Най-добрите реклами на Coca-Cola или как да се учим от майсторите

Coca-Cola


Днес, 8 май, отбелязваме 138 години от паметния ден, в който фармацевтът Джон Пембъртън създава газираната напитка, която по-късно става популярна като Coca-Cola. Една от най-популярните марки в света. След “ОК” това е вторият най-разпознаваем термин в глобален мащаб.

Става въпрос за сериозно постижение, като имаме предвид, че през 1896 г. тя е била скромна компания за безалкохолни напитки, продаваща по девет напитки на ден.

Каква е формулата й за успех? Всичко се дължи на марката, подхранвана от най-добрите рекламни кампании през десетилетията. Е, вероятно и кофеинът, и захарта са си казали думата, но ние ще отдадем дължимото на рекламите и на най-добрите от тях.

  1. Бих искал да купя на света една Coca-Cola (1971)/I’d Like to Buy the World a Coke (1971)

През 70-е години Coca-Cola прави пробив в начина, по която представя марката, като създава една от най-известните реклами на всички времена. Основното в нея е песента „Искам да купя на света една Coca-Cola“, изпята от група хора от различни краища на света, събрали се на хълм в Италия. Посланието е ясно – хората се обединяват и търсят хармония.

2. Хей, хлапе, хвани! (1979)/Hey Kid, Catch! (1979)

Тази реклама става толкова голям хит, че дори е включена в рекламните слотове на “Super Bowl” през 1980 година. Започва с контузената футболна звезда Джо Грийн, който накуцва към съблекалните по време на важен мач, когато е спрян от запален фен. Запалянкото му предлага своята кола и настроението на Грийн някак внезапно се оправя.

3. Северно сияние (1993)/ Northern Lights (1993)

Когато правим преглед на рекламите на Coca Cola, не можем да прескочим коледните им класики. Кампанията й „Винаги Coca-Cola“ поставя началото на дългогодишното сътрудничество на марката с полярните мечки, което в крайна сметка води до обща работа с WWF – партньорство, което живее и до днес.

  1. Празниците идват (1995)/ Holidays are Coming (1995)

Музика. Светлини. Очакване. Всичко минава под мотото „Нищо не осветява Коледа като Coca-Cola“.

5. Фабрика за щастие (2006)/Happiness Factory (2006)

При тази реклама, която е по-дълга от обичайното, зрителят е поканен на пътешествие – да стане свидетел на митичния процес на създаване на бутилка кола.

6. Машини за щастие (2010)/Happiness Machine

Тази реклама, която е много иновативна за своето време, започва с поставяне на специална машина за кола в кафенето на колеж, с идеята да доставя „дози щастие“ на непретенциозните студенти.

Резултатът е едва ли не цял филм, който стопля сърцата на идентифициращите се с младежите. Днес това е добре изпитана маркетингова стратегия, но преди 14 години ефектът й все още не е изпитан добре.

7. Причини да вярваме в един по-добър свят (2011)/Reasons to Believe in a Better World (2011)

Заради екологичните бедствия и икономическите сривове, 2011 г. се възприема като влакче на ужасите. Положителните новини в онази година са рядкост и обнадеждаващите послания в рекламата дават необходимата позитивност и надежда за бъдещето.

Основното послание? На всяко лошо нещо, което се случва в света, може да посочиш много повече добри примери.

  1. Споделете Сoca-Cola (2011-настояще) Share a Coke

Най-добрите хрумки изглеждат невероятно прости. Рекламната кампания започва от Австралия, за да сесъздаде по-лична връзка с потребителите. Там отпечатват 150-е най-популярни имена в страната върху милионите бутилки Coca-Cola.

Идеята така се харесва, че в Китай, например, отпечатват прякори на бутилките, вместо собствените имена, заради още по-личното отношение.

Кампанията продължава и до днес, като постоянно се развива.

  1. Световната купа (2014)/Coca-Cola – One World, One Game – Brasil

Кое е общото между компанията Coca-Cola и футбола? Способността да обединява хората. Разчитайки на тази обща характеристика, Coca-Cola изгради рекламната си стратегия и стана спонсор на Световното първенство по футбол през 2014 г. в Бразилия.

Най-хубавото в тази кампания е, че случващото се в рекламата е истина – от Coca-Cola наистина подаряват пътувания и билети за мондиала на фенове от над 90 страни.

  1. Заедно (2015)/ Together

През 2015 г. характерната бутилка на Coca-Cola става на 100 години и по този повод концепцията на рекламистите е да покажат ръце на хора от всякакви възрасти и етноси, които заедно да оформят силуета на бутилката.

Том Фарел, директор в агенцията за креативна реклама “Ogilvy Paris”, споделя, че идеята му хрумнала, докато си е миел зъбите през 2013 година. Ето още едно доказателство, че вдъхновението ни навестява на най-неочаквани места.

  1. Без етикети (2015) Remove labels

За Рамадан през 2015 г. Coca-Cola Middle East се отклонява от обичайния безгрижен тон в рекламните си послания и създава близо триминутен филм, който е съсредоточен върху сериозния проблем с предразсъдъците.

След като участниците в клипчето – тип социален експеримент – са уведомени за своите погрешни схващания, им е дадена кутия с бутилки Coca-Cola, на които няма етикети. Посланието е: „Етикетите са за кутиите, а не за хората“.

Кампанията се оказва много успешна. Тя достига до над 20 милиона души в YouTube.

  1. Опитай се да не чуваш това (2019)/ Try not to hear this

Изглежда съвсем проста, но далеч не е така – това е мултисензорна кампания, разчитаща на звуците и на прозрението, че почти всеки човек разпознава специфичното отваряне на бутилката с Coca-Cola.

13. За всеки/ Para Todos (2021)

Coca-Cola Argentina стартира видео реклама, озаглавена „Para Todos“, което означава „За всеки“. В крайна сметка тя е показана в 80 държави и преведена на 20 езика. Насърчава още повече единството и колективните действия по време на световната пандемична изолация.

Нивото на детайлност и креативност са наистина умопомрачителни. Мнозина смятат, че това е една от най-силните реклами на марката.

14. Шедьовър (2023)/ Masterpiece

Чисто концептуално, това едва ли е най-силната реклама на Coca-Colа, но успява да използва новите технологии, така че да разкаже въздействаща история. При тази рекламна кампания марката вдъхва живот на известни произведения на съвременното изкуство, като проследява пътя на една бутилка Coca-Cola.

От всички изброени примери, могат да се изведат пет съвета за рекламистите, вдъхновени от най-добрите идеи на Coca-Cola.

Насочете се персонално към вашата аудитория. Разберете повече за нея.

Страхотните реклами отразяват културата. Но най-добрите реклами имат потенциала да я оформят.

Когато създавате реклами, се забавлявайте. Това е заразно.

Да си последователен, не значи да си еднакъв.

Колкото по-простичко, толкова по-печелившо.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да се забрани използването на телефоните в училищата?

Подкаст