Отворени са ценовите оферти на допуснатите кандидати в обществената поръчка за изработване на технически проекти и строителството на първите 75.6 км от автомагистралата „Русе – Велико Търново“. Тръжната процедура е в две обособени позиции, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“.
В обособена позиция 1 е участъкът от Русе до Бяла, с дължината малко над 40 километра. Тази отсечка ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе при пътен възел с път ІІ-21 Русе – Силистра и ще завършва непосредствено след пътния възел с път І-5 Русе-Велико Търново. Три са отворените ценови оферти за позиция 1. Те са на:
– ДЗЗД „ХЕМУС-16320“, с участници: „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД – 876 525 100,64 лв.;
– „ХВП – ЯБЛАНИЦА“ ДЗЗД, в което са: „Хидрострой” АД, „ВДХ” АД и „Пътстрой Бургас” ЕООД – 927 033 586,80 лв.;
– ДЗЗД „АМ РУСЕ ТЪРНОВО“, с участници: „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД – 985 106 768.65 лева.
В обособена позиция 2 е обходът на Бяла, с дължина малко над 35 километра. Той ще започва непосредствено след пътния възел с път І-5 Русе-Бяла и ще завършва след пътния възел с път I-3 Гара Бяла – Плевен.
Три са и тук отворените ценови оферти. Те са подадени от:
– ДЗЗД „ХЕМУС-16320“, с участници: „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД – 762 914 306,01 лв.;
– „ХВП – ЯБЛАНИЦА“ ДЗЗД, в което са: „Хидрострой” АД, „ВДХ” АД и „Пътстрой Бургас” ЕООД – 709 025 644,85 лв.;
– ДЗЗД „АМ РУСЕ ТЪРНОВО“, с участници: „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД – 660 425 563.84 лева.
Проектното трасе на автомагистралата е общо 132.84 км
и е разделено на три участъка: Русе – Бяла, обход на град Бяла и Бяла – Велико Търново. Агенция „Пътна инфраструктура“ е предложила на Управляващия орган на Оперативна програма ТТИ проектът за изграждане на АМ „Русе – Велико Търново“ да бъде включен за финансиране от програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 година.
Автомагистралата ще започва на 3 км източно от Дунав мост при град Русе, при пътния възел с път II-21 Русе – Силистра, и ще достига до град Дебелец, където трафикът се разделя на две в посока Прохода на Републиката и прохода „Шипка“. Обществената поръчка е обявена въз основа на изработен и одобрен идеен проект, според който проектният габарит на автомагистралното трасе е Г27, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети.
Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.
На цялото трасе от 132.84 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения –
22 моста и виадукта, с обща дължина близо 15 км три тунела по лявото платно и два по дясното в участъка Бяла – Велико Търново. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и девет селскостопански подлеза. Ще се изградят и осем площадки за отдих, разположени двустранно на трасето. След изработване на техническите проекти ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.
Строителните работи ще започнат от участъците с най-интензивно движение, каквото е трасето Русе – Бяла. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти. С изграждането на магистралата броят на катастрофите по направлението ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места.
Изграждането на автомагистралата от Русе до Велико Търново е сред приоритетните обекти
С построяването й ще се подобри транспортното обслужване на международния и вътрешния трафик, ще се повиши безопасността на движението и транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места. АМ „Русе – Велико Търново“ ще бъде основната връзка, свързваща моста над река Дунав при Русе с град Велико Търново, с път I-4 Коритна – Севлиево – Велико Търново – пътен възел „Белокопитово“ на АМ „Хемус“, с път I-3 Гара Бяла – Плевен – Коритна – Ботевград и бъдещия участък от АМ „Хемус“ край Велико Търново.