Историята с рециклирането на първия от 15-те вагона на „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) във „Вагонен завод – Интерком“ АД, гр. Дряново, явно е на финалната права. Невероятно, но факт – в края на миналата седмица представители на ръководството на компанията са посетили жп предприятието и след пълен оглед на т.нар. прототип са подписали протокол за 100% готовност на возилото.
Казваме „историята“ и веднага ще се обосновем защо.
Решението за обявяването на поръчката за „Модернизация на 15 броя пътнически вагони В 84“ бе взето на 6 април 2021 г., публикувано е на 9 април, а подписването на договора с изпълнителя – „Вагонен завод – Интерком“, Дряново, стана на 22 април – само за 16 календарни дни! Дали това бързане има нещо общо с приключването на работата на кабинета „Борисов-3“ на 12 май миналата година, разбира се, можем само да гадаем.
Можем и да припомним констатацията на „БАНКЕРЪ“ отпреди 10 месеца, че такова
скоростно провеждане на обществена поръчка
никога преди това не е имало и поради тази причина тя може да кандидатства за Книгата за рекордите на Гинес. Ще цитираме и думите на Валери Димитров, изпълнителен директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД: „Договорът е сключен в пълно съответствие с клаузите на Закона за обществените поръчки (ЗОП), така че няма абсолютно никакво нарушение!“.
И действително, всичко по обявяването и провеждането на тази поръчка се оказва законно. Установиха го и проверяващите органи, сезирани от бившия служебен министър на транспорта Георги Тодоров още на 21 май 2021 г. – веднага, след като встъпи в длъжност. Инспекторите, по думите на шефа на предприятието Димитров, още през декември са постановили решение за липса на данни за престъпление.
Сключеният на 22 април 2021-а договор между БДЖ-ПП и „Вагонен завод – Интерком“ е на обща стойност 26.697 млн. лв. без ДДС, което прави по 2.136 млн. лв. на вагон заедно с косвения данък.
Впечатляващо беше и че веднага авансово на завода бяха изплатени 6.941 млн. лева, което представлява 26% от договорената сума. С това бързането приключи и самата модернизация на 15-те пътнически вагона започна
да се влачи като родопска народна песен.
В края на юни 2021 г. „БАНКЕРЪ“ описа подробно цялата процедура и изрази съмнението, че модернизирани пътнически вагони по проекта „Сокол“ (както официално се нарича той) от завода в Дряново скоро няма да излязат. Това никак не се хареса на неговото ръководство и то покани автора да посети предприятието и да се запознае как върви изпълнението на контракта. При това посещение беше установено, че той се изпълнява стриктно. В завода вече бяха получени първите 6 вагона за модернизация и по първия се работеше усилено. По думите на Валери Димитров тогава, най-късно до средата на ноември 2021-а т.нар. прототип ще бъде напълно завършен и изпитан.
„Ще поканим всички телевизии и други медии, за да отразят събитието, а за вас ще приготвим една табела с надпис „Лъжец“, ще ви я окачим на врата и ще ви снимаме пред вагона“, обеща той.
Предвиждаше се от началото на септември да започне рециклирането на още два вагона, а първите шест модернизирани, според изпълнителния директор, трябваше да бъдат предадени на БДЖ до края на февруари 2022 г. – нещо, което беше записано и отразено в статия, излязла в електронния в. „БАНКЕРЪ“ на 5 август и в сайта на изданието – на 7 август: Бъдещите иновативни български вагони ще „излитат“ от Дряново
Ноември 2021-а обаче си отиде, изтече и декември. И точно преди Нова година, на 30 декември, ръководството на „Вагонен завод – Интерком“ покани медии да представи споменатия прототип. При това
не напълно готов, а само на „90%“,
за което е бил подписан и съответния протокол. Служители от БДЖ-ПП тогава се чудеха на тези „90%“ готовност и питаха на шега: „Какво ще рече това – че вагонът 90% ще се движи и 10% ще стои ли?“
Така или иначе, изминаха януари, февруари и март и ето че в последните работни дни на април част от ръководството на БДЖ-ПП посетило завода в Дряново и този път подписало протокол за 100% завършеност на прототипа.
„Да, ние още на 30 декември предадохме вагона с протокол за 90% готовност, а сега вече – за 100 процента – обясни Димитров. – Честно казано, искахме малко по-рано да го предадем, но имаше поредица от смени на директори в БДЖ и се наложи да почакаме, докато ситуацията там се успокои.
Реално, забавяне по проекта няма, тъй като ние
имаме документи за форсмажорни обстоятелства от големите западни компании,
наши доставчици – Knorr-Bremse, IFE и Hubner. Така че имаме пълно основание да поискаме сключването на анекс за удължаване срока на договора“, разказа специално за “БАНКЕРЪ” Валери Димитров.
Впрочем, може би най-хубавото на проекта „Сокол“ е фактът, че във „Вагонен завод – Интерком“ в Дряново са наети на работа 240 души, което влива живителна глътка в този малък балкански градец. В предприятието работят и по свой проект – „Дрийм експрес“ – за създаване на нов пътнически вагон, който щял да се продава само в Западна Европа.