Разходите за храна държат под напрежение производители и търговци

Магазин Била

За хранително-вкусовата промишленост е характерна по-малка цикличност в сравнение с други отрасли на икономиката. Въпреки това на сектора се отразява промяната в покупателната способност на населението, която е понижена вследствие на кризата от началото на миналата година. 

През последните няколко години месопреработвателната промишленост е една от най-бързо развиващите се в страната. В рамките на този подотрасъл обаче, непрекъснато се увеличава производството и потреблението на птиче месо, докато покупките на говеждо, свинско и агнешко месо намалява. 

Пилешкото месо е най-евтино и здравословно, а нарастващото потребление се определя както от стремежа на хората да се хранят по-здравословно, от богатия асортимент и разнообразие на предлаганите продукти, така и от развитието на туристическиата индустрия, която е голям потребител. 

Различните ограничителни мерки срещу разпространението на коронавирусната пандемия през последните дванадесет месеца, в т.ч. затваряне на предприятия, на магазини, спирането на пътуванията и затварянето на хотели и ресторанти, свиването на доходите на хората са причина за свиване донякъде на потреблението на различни стоки, в т.ч. и на храни. 

За това съобщават и от фирмата "Булгарплод София", която се занимава с производство, преработка и продажба на птичи и други местни продукти. Силно са намалели приходите от продажба на продукция, на стоки и на услуги. А нарасналите разходи по дейността пък са причината за силен ръст и на загубата за миналата година, която е в размер на 6.92 млн. лева.  Търговските и други вземания на фирмата са на стойност 443 хил. лева, като няма нови през четвъртото тримесечие. Срещу тях стоят търговски задължения за 3.32 млн. лева, но през последната четвърт на миналата година те се запазват без промяна. 

"Варна – плод” АД е единственото стоково тържище от такъв мащаб на територията на Североизточна България. Според мениджърите, дружеството ще запази резултатите от дейността си и стабилно финансово състояние и няма  необходимост и намерение да ограничи или намали чувствително размера на дейността си въпреки  липсата на знаци, че пандемията, предизвикана от Covid-19, не е утихнала.

Основната дейност на „Варна плод” АД, се състои в организация и извършване на тържищна дейност с пресни и преработени плодове и зеленчуци, хранителни стоки, цветя; отдаване под наем на складови, търговски, хладилни и административни площи.

Дружеството приключва миналата година с печалба след облагане  от 1.72 млн. лв., като расте на годишна база. Приходите също леко са нараснали.  От фирмата съобщават, че нямат прекратяване или съществено намаляване на взаимоотношенията с клиенти, които формират най-малко 10 на сто от приходите на дружеството за последните три години.

Пандемията в световен и национален мащаб е динамична, но има несъществено въздействие върху продажбите и доставките на "ЦБА асет мениджмънт" АД – Дебелец,  съобщават от дружеството. Бъдещите ефекти не могат да бъдат предвидени на този етап, но доколкото основните бизнес партньори на дружеството майка в групата оперират в сектора на търговията с хранителни продукти, тя счита този факт за съществен във връзка с поддържане на бизнеса й.

Темповете на развитие на конкуренцията в сферата на дейност на „ЦБА асет мениджмънт” АД са относително определими, дружеството развива дейност по инвестиране в дъщерни дружества, наемоотдаване на собствени имоти и приходи от такси по лицензионни договори. Приходите му от продажби леко нарастват в края на декември и са в размер на 896 хил. лева, основно от отдаване под наем на собствен недвижим имот и преотдаване на сублицензионни права. Разходите за дейността на дружеството възлизат на 248 хил. лева, като най-голям дял имат харчовете за външни услуги в размер на 143 хил. лева. Като краен резултат то завършва годината с печалба от 360 хил. лева, малко над тази от 2019 година. 

 

Разходи на домакинствата

Общият разход средно на лице от домакинство през четвъртото тримесечие на миналата година е 1681 лв. и се увеличава с 0.7% спрямо същото тримесечие на 2019-а. В структурата му с най-голям относителен дял са харчовете за храна (28.8%), следвани от разходите за жилище (18.2%), за данъци и социални осигуровки (12.9%) и за транспорт и съобщения (11.3%).

Спрямо четвъртото тримесечие на 2019 г. относителният дял на разходите за храна и безалкохолни напитки намалява с 0.9 процентни пункта, делът на разходите, свързани със свободно време, културен отдих и образование – с 0.5 процентни пункта, но делът на разходите за жилище се увеличава с 1 процентен пункт.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст