Служителите на Летище София се топят като бучка лед в чаша узо. За 14-те месеца, откакто концесионерът „СОФ Кънект“ пое столичния аеропорт, наследеният личен състав се е свил с 1/3 – от над 2300 до около 1600 души. Въпреки това темата за постоянното текучество и постепенното обезлюдяване на "Парадния вход на държавата" изобщо не беше засегната на пространната пресконференция, дадена от концесионерите на 21 юни и подробно отразена от „БАНКЕРЪ“:
Основните причини за намаляването на служителите са две. Първата е реално намаляващите доходи, което принуждава много от хората да напускат "доброволно". Втората причина е аутсорсването на редица дейности, които концесионерът явно смята за нетипични и скъпоструващи.
Истина е, че от 1 април заплатите на летището бяха увеличени с 10%, но след 3-годишното им замразяване и особено на фона на галопиращата напоследък инфлация – това си е чиста подигравка. Вярно е, че
концесионерът няколко месеца не искаше и да чуе
за ръст на заплатите, по-висок от 6 на сто. В крайна сметка обаче той склони, но… орязвайки други социални придобивки.
„Ние по-евтини храни и горива ли купуваме от служителите на МВР, които недоволстват срещу предлаганото им 20-процентно увеличение на заплатите и настояват за 25% ръст, за да се справят с инфлацията?“, коментира дългогодишен служител на летище София, който неотдавна си намери друга работа.
От март „СОФ Кънект“ отдаде почистването на летище София на германската фирма Dr. Sasse, а от 1 юли компанията Dufry, която стопанисва фришоповете на летищата край Варна и Бургас, ще оперира и безмитните магазини на столичния аеропорт. С това служителите му намаляват с над 200 души, но… какво да се прави – държавата и синдикатите вече нямат думата. А ако все още я имат – явно предпочитат да си мълчат…
На финалната права бил и процесът по регистрация на външна фирма, която в най-скоро време ще поеме сигурността на летището.
Планира се наземното обслужване на самолетите също да бъде прехвърлено към външна фирма. Актове, след които
работещите за „СОФ Кънект“ ще намалеят с още около 1000 души.
До есента към външни фирми ще бъдат прехвърлени юридическото и счетоводното обслужване на летището, което ще доведе до "спестяването" на още около 60-ина заплати.
Реформа предстои и в информационния център.
Както „БАНКЕРЪ“ прогнозира преди повече от година, след всички промени, рокади, реформи и "модернизации", на работа при концесионера трябва да останат най-много 220-230 души – около 10% от наследената "държавна работна ръка".
Разбира се, голяма част от останалите 90% не увисват на опашка пред трудовите борси, а стават служители на аутсорс фирмите и продължават да си работят по специалността. Промените ще ги споходят само по отношение на възнагражденията им, отпуските и другите социални придобивки, както и (може би) по линия на здравните и пенсионните осигуровки. Не е изключено интензивността и останалите условия на труд също да претърпят някакви модификации в ущърб на наемния труд, но… – частният бизнес си е частен бизнес и на когото не му харесва, да се връща обратно на държавна заплата. Ако успее да се вреди, де…
„Мисията ни е до 2028 г. да станем 5-звездно регионално летище. Имаме план – знаем как да го постигнем, необходимите инвестиции за това и екипния дух“, обяви на 21 юни изпълнителният директор на летището Хесус Кабайеро Пинто.
Тук е интересно да отбележим странното съвпадение на пресконференцията на „СОФ Кънект“ и падането на кабинета „Петков“.
Всички помним как през 2021 г. служебните транспортни министри на президента Румен Радев,
поставиха под лупа договорите за концесии
и се вторачиха и в сделката за Летище София.
Логично е това да се повтори, поради което „СОФ Кънект“ побърза да представи грандиозните си планове за светлото бъдеще на аеропорта. Ако не е така – то въпросът е защо не обяви плановете си месеци по-рано?
Иначе обещанието на Хесус Кабайеро Пинто звучи чудесно. Лошото е, че досегашните 14 месеца от управлението на „СОФ Кънект“ не показаха дори и искрица от това светло бъдеще.
Как да повярва човек, че ще има коренна промяна на летище София, при положение, че човекът, който трябваше да направи аеропорта 5-звезден, изненадващо напусна „СОФ Кънект“?
Става въпрос за Кристиан Стошек, досегашен главен директор „Трансформация“ и шеф на дирекция „Наземно обслужване“. Стошек има богат опит в авиационния бизнес, а като член на ръководството на летище в Мюнхен е управлявал програмата за сертифицирането му като 5-звездно. Именно Стошек беше привлечен да приложи опита си за сертифициране и на нашето летище като 5-звездно.
Според запознати новоназначеният унгарец Андраш Абел, който също идва от Мюнхен и ще ръководи двата терминала, не би могъл да замени Стошек.
Не е ясно и защо
концесионерът трябваше да изгуби 14 месеца досега,
без да инвестира поне в най-належащите ремонти на летище София.
Както „БАНКЕРЪ“ нееднократно писа, от спешен ремонт се нуждае многоетажният паркинг на "Терминал 2", но напразно – досега ни основна реконструкция, ни елементарно освежаване. Приказките, че тече процедура за възлагане на на обществена поръчка с нищо не подобряват положението, а летящите изпод гумите циментови отломки все така си застрашават паркиращите автомобили. А и не само тях…
Започнатият от 9 юни ремонт на пътеката за рулиране (ПР) L е само частичен – фрезова се и се подменя асфалтовата покривка само на един тесен участък, по който се движат колесниците на преминаващите самолети. Това е само временно закърпване, а не сериозен ремонт с визия за бъдещето.
Трагично е положението с ПР N, два участъка от която – точно пред Терминал 1, са затворени, тъй като асфалтовата покривка се рони и създава опасност за двигателите на самолетите. А ПР N е много важна и постоянно натоварена, тъй като свързва новия и стария терминал с Правителствена зала и с полосата за излитане и кацане на самолетите.
От 15 юни трябваше да започне и основният ремонт на ПР S, за която „БАНКЕРЪ“ също неведнъж писа, тъй като осигурява връзката на военната база и ремонтните хангари в Северния район на летището с полосата, но и той все още се отлага въпреки факта, че състоянието й създава много главоболия.
Накрая само ще припомним, че „СОФ Кънект“ отлага тези належащи инвестиции в безопасността на летището независимо от факта, че вече втора година е освободен да не плаща никакви концесионни такси на държавата.
Белчо Цанев