Валери Димитров, изпълнителен директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД, Дряново, пред „БАНКЕРЪ“
През последните дни в различни медии се появи информация за неправомерно усвоени 27 милиона лв. по обществена поръчка за модернизация на 15 пътнически вагона във „Вагонен завод – Интерком“ АД. Тъй като “БАНКЕРЪ” първи предостави подробна информация за въпросната обществена поръчка и публикува редица статии за нейното развитие, се свързахме за повече информация с изпълнителния директор на акционерното дружество Валери Димитров.
Г-н Димитров, наистина ли вече сте усвоили всички средства за модернизацията на 15-те вагона, както се появи информация в последните дни? Ако е така, къде са рециклираните ви вагони?
– Г-н Цанев, като човек, който многократно е писал за въпросната обществена поръчка, трябва да знаете, че получихме аванс по договора за модернизация, сключен с “БДЖ – Пътнически превози” (БДЖ-ПП). Този аванс, както и самият договор са 100% обезпечени с гаранции съгласно изискванията на Закона за обществените поръчки (ЗОП). Всъщност сме получили 30% от сумата, заложена в договора. 26% аванс при подписване и 4% след 18 месеца. Освен това по тази поръчка са спазени всички срокове, предвидени в Закона за обществените поръчки. Самият договор е изготвен по техническите условия, разработени от възложителя „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) и предварително публикувани за обществено обсъждане. И е подписан по определен член от ЗОП във връзка със специфичните условия на железопътния сектор. Така че не трябва да има претенции! Ако някой е имал нещо, да се е възползвал от законовите процедури и да е обжалвал като заинтересована страна. До момента обаче обжалвания няма, а сроковете за това изтекоха отдавна.
Още в началото излезе информация, че нямате техническа документация за производството на прототипа. Това вярно ли е?
– Вече ми омръзна да повтарям голи факти за проекта “Сокол” за модернизацията на 15-те вагона. Първо – проектът има подробно техническо задание, което е достъпно за всички и е изработено от ПП-БДЖ. Второ, има договор по ЗОП, който е вписан. Трето, стриктно са спазени всички срокове за провеждане на процедурата и сключване на договора, предвидени в Закона за обществените поръчки. Четвърто – що се отнася до първата техническа документация, тя е създадена още през 1984-1986 г. в завода и железопътния институт. Пълната документация на чертежите, паспортите и технологичните карти винаги е била само в завода, където се съхраняват днес. При приватизацията му през 2001 г. пасивите и активите са прехвърлени на приватизираното предприятие с акт на държавата, който е публичен и достъпен. До 2017 г. документацията е на хартия и се съхранява в завода. След това е дигитализирана и оттогава присъства като дълготраен материален актив (ДМА) в годишния счетоводен отчет на предприятието, за което може да се направи справка в публичния регистър. Направена е и оценка на техническата документация от лицензирани оценители.
– Да, но това е документацията за старите вагони, а сега им правите сериозна модернизация. На каква техническа основа?
– Това са другите несъстоятелни твърдения, които прочетох – че не сме могли да направим техническа и технологична документация. Напротив! Документацията от 1984 г. служи като първоначална основа, върху която се гради рециклирането на вагона. Документацията е дело на екип, включващ специалисти от България, Германия и Украйна. Фабриката разполага с изградена модерна конструкторска база, оборудвана с най-модерно оборудване. Разработени са над 20 000 нови елемента, които имат чертежи, технологични карти и т.н. Освен това вече са произведени всички необходими матрици, проводници, приспособления, инструменти и др., изработен е и прототипа на новия второкласен вагон “Сокол”. Предстои изработването на другите два прототипа – вагон “Първа класа” и “Вагон за хора с увреждания и бюфет”.
Все пак, ако крайната цена остане записана в договора, това прави 910 000 евро на вагон, което е много!
– Какво значи това много? На миналогодишното световно изложение InnoTrans в Берлин цената на малкото изложени рециклирани вагони започваше от 1.740 милиона евро на бройка при значително по-слаби показатели. Днес вече не може да се намери цена от по-малко от 2 милиона евро за рециклиран вагон, като времето за доставка е след 2026 година. Бих искал някой да намери по-евтини рециклирани вагони, защото търсенето е сериозно
Какво стана с графика за модернизация? Минаха две години от подписването на договора, а вие не сте предали нито един вагон!
– Проектът започна в период на пандемия и като много други начинания, той също претърпя различни трусове. Но дали само нашият договор закъсня, трябва да знаете вие – медиите. Към момента са направени пълни производствени проби на вагона, както и скоростен тест по маршрут в България със скорост до 145 км/час. Миналата седмица прототипът премина пътни тестове в Румъния – за скорост от 176 км/ч, т.е. с 10% по-висока от предвидените в договора 160 километра в час. Прототипът показа много добри резултати и в пробите достигнахме 186 км., като никой от сертифициращите екипи не се съмнява, че вагонът ще работи безопасно и на 200 километра. И нещо много важно за скептиците и “световните конспиратори” – след като предадем вагоните и техническата документацията на БДЖ-ПП, държавната фирма ще може да използва същата документация и да си поръчва същия тип вагони, но на други производители.
Добре. Да се върнем към началото на разговора. Колко пари реално сте получили от БДЖ-ПП и колко сте усвоили?
– По въпроса за “откраднатите средства”, за които пишат вашите колеги, мога да посоча, че освен аванса, който сме получили от БДЖ-ПП и който е 30% от сумата на договора, сме инвестирали още 8 милиона лв. – собствени и привлечени средства, защото целта ни е проектът “Сокол” да бъде успешно завършен. През последните две години сме под постоянен натиск от различни “доброжелатели” и некадърни “специалисти”. Можеш ли, без да видиш нещо, да даваш присъди и да лепиш етикети? Проверките по проекта бяха постоянни – от ГД “Национална полиция”, от ДАНС, от АДФИ, от прокуратурата… В резултат няма нито едно решение или действие на държавен орган, които дори да намекват, че има съмнения за неправомерни действия или за ощетяване на държавата. Всеки е добре дошъл да се увери сам и едва тогава да ни оценява. Нека уважаваме труда на всички хора, работили неуморно за реализация на този български проект, който е първият по рода си за последните 30 години.
Освен това, отново информация на анонимните “доброжелатели”, проектът е чисто български и е конкурентен на пазара. Показателна е оценката на водещи фирми и доставчици на части и агрегати. Проектът “Сокол” използва само елементи, които са произведени след 2020 г. и ще се произвеждат поне още 15 години. Иновациите, които сме заложили в този вагон също са с перспектива над 10 години. Тук искам да благодаря на чуждите компании, които ни повярваха и се включиха в реализацията на проекта. Става дума за “Knorr”, “Bremse”, “Ife”, “Hübner”, “Pfalfinger”, “General Electric”, “Siemens” и др.
Да, наистина сме закъснели, но нито за миг не сме се отказали от крайната цел – производството на всичките 15 вагона! До края на тази година смятаме, че първият 6-вагонен състав изцяло с вагони “Сокол” ще бъде на разположение на БДЖ за движение по жп мрежата в страната.
Колкото до проблемите, които в момента има около ремонта на старите вагони, те са съвсем обективни – производството на елементи за тях е спряно преди 20 години.
На територията на България в момента са останали само два завода за ремонт на пътнически вагони. Тук ли е интересът на нашите доброжелатели!