Преди дни започнахме да ви представяме някои нови концепции в начина на пътуване. Днес продължаваме с още нововъведения.
Разширена или “добавена реалност“ от следващо ниво
По време на бъдещото ви пътуване до Европа си представете, че разглеждате галерия “Академия” във Флоренция с гид – говорещата скулптура на “Давид”. Може да си представите и как извършвате дигитално търсене на съкровища, разхождайки се по улиците на Париж.
Изисквайки само телефон и интернет връзка, “добавената реалност” (AR) може да допринесе за още едно ниво на интрига към нашите преживявания по време на пътешествия.
Компанията Specterras Productions, която се стреми да направи природните и културните чудеса по-достъпни чрез технологиите, вече предлага подобни преживявания.
“С помощта на “добавената реалност” (AR) можете да създавате анимирани бюстове в музей. В бъдещето ще можете да се приближите до скулптура на Александър Велики или Херодот и да взаимодействате с изкуството чрез мобилния си телефон, нещо като в “Нощ в музея”, споделя Майкъл Бреър, главен творчески директор в Specterras.
AR и виртуалната реалност (VR) станаха още по-популярни по време на пандемията от COVID-19, когато музеите и туристическите дестинации предоставиха интерактивни виртуални преживявания за бъдещите туристи.
Нещо повече. Експериментиращи артисти като KAWS – известен със своите играчки скулптури и колекционерски предмети, се прочу с това, че прегърна AR технологията в своя проект “Разширена ваканция”, в който през 2020 г. гигантски AR скулптури левитираха в 12 града по света.

Бреър споделя, че тези технологии позволяват на хората да изследват части от света, които не биха могли да посетят.
“От икономическа гледна точка посещението на места като Помпей, Палмира, Мачу Пикчу или Големия бариерен риф е много трудно. Затова за много хора виртуалната реалност (VR) ще предоставя добър заместител на тези преживявания”, допълва Бреър.
По отношение на планирането на пътешествията VR също може да изиграе важна роля в бъдеще.
Ако туристите могат да проучат дадена дестинация, хотел, ресторант или екскурзия чрез VR, те вероятно ще имат по-голяма увереност при правенето на резервации.
Възходът на летящите таксита

Базираната в Ню Йорк компания Kelekona планира да предлага полети със своите, захранвани с батерии пътнически дронове за 40 души, като екологична алтернатива на масовия транспорт.
Вероятно сте виждали видеоклипове с пътнически безпилотни самолети и eVTOL – електрически самолети с вертикално излитане и кацане, които не се нуждаят от писта и които са завладели интернет.
Тези футуристични самолети обикновено са електрически, ултралеки и оборудвани със софтуер за автопилот, който позволява на обикновените хора да седнат на пилотското място – след сеанс за ориентация и полет със симулация във виртуална реалност.

Такава е стратегията на LIFT Aircraft, според която всеки може да лети и да управлява нейния амфибиен самолет HEXA в САЩ, без пилотски лиценз, тъй като той се квалифицира като “свръхлеко” превозно средство, съгласно федералните разпоредби. Тук е мястото да ни информираме, че наскоро Федералната авиационна администрация предложи цялостно правило за обучение и сертифициране на пилоти на моторни въздухоплавателни апарати.
Самолетът предлага много автоматизирани мерки за безопасност, като система за избягване на сблъсъци, тройно защитен бордови компютър и балистичен парашут за целия самолет.
Компанията е на път да започне да предлага търговски полети през 2023 г. и планира да позволи на пътниците да летят със самолета на кратки, живописни пътувания – около по 8-15 минути, по време на роудшоу в 25 града в Съединените щати.
В бъдеще клиентите ще могат да намират и резервират полети с LIFT чрез мобилно приложение, което осигурява обучение чрез симулация на полети, тест за професионална подготовка, контролен списък преди полет и помощ от наземен екипаж.
Други компании, като Ehang в Китай, имат за цел да облекчат трафика чрез летящи таксиметрови дронове.
В същото време базираната в Ню Йорк компания Kelekona планира да предлага полети на захранван от батерии дрон-автобус с 40 пътници, като екологично чист транспорт и алтернатива на масовия транспорт.
Друга забележителна компания е Volocopter, която е на път да внедри флотилия от електрически въздушни таксита в Сингапур и Париж през 2024 година.
Имаме и Jetson ONE – изцяло електрически eVTOL за един човек с възможност за автоматична тяга, стабилен полет и кацане, който може да лети в продължение на около 20 минути със скорост до 63 мили в час.
“Първото приложение на бъдещия летящ автомобил е да замени такситата в големите градове”, казва съоснователят на Jetson Питър Тернстрьом пред CNN Travel. “Това ще освободи пространство на нивото на земята и ще осигури много по-бърза услуга за пътниците. Същото важи и за совалките от центровете на градовете до летищата. Електрическите персонални летящи автомобили ще направят революция в приключенските пътешествия. Сафарита, планински върхове, посещение на Мачу Пикчу – все места, до които в момента е трудно да се стигне, изведнъж ще станат достъпни.