Изминаха 15 дни от началото на националното Априлско състезание по четене с разбиране, организирано от образователната платформа “Книговище” с подкрепата на Столична община. Остават още 15 дни, в които да се включат всички онези деца от 1-ви до 7-ми клас, които досега активно са загрявали или неуверено са очаквали подходящ момент за включване от “резервната” скамейка. Специално за “БАНКЕРЪ” Искра Джанабетска – един от организаторите на състезанието – разказа подробности от “кухнята”.
Априлското състезание се провежда за трета поредна година. То обхваща децата от 1 до 7 клас, като всяка следваща година броят на участниците се увеличава.
Миналата година и родители, и учители ни споделиха наблюденията си, че след месеца, в който децата им са участвали в състезанието, те неусетно са подобрили както четенето си, така и критичното си мислене, признава Джанабетска.
На въпрос дали това се отразява на резултатите им в училище и по-специално на успеха по предметите, в които се изучават заглавията, по които има въпросници в рамките на състезанието, Джанабетска пояснява:
Да, в състезанието са включени и произведения, които се изучават в рамките на учебната програма, но нека не се лъжем – много голяма част от така наречените задължителни произведения не са тези, които предизвикват интереса на децата и които ги увличат към света на литературата и им помагат да преоткриват себе си с в тях.
Ето защо нашата платформа не залага ограничения да има само произведения, които се изучават в училище. В нея могат да се намерят и заглавия, които са актуални на пазара. Освен това децата имат възможност и да станат създатели на въпросниците в „Книговище“ по книгите, които четат в свободното си време и към които все още не са създадени въпросници.

Когато децата съставят въпросник, те автоматично получават допълнителна награда. От “Книговище” ги насърчават, защото по този начин децата се научават да дестилират информацията под формата на въпроси. Така те не се втренчват в определен детайл, а задават въпрос към книга, която им е интересна и го правят по начин, който да е любопитен и на другите деца.
Децата четат изключително разнообразна литература. От “Книговище” се опитват да направят класация със заглавията, които децата най-много харесват. Оказва се, че предпочитанията са толкова разнообазни, че това е мисия невъзможна.
Разбира се, сред нашумелите заглавия са поредиците за Хари Потър на Дж. К. Роулинг, за Ванилия (“Феята от захарницата”) на Катя Антонова и за “Приключенията на мотовете” на Радостина Николова. Това са заглавия, които привличат голям интерес и любов у децата.
Но и класики като “Пипи дългото чорапче” и “Емил от Льонеберя” продължават да интригуват малките читатели. Най-малките се радват на поредицата за Барбароните, научават много неща и от поредицата за Франклин – костенурката. На огромен интерес се радват и по-бутикови заглавия.

В същото време Искра Джанабетска признава, че пред привличането на интереса на децата към четенето има сериозни предизвикателства.
Един от най-големите проблеми е неспособността на децата да осмислят това, което четат. Тъй като от самото начало четенето е трудно занимание, а в днешно време има изключително много интересни занимания, които отвличат вниманието.
Друго предизвикателство е, че много от текстовете, с които децата се сблъскват за първи път при четенето, не са най-увличащите въображението им, а се очаква, че ще започнат да четат за удоволствие – в търсене на убежище в мислите им и като отговор на много въпроси, които си поставят, посочва Искра Джанабетска.
Като трети голям проблем тя откроява достъпа до съвременна литература, имайки предвид че не всяко дете в България има достъп до хубава и богата библиотека, която може да му предложи различни заглавия.
Идеята на националното състезание на “Книговище” е децата да престанат да мислят колко трудно нещо е четенето, при което основната цел е постигане на скорост и гладкост. През въпросника, в който се съдържат определен брой въпроси и към тях – три възможни отговора, от които единият е верен, при грешен отговор, детето разбира, че нещо не е дочело, нещо не е доразбрало, и си казва – следващия път ще го прочета по-внимателно и така вниква по-дълбоко в текста и изгражда рефлекс за осмисляне през въпроси.
Питам дали от “Книговище” работят с министерството на образованието в посока подобряване на резултатите от PISA, Искра Джанабетска отговаря утвърдително и дава за пример свързаната с тяхната платформа детска медия „Вижте“, към която също има въпросници. Тя превежда новините от света на възрастните на езика на децата и има няколко положителни ефекта – от една страна смъква стреса от неведението, особено когато се случват тревожни неща, за които повечето възрастни нямат думите, за да ги обяснят; а от друга – децата започват да наблюдават с много по-голям интерес света около себе си. Във “Вижте” има и специална рубрика за това как всъщност работят фалшивите новини и как те да се предпазват от тях във всичките им форми.

Питам Искра Джанабетска и дали от “Книговище” съветват децата по колко книги да четат на година. Тя обяснява, че всеки сам трябва да си намери ритъма. Освен това признава, че в интереса си към четенето човек преминава през различни етапи – в един – любопитства към художествените истории, в следващ, особено след 5 и 6 клас, за него е огромно предизвикателство да продължи да чете, както преди това. Просто няма физическото време да преследва интересите си, тъй като програмата в училище става твърде взискателна.
Разказва, как имали случай, при който участник в “Книговище”, който от самото начало било встрастен читател, като станал в пети клас им написал сърцераздирателно писмо, че е много тъжен,
че програмата му в училище не му позволя да чете толкова много, колкото му се иска.
“Така че има една естествена пауза в контакта с художествената литература в някакъв етап от живота ни. Но когато човек от рано познава света, който може да му бъде предложен от литературата, той, рано или късно, може да се върне към него – под една или друга форма. И човек винаги има шанс да се върне към четенето, когато знае какво търси и какво може да намери“, обяснява Искра Джанабетска.

При такъв оптимистичен отговор не мога да не я попитам кой е нейният топ 3 “Детска литература”. Тя не само ни изброява три заглавия, но и обяснява защо:
Приказката „Икабог“ на Дж. К. Роулинг, защото представлява приказен начин за преподаване на демокрация.
Всички книги на Дейвид Уолямс, като “Бабата бандит”, например, защото във всяка от тях е “преведен” по един социален проблем по много забавен и едновременно с това тъжен начин, като например какво е да загубиш любим дядо; как се усещат различните поколения помежду си; как по-различните деца се справят в обществото.
И „Операция Зайче“ – първата книга от поредицата „Криле § Ко.“, посветена на вълшебната
детективска агенция на Емили Воул. Тя попада в топ 3 заради невероятно красивия език.
И ако тази класация не убеди вашите деца да участват в националното априлско състезание, то правим последен опит…
“Платформата на “Книговище” предлага стимулираща игровизация – децата минават на различни нива, получават различни бонусчета – включително, когато посочат верния отговор, си трупат … жълтички и благодарение на тях могат да си купят книжка“, обяснява Искра Джанабетска.
Победителите с жълтичките ще станат известни в средата на май…