Финансовите институции бяха сред първите, които започнаха да внедряват изкуствен интелект, а някои от тях спечелиха от въвеждането му. Банките използват ИИ като инструмент за привличане на клиенти, да решават ежедневните си задачи по-ефективно и да моделират риска по-бързо и лесно. Съвсем естествено е, че за мениджмънта на банките е изкушаващо да го използват, особено за обработване на огромни масиви от данни и за вземането на сложни инвестиционни решения.
Председателят на Базелския комитет, известен като световния банков регулатор, обаче предупреждава, че “бързо развиващата се технология може да промени хода на историята, но не непременно за добро”. Според него световните лидери се нуждаят от координиран отговор на предизвикателствата, поставени от изкуствения интелект (ИИ).
“Наистина забележителното сътрудничество във финансовото регулиране, което позволи на регулаторите да поддържат световната финансова система стабилна през пандемията и две войни, трябва да се приложи към изкуствения интелект”, заяви пред „Файненшъл таймс“ Ернандес де Кос. И посочи, че
постигането на общи споразумения на геополитическо ниво
вече е пречка, защото става все по-трудно и по-трудно.
Подобно предупреждение беше направено още преди седем години от тогавашните директори на „Дойче Банк“ и „Сити груп“. Те предрекоха, че изкуственият интелект е бъдеща заплаха, защото може да замени хората, оставяйки ги без работа. И прогнозираха, че ИИ ще “уволни” поне половината от 98-хилядния персонал на „Дойче Банк“ и ще редуцира с 30% кадровия ресурс на “Сити груп”.
Според анализаторите на „Голдмън Сакс“ обаче щетите ще са още по-големи, защото ИИ поставя директно под въпрос съществуването на
над 300 милиона работни места на пълен работен ден.
Въпреки тези притеснения, нито една банка не е тръгнала да се лишава от предимствата, гарантирани от изкуствения интелект.
„Дойче Банк“, например, използва ИИ в инвестиционното банкиране за разширяване на моделите за кредитен риск, като взема предвид по-широк набор от нефинансови фактори. Френската „Париба“ пък използва чатботове, за да контактува с клиентите си и да отговаря на милионите им въпроси. А множество финансово-кредитни институции в цяла Европа използват ИИ
за откриване и предотвратяване на измами и пране на пари.
При всички положения, новите технологии са огромен плюс и за банките, и за икономиката – стига да са регулирани и контролирани, разбира се. Ако банките използват изкуствения интелект като инструмент за подпомагане на процесите, а не за вземане на решения, няма да има губещи.
Не може да се отрече, че нововъведенията подобряват потребителското изживяване чрез комуникацията, сигурността и цялостното обслужване. Това обаче се случва много бързо, затова традиционните финансови организации са в надпревара с времето – за да отговорят на гъвкавите модели на финтех компаниите и
да се преборят с апетитите на технологичните гиганти.
В същото време те трябва да инвестират непрекъснато, за да подобряват своите ИИ-инструменти, особено чатботовете, “общуващи” с клиентите. Опасността тук е, че въпросните ботове може да предоставят неточна финансова информация или да нарушат поверителността на “кореспонденцията”.
Данните, с които системите за изкуствен интелект се обучават, включват огромни количества снимки и текстове от интернет, а в този голям информационен масив са “складирани” и личните данни на милиарди хора.
Друго притеснение е, че след като OpenAI пусна ChatGPT в края на 2022 г. и последваха подобрения на системата,
днес “изкуственяка” комуникира почти като… жив и здрав човек.
Това извика на живот страховете, че никак не е далеч времето, когато този тип системи ще придобият свръхчовешки интелект. И ще започнат да мислят и да действат вместо нас, но… зад гърба ни.
В момента, по отношение на изкуствения интелект, светът е разделен на два лагера.
В единия са последователите и феновете на компанията OpenAI Сам Алтман, чийто шеф твърди, че един ден технологията може да причини сериозни вреди и дори да направи нещо по-лошо.
В другия лагер са учените, за които
тези внушения за плод на болното въображение,
демонстрирано години наред от фенове на научната фантастика и на световната конспирация, акто и от шефове на компании, които пробутват маркетингови трикове.
Каквато и да е истината по отношение на опасността обаче наистина би било добре правителствата да отделят по-сериозни ресурси за контрол на темповете, с които изкуствения интелект “смята” да се развива.