Дигиталните решения в застрахователния бизнес са в подем

Константин Велев - председател на Асоциацията на българскипе застрахователи - изпълнителен директор на ЗАД „Армеец”

Г-н Велев, ЗАД „Армеец“ е лидер в Каско застраховането вече над четвърт век. Компанията е печелила престижни отличия, сред които „Най-коректният застраховател при изплащане на застрахователни обезщетения при имуществени вреди“, „Застраховател с най-добри продукти в автомобилното застраховане“, „Най-динамично развиващо се застрахователно дружество“ от ежегодните награди „Застраховател на годината“. 

С какво печелите надпреварата за клиентите?

– В нашия бизнес най-важното е доверието на клиентите. То се изгражда бавно и ние винаги трябва да се борим за него и да го отстояваме с всяко наше действие, така че клиентът да ни вярва и да знае, че сме направили най-доброто за него. В този смисъл е важна всяка стъпка от процеса – от сключването на застраховката, още повече при нейното обслужване и най-вече при настъпване на застрахователно събитие. Важен е всеки контакт с клиента. Мисля, че клиентите на нашата компания срещат коректно и почтено отношение и тяхното доверие е в основата на нашите успехи.

Разбира се, стремим се непрекъснато да подобряваме качеството на нашите услуги. Естествено и ние разширихме възможностите за дигитална комуникация с клиентите във всички етапи на застрахователния процес, от сключването на застраховката, до регистрацията на щета. И в момента работим по няколко нови проекта, които, много се надявам, да успеем да завършим до средата на годината.

Споменахте дигитализацията. Доколко пандемията даде тласък на този процес в застраховането?

– Както казах, застрахователите реагирахме много гъвкаво на променените. Компаниите предоставиха редица облекчения и услуги за своите клиенти, целящи минимизирането на физическите контакти в офисите: възможност за онлайн сключване на застраховка, дистанционно плащане на премията, възможности за онлайн завеждане на щети; възможности за дистанционен оглед на щети при възникнало застрахователно събитие по автомобилни и имуществени застраховки; онлайн и видео консултации и редица други. Това даде тласък на и без това осъзнатата готовност на индустрията да направи решителна стъпка към по-широкото използване на дигитални решения в застрахователния бизнес. Разбира се, освен в осъвременяването на цялостното взаимоотношение с клиентите, застрахователите непрекъснато инвестират в нови технологии за оптимизиране и на вътрешните бизнес процеси. Новите технологии се налагат навсякъде – в анализа и оценката на риска, в оптимизирането на отчетността и т.н.

Получава се така, че в нашата практика, особено покрай пандемията, ние далеч изпреварваме развитието на нормативната уредба. Законодателството трябва да догонва развитието на пазара. Все още има редица формални изисквания, които и преди пандемията показваха една твърде крайна консервативност на уредбата, но пандемията с нейните проблеми постави решаването на тези въпроси с още по-голяма острота. Надяваме се в скоро време нормативната уредба на нашия сектор също да се осъвремени. Това ще бъде голямо улеснение и за клиентите, и за нас.

Какви цели си поставя управляваната от Вас компания за тази година?

– Основните ни цели за 2022 г. са да запазим стабилния тренд на растеж по най-важните за нас застрахователни линии бизнес, както и водещата си пазарна позиция по застраховка “Каско” на МПС, която е запазената марка на компанията. Естествено, обвързваме тези цели с непрекъснатото повишаване на стандарта на обслужване на нашите клиенти, което е  изключително важно за нас. Работейки за тези цели цели, сигурен съм, че нашата компания ще се поздрави с отлични финансови резултати.

През 2022 г. ни предстои много работа по завършване на няколко проекта, насочени именно към дигитално обслужване на нашите клиенти: работим по нов сайт на компанията и клиентско мобилно приложение, както и върху някои други идеи, които искрено се надявам да направят нашите услуги още по-привлекателни и полезни.

На фона на бедствията и авариите, които ни сполетяват има ли промяна в мисленето на клиентите ви и ръст в имуществените застраховки?

– Имущественото застраховане в България, за съжаление, все още е доста назад в сравнение със средно-европейските нива и много далеч от целта да играе важната си социална роля да замени държавата в осигуряването на помощ за пострадалите домакинства и бизнеси при бедствени ситуации.

Въпреки видимо зачестилите природни катаклизми, които все по-често нанасят щети по имотите и насажденията, все още не можем да отчетем промяна в мисленето на собствениците им и ориентиране към тяхната застрахователна защита. Непрекъснато ставаме свидетели на огромни загуби, причинени от природните стихии, а държавата и общините могат да помогнат на пострадалите само със символични средства. В същото време, при наличие на подходяща застраховка, пострадалото от природни катаклизми домакинство би могло да си възвърне всички финансови загуби. По наши неофициални изчисления под 7% от имотите в страната са застраховани дори само за основните рискове пожар и наводнение.

Парадоксалното е, че цената на застраховката на една къща или апартамент е около десет пъти по-ниска от цената на застраховката “Каско” на автомобила, но нашите съграждани са склонни да застраховат повече колите си, отколкото дома си.

Основният двигател на развитието  на пазара на имущественото застраховане в момента продължават да бъдат банковите ипотечни кредити.  

В този пазарен сегмент все пак заслужава да се отбележи, че всяка година се наблюдава известен ръст, като към края на октомври 2021 г. този ръст беше 5.5% на годишна база, но при 18,7% нарастване на изплатените обезщетения.

Предстои туристическо раздвижване. Как се развиват Ковид-застраховките? Какво покриват и какво не при пътуване в чужбина?

– Като начало бих искал да отбележа, че въпреки стагнацията в туристическите пътувания, премийният приход по застраховка „Помощ при пътуване“ към октомври 2021 г. е нараснал спрямо октомври 2020 г. с цели 174%. Разбира се, трябва да отчетем, че през предходната 2020 г. този бизнес беше реализирал сериозен спад. Но по-интересното е, че през 2021 г. започва да се оформя тенденция за ръст на премийния приход по тази бизнес линия и спрямо предпандемичната 2019 година. Възможно е сред причините да е и повишеното разбиране сред потребителите за смисъла и ползата от тази застраховка. Или поне така ми се иска да мисля.

По отношение на покритието за Ковид, българските застрахователи реагираха много бързо и адекватно на нуждата на обществото от застрахователна защита, включително по отношение на туристическите застраховки. На пазара могат да се намерят продукти на някои компании, които осигуряват защита, включваща риска „Ковид“ по застраховки – като „Помощ при пътуване“ и  „Отмяна на пътуване“. При първия вид застраховка се покриват медицинските разходи, свързани с диагностицирането и лечението от Ковид в чужбина. По втората се изплаща обезщетение според условията по полицата, например – отмяна на пътуването поради карантина, домашно лечение или хоспитализация в резултат на заболяване от Ковид и други.

Тъй като отделните оферти на компаниите се различават, съветът ни към потребителите е да проучват различните пазарни предложения, да се запознаят с покритите рискове, застрахователните суми и други условия по полицата. Така ще могат да направят информиран избор, съответстващ на личните им предпочитания и нужди.

Как вървят преговорите на ниво ЕС по въвеждане на промените в режима „Платежоспособност 2”, търсят ли ви за експертиза? Какви промени диктуват те за нас?

– Директивата Платежоспособност 2 е най-важният акт на европейско ниво, регулиращ застрахователната индустрия. Това е сложна система от правни изисквания и финансови регулации, която доказа своята смисленост през последните 5-6 години, откакто се прилага, но също така показа и някои проблеми. Замисълът й да осигури финансовата стабилност на сектора беше постигнат, но въведеният от нея твърде консервативен подход при оценката на рисковете доведе до ограничаване на възможността на застрахователите да инвестират в редица финансови активи и най-вече в реалната икономика, както доведе до практическо изчезване на някои застрахователни продукти от пазара. Административната и финансовата тежест за прилагане на този модел е значителна, което често поставя европейските застрахователи в неконкурентно положение на световния пазар.

При започването на преговорите за промени в режима на Платежоспособност 2 още през 2021 г. тези основни проблеми бяха поставени пред европейските институции от цялата европейска застрахователна индустрия.

Как се отразява режима на „Платежоспособност 2” върху българските застрахователи в частност?

– За българските застрахователи с особена острота стои въпросът за административната тежест при прилагането на модела. Платежоспособност 2, който се прилага с целия си инструментариум, както за най-големите паневропейски предприятия, така и за съвсем малките. Но относителната цена за малките компании става непосилна, въпреки че рискът, който те внасят на пазара, е незначителен. Затова, в своята позиция относно измененията в Платежоспособност 2, АБЗ отдели най-голямо внимание на предложените практически решения за прилагане на принципа на пропорционалност: да могат по-малките застрахователи и тези, които имат по-опростен бизнес модел, да се възползват от облекчения в честотата и обема на изискуемата отчетност, облекчения в някои изисквания за вътрешна организация на системата на управление и контрол.

Друг приоритет за нашата Асоциация е ограничаването на възможността разпоредбите на Платежоспособност 2 да се надграждат на национално ниво с допълнителни изисквания. Подобна практика съществуваше до момента и води до конкурентни загуби за българските застрахователи и допълнителна административна и финансова тежест.

Няма да се спирам на редицата ни технически предложения и коментари, но цялата ни позиция е предоставена на Министерството на финансите и КФН, които водят преговорите от името на българската държава и с които имаме много добро сътрудничество. 

Известно е, че "Армеец" има добри инициативи в сферата на социалната отговорност.  Бихте ли откроил по-важните от тях?

– Корпоративната социална отговорност на „Армеец“ е насочена към инициативи, проекти и каузи, които припознаваме като свои и отговарят на ценностите, които отстояваме. Ежегодно подкрепяме различни образователни проекти, спортни и природозащитнически инициативи, които за нас винаги са актуални и значими във времето.

Гордеем се с трите образователни проекта, реализирани през последните няколко години съвместно със сдружение „Българска история“, а именно създаването на три документални видео поредици, които разказват за славни имена и събития в българската история.  Видеата представят по завладяващ и интересен начин едни от най-запомнящите се български сражения и личности, които са повод за гордост на всеки българин. Радваме се, че успяха да намерят място в уроците по история на десетки училища в цяла България, на които ги предоставихме безвъзмездно.

Дарихме средства за дигитализацията на историческия книжен фонд на библиотеката на Софийската духовна семинария „Св. Иван Рилски“. За нас подобен проект е от голяма национална значимост, защото ще съхрани ценен книжен фонд, събиран и обогатяван няколко столетия. 

Повече от 10 години подкрепяме и проекта „Да върнем ловния сокол в България” на сдружение „Зелени Балкани“, като от всяка сключена полица „Каско на МПС” компанията дарява по определена сума за възстановяване на популацията на ловния сокол, който е изчезващ вид по нашите земи. Любопитното е, че от тогава до днес, по проекта сме освободили 85 на брой новоизлюпени птици в България. През 2018 г. е регистрирана първата дива двойка от десетилетия насам, сформирана от птици, излюпени в България и освободени три години по-рано. Това е страхотен успех за програмата и доказва, че финансирането е смислено и полезно.

Дългогодишен спонсор сме на спортни организации, състезания и съоръжения – зала Арена Армеец София, Българската карате киокушин федерация, редица спортни събития. През годините българските състезатели са извоювали множество купи и медали за България от Световни, Европейски и други международни първенства, което също ни кара да бъдем много горди, че имаме принос към тяхната подготовка.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст