера Бойко Борисов в Министерския съвет. Борисов не даде брифинг след разговорите, но от социалните мрежи призова "за качествено изпълнение на проектите". Браншовата организация пък го информирала, че "спазват всички европейски стандарти при строенето на пътища".
Преди да се насочат към президентството, нейните представители отбелязаха: "Търпим загуби от политиката на БСП. Всички проекти, изпълнени в България, са съгласно европейските изисквания. Противопоставяме се срещу безотговорното говорене без конкретика." Междувременно обаче председателят на социалистическата партия Корнелия Нинова премина в контраатака. На пресконференция в Народното събрания тя отправи упреци, че едрият капитал стачкува срещу опозицията. Според нея власт и капитал се срастват, рамо до рамо бранят статуквото и задкулисно пазят интересите си. По думите й десет големи се договаряли с властта и убивали малкия и средния бизнес, а властта принуждавала фирмите да връщат процент от поръчките като комисиона. Говорителят на парламентарната група на БСП Елена Йончева допълни, че реакцията на Камарата на строители показвала страх и паника от извършването на независима проверка на качеството на пътищата.
На свой ред президентът Румен Радев каза, че неговото доверие и това на обществото няма да бъдат спечелени с протести, декларации и пресконференции, а с качество и прозрачност. "Това за мен означава да има целесъобразни и с голяма обществена значимост проекти, да има прозрачни и честни обществени поръчки, такива условия, че всеки лев да отива по предназначение, контролът да бъде принципен, всеобхватен и безкомпромисен, нормативната база да ви позволява да изпълнявате дейността си по най-добрия начин в една реална и здрава конкурентна среда", бе позицията на Радев. Според държавния глава решаването на проблемите в сектора минава най-вече през изпълнителната власт.
Изглежда, че поне засега строителната камара взе своето – получи желаната политическа подкрепа от управляващите. Много е вероятно и поисканите от бранша законови промени да минат безпроблемно през парламента. А БСП надали ще спре критиките си и исканията за проверка на пътищата. Тоест "нищо ново под слънцето". Но почти за всеки е ясно, че без истински контрол напрежението в строителния сектор само ще се засилва. Именно държавните институции следят за качественото и навременно изпълнение на проектите. Както впрочем и за работата не само на самите проектанти, но и на комисиите, оценяващи проектите и офертите на кандидат-изпълнителите. Големи ще са очакванията и към предстоящите съдебни истории около "Граф Игнатиев" и "Джи Пи Груп", след като в рамките на месец и бившият столичен заместник-кмет Евгени Крусев, и някои от основателите на строителния гигант се сдобиха с обвинения.