Политическата реклама клони към продаване на пиар продукти и емоция

Ива Лазарова

"Решението на ЦИК да се броят всички разписки от машинното гласуване в секциите по места по-скоро внася недоверие в изборния процес и усложнява работата на избирателните комисии, без това да носи качествено подобрение. ЦИК е отговорна за организацията на процеса, а предпочете да го усложни, без да даде обяснение защо". 

Това каза пред БНР Ива Лазарова от Института за развитие на публичната среда, който следи организацията и честното провеждане на изборите. 

Тя допълни, че такова преброяване ще удължи изборният ден в големите секции с повече от час.  

Лазарова подчерта, че превантивните акции на полицията спрямо купуването на гласове са краткосрочни мерки и държавата трябва да работи за подобряване на социалната, икономическата, образователната среда на общностите, в които се търгува с гласове, като дългосрочна политика. 

"Такива секции са симптоматични и те се появяват на всички избори. Към такива общности не се подхожда с политически, с дългосрочни решения, те се търсят само на избори", поясни тя. 

Институтът прави анализ за рекламата на партиите по медиите. Във връзка с това Лазарова поясни, че всички партии стават по-активни през последните седмици на кампанията по отношение на медийни изяви. 

"Най-много разходи имат парламентарно представените в предишния парламент партии. Останалите партии плащат за реклама от медийните пакети, като тази година те са за 20 формации и два инициативни комитета, а общата сума е 770 000 лева. Има много безплатни форми, в които участниците могат да се включат", допълни тя. 

По думите ѝ за тези избори вестниците са предпочитана медия за реклама, а БНТ е водач по привлечени средства. 

"Политическата реклама клони към продаване на пиар продукти и емоция, а качеството на политическия дебат се влошава. В резултат на това избирателите все по-трудно правят избор и се настройват емоционално по всяка тема от обществено значение", каза още Ива Лазарова. 

Според нея може да се започне с по-стриктен контрол по отношение на разходването на медийните пакети и одобряването на съдържанието, което се финансира с публични средства. 

"Медиите трябва да имат регулации, по които се случват политическите дебати. Полето за рационален политически разговор се стеснява и трябва да се насочи вниманието към отговорността на самите медии като коректив или проводник на неадекватно поведение на кандидатите"коментира Лазарова. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст